تهران- ایسکانیوز: با شروع فصل امتحانات و تلاشهاي مضاعف دانش آموزان، والدين نيز درگير دغدغه هاي خاص خود  جهت مهيا كردن امكانات و شرايط لازم براي فرزندان مي شوند. در اين ميان گروه اقليتي از دانش آموزان مغفول مانده كه بيشتر بار آموزشي آنها را به ناگزير خانواده ها متحمل مي شوند دانش آموزان نابينا به ويژه دانش آموزان نابيناي آموزش تلفيقي هستند كه نه تنها امكان بهره مندي از امكانات كمك آموزشي دانش آموزان ديگر را ندارند بلكه در امكانات اوليه ي چون تهيه  كتب درسي بريل و كتب گوياي  نيز با مشكل مواجه اند.

بر خلاف ادعای مسئولین که تمام کتابهای درسی بریل شده‌اند مادر یکی از دانش آموزان نابینا در گفت و گو با ایسکانیوز اعلام کرد: با وجود وعده هاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در حال حاضر كه قريب به چهار ماه از سال تحصيلي مي گذرد و چند روزي است كه آزمونهاي نوبت اول دانش آموزان آغاز گرديده است،  به تازگي كتابهاي گوياي برخي دروس بر روي سايت اين سازمان قرار گرفته است با اين حال هنوز هم  علوم پايه هشتم توليد نگرديده است. با توجه به اينكه براي برخي از دروس چون علوم كه كلا كتاب بريلي نيز براي آنها تكثير نمي شود وجود كتاب صوتي ضروري است تا  امكان مطالعه مستقل براي دانش آموز نابينا فراهم گردد.

حال پرسش اينجاست كه يك دانش آموز نابينا چگونه بدون در اختيار داشتن ابتدايي ترين ملزومات آموزشي همچون كتاب درسي مي تواند تحصيل كند؟  با وجود تخصيص سرانه آموزشي براي اين سازمان چرا بايد يك دانش آموز نابينا از داشتن كتاب محروم باشد؟ علت عدم توفيق سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در امري به اين درجه از اهميت در چيست؟ اينكه مشكل به نحوه مديريت اين سازمان و عدم وجود هماهنگي لازم بر مي گردد يا اختصاص بودجه لازم جهت اينكار جاي تامل دارد چرا كه به نظر مي رسد عدم توليد به موقع كتابهاي صوتي، توزيع  آن و روي سايت قرار دادن آن بيشتر مبحثي مديريتي باشد نه عدم وجود امكانات خاص. حال وضعيت خانواده هايي كه فرزند نابيناي محصل دارند را در نظر بگيريد. چگونه مي توان در جهت آموزش و توانمند سازي كودكان و نوجوانان نابينا گام برداشت در حاليكه اين اقليت با وجود داشتن استعداد از كمترين امكانات تحصيلي نيز محروم هستند.

طبق آخرین آمار  2200 دانش‌آموز نابینا در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند که بخشی از دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی هستند که در مدارس عادی مشغول تحصیل‌اند و از آموزش تلفیقی بهره می‌گیرند. تکثیر کتاب‌های صوتی برای این دسته از دانش آموزان بسیار مهم است زیرا این افراد در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل هستند که از تمام کتابهای آموزشی و کمک آموزشی بهره مند هستند در حالیکه دانش آموزان استثنایی حتی از نعمت خواندن کتاب اصلی خود محروم‌اند.

خبرنگار ایسکانیوز در حال تلاش برای گفت و گو با مسئولان آموزش و پرورش استثنایی کشور است اما متاسفانه سیستم پاسخگویی به خبرنگاران این سازمان هم عملکرد کندی دارد و برای پاسخگویی در مورد علت تاخیر در چاپ کتاب‌های دانش آموزان استثنایی به هزارتوی سئوالات روابط عمومی منتج شد.

 
کد خبر: 184690

وب گردی

وب گردی