تهران-ایسکانیوز: دكتر كارن ابری نيا مدير كل دفتر آموزش عالی غيردولتی، در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز جزئیات سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش را اعلام کرد و گفت: بر اساس شاخص‌های مشخص شده موسسات غیر دولتی در 4 سطح به ترتیب کیفیت تقسیم بندی می‌شوند و این که آیا این فارغ التحصیلان جذب بازار کار می شوند یا در مراتب بالاتر علمی پذیرفته میشوند از مهمترین ملاک های ما در رتبه بندی موسسات غیر دولتی است.

دكتر كارن ابري نيا با بیان اینکه دانشگاه های غیر دولتی رتبه بندی نمی شوند بلکه سطح بندی می شوند گفت: براساس شاخص هایی که داریم  موسسات غیر دولتی را به 4 سطح (الف، ب، ج و د) به ترتیب کیفیت تقسیم بندی می کنیم. دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی که در سطح بالایی قرار دارند در سطح الف یا آ و آن دسته از موسسات که کیفیت نازل تری دارند در سطوح بعدی و پایین تر قرار می گیرند.

مدير كل دفتر آموزش عالی غيردولتي، در رابطه با شاخص های این رتبه بندی گفت: شاخصه هایی که برای سطح بندی موسسات غیر دولتی مد نظر قرار گرفته است مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و چندین رتبه بندی مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به ماهیتی که دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی دارند این شاخصه ها را جمع بندی و اصلاح کردیم.

وی بحث آموزش را یکی از شاخصه های این سطح بندی اعلام کرد و گفت: از جمله ملاک و شاخصه سطح بندی این موسسات برگزاری مرتب کلاس ها، استفاده از اساتید مجرب، فضای فیزیکی کلاس های آموزشی، سیستم های کمک آموزشی و تجهیزات موجود در آزمایشگاه ها، کارگاه ها، کتابخانه ها و مراکز کامپیوتر و ... است.

ابری نیا در ادامه با بیان شاخص های سطح بندی موسسات غیر دولتی افزود: این شاخصه ها هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد و به موسسات نمره داده خواهد شد.

مدير كل دفتر آموزش عالی غيردولتي ادامه داد: همچنین حضور مدیریت آن موسسه و اعضای هیئت موسس و احساس مسئولیت آن ها در موسسه نیز یکی از ملاک های این سطح بندی است.

وی همچنین از دیگر شاخصه های این سطح بندی را، طی کردن تمامی مراحل قانونی موسسه از جمله تکمیل اساس نامه، تأیید تمامی هیئت موسس و هیئت امنا و تشکیل جلسات و سیاست گذاری های موسسات عنوان کرد.

فرصت یک ماهه به موسسات آموزشی غیر دولتی برای اعلام اطلاعات

دکتر ابری نیا با بیان اینکه خروجی های موسسه از جمله شاخص سطح بندی موسسات است، گفت: این که آیا این فارغ التحصیلان جذب بازار کار می شوند یا در مراتب بالاتر علمی پذیرفته میشوند از مهمترین ملاک های ما در رتبه بندی موسسات غیر دولتی است.

مدير كل دفتر آموزش عالی غيردولتي، با اشاره به مدت زمان اجرای این سطح بندی گفت: تقریبا از هفته گذشته این سطح بندی اجرایی شده و سایتی برای این منظور طراحی شده است که موسسات آموزش عالی غیر دولتی وارد این سایت می شوند و داده های خود را وارد آن می کنند.

وی افزود: مدت یک ماه به تمامی موسسات فرصت داده شده است که اطلاعات خود را در سایت وارد کنند و بعد از یک ماه می توانیم با توجه به امتیازی که نرم افزار براساس داده های موسسات به ما می دهد سطح بندی موسسات را اعلام کنیم.

دکتر ابری نیا تصریح کرد: این سطح بندی مخصوص تمامی موسسات آموزش عالی غیر دولتی است که حدود 358 موسسه شامل این رتبه بندی خواهند شد.

وی این سطح بندی را بسیار شبیه به رتبه بندی و رنکیگ جهانی دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: البته از برخی جهات با رتبه بندی جهانی تفاوت نیز دارد و آن اینکه در رتبه بندی های جهانی چاپ مقالات آی اس آی و انتشار مقالات پژوهی بسیار پر رنگ تر است اما در این سطح بندی، موسسات بسیار جوان هستند و اغلب 5 الی 6 سال از زمان تأسیسشان گذشته است و تا اندازه ای رشد پیدا نکرده اند که بحث پژوهش در آنها پررنگ باشد.

دکتر ابری نیا با اشاره به قدمت و عمر طولانی دانشگاه های دولتی در مقایسه با موسسات غیر دولتی و تأثیر این عمر طولانی در کیفیت علمی این موسسات افزود: موسسات به طور کلی از عمر کمتری نسبت به دانشگاه ها و موسسات دولتی برخوردارند و در قیاس با دانشگاهی مثل دانشگاه تهران که 80 سال قدمت دارد و در طی این سال از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی بسیار بالاتر از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی هستند. ضمن این که اکثر دانشجویان وارد چنین دانشگاه هایی می شوند اما در مقابل بیشترین قدمت دانشگاه های غیر دولتی نزدیک به 22 سال است. در نتیجه با وجود این که موسسات غیردولتی در سال های اخیر توسعه کمی زیادی داشته است که هدفمند نبوده است سبب شده موسسات غیردولتی نتوانند توسعه پیدا کنند و از لحاظ کیفی تفاوت بسیاری را دارا باشند.

مدير كل دفتر آموزش عالی غيردولتي با اشاره به ظرفیت های بالای موسسات غیر دولتی تأکید کرد: اما باید به این توجه کنیم که تعریف این موسسه ها و اهدافی که تمامی دولت هایی که بعد از انقلاب آمده اند اعلام کرده اند این بوده که ما باید به بخش خصوصی فرصت دهیم و توانمند کنیم تا به آنها اجازه داده شود تا هزینه های دولت کاهش یابد. بنابراین موسسات غیر دولتی به همین دلیل تأسیس شده اند و ویژگی آنها هم این است که هزینه هایشان را خودشان تأمین کنند.

وی با اشاره به ویژگی این موسسات در مقایسه با دانشگاه های دولتی گفت: موسسات غیر دولتی از لحاظ  تأمین منابع مالی و استقلال مالی چابکتر هستند و اگر توانمند شوند می توانند در سالهای آینده در کنار موسسات و دانشگاه های دولتی به رقابت بپردازند. گرچه همین الان هم موسسات غیردولتی داریم که توان و کیفیت بالایی برخوردارند. 18 موسسه غیر دولتی امروز به دانشگاه ارتقاء یافته اند و این حکایت از توان بالای موسسات غیر دولتی دارد.

مدير كل دفتر آموزش عالی غيردولتي درخصوص دانشگاه های غیر دولتی که در این سطح بندی مورد محاسبه قرار می گیرند گفت: دانشگاه آزاد اسلامی جزو این نظام رتبه بندی نیست و فقط موسساتی غیر دولتی که از وزارت علوم مجوز دریافت کرده اند در این رتبه بندی قرار می گیرند.
کد خبر: 194069

وب گردی

وب گردی