تبریز _ خبرنگار اعزامی ایسکانیوز:  یکی از شناخته شده ترین چهره های راک آذربایجان در شامگاه پنجشنبه دوم بهمن ماه در حالی پای بر صحنه اجرای سالن پتروشیمی تبریز گذاشت که  جمعی از نوازندگان توانمند تبریزی او را همراهی می کردند. متاسفانه اغلب این چهره ها با وجود توانمندی های غیر قابل انکار هنوز موفق نشده اند در عرصه موسیقی ایران آنچنان که شایسته استعدادشان است شناخته شوند.

18

ارسلان مدرس نوازنده گیتار الکتریک و از نسل اولی های جریان موسیقی راک آذربایجان  که اکثر تبریزی ها او را با نام گروهش " زیتون" می شناسند بعد از مدتی سکوت و کم کاری  توانست  در سالن پتروشیمی تبریز ،  طعم  دلپذیر زیتون های سیاه خود را  با هوادارانش قسمت کند. از  نکات جالب توجه این اجرا حضور " میلاد عدل" نوازنده گیتار الکتریک  گروه رضا یزدانی در جمع زیتونی  ها بود. گفتنی است میلاد عدل  در این کنسرت نوازنده گیتار الکتریک نبود. او به عنوان نوازنده گیتار باس زیتون را همراهی می کرد.

19

" گروه زیتون" را باید یکی از حرفه ای ترین گروه های موسیقی راک ایران دانست؛چرا  که  نه تنها آنچه بر روی صحنه سالن پتروشیمی تبریز شاهد بودم گواه این مدعاست، بلکه آنچه در پشت صحنه این اجرا و همزمان با اجرای کنسرت جریان داشت با  بسیاری از کنسرت های  ایرانی متفاوت بود.

گروه زیتون برای هر نوازنده روی صحنه، یک تکنسین  کاربلد  در پشت صحنه دارد که وظیفه کوک سازها، تعویض سیم ها   و تعمیر احتمالی سازها  و نهایتا تحویل ساز  در نظر گرفته برای هر قطعه  را به نوازنده بر عهده دارد. لباس های متحد الشکل و منقوش به لوگوی گروه زیتون در پشت صحنه معرف اصلی این  تیم متخصص و کارشناس بود و این عاملی بود که نوازندگان گروه زیتون در طول مدت اجرا، جز به اجرای قطعات به چیز دیگری ( از قبیل تعویض سازها و کوک کردنهای وقت تلف کن و ...) فکر نکنند.

12

اجرای بهمن ماه گروه " زیتون"  را منتخبی از قطعات قدیمی این گروه، قطعات جدید و اجرای چند قطعه شناخته شده موسیقی "turkish rock" ,  نهایتا قطعه ( ماهنی) فولکلور و شناخته آذری " اولری وار خانا خانا"  تشکیل داده بود.

بیان دینامیک ارکستر، تنظیم مناسب و زیبای قطعات،  و ذهنیت زیبایی شناسانه تمام نوازندگان همه و همه باعث شده بود تا کنسرت گروه زیتون  در سطحی بسیار بالاتر از آنچه از یک کنسرت  کوچک در شهرستان انتظار میرفت  برگزار شود.

_DSC6993

ذهن نغمه پرداز ارسلان مدرس بخوبی بزنگاه های موسیقی راک را  درک کرده است.  ترانه های او   گویای این حقیقت است که    شاکله افکار  زیبایی شناسانه  ارسلان مدرس از  اصالت ایدئولوژیک  موسیقی راک  نه تنها بی بهره نیست بلکه  عنصر اصلی تشکیل دهنده آن است.

در اشعار او بیان اعتراضی، مفاهیم جامعه شناسانه و  افکار فلسفی  جاری در موسیقی راک بخوبی احساس می شوند.  موسیقی گروه زیتون روایتگر یک " turkish rock"   تمام عیار  با چاشنی دلپذیر ریشه های کلاسیک موسیقی راک دهه 80 میلادی است.  گویش دهه هشتادی گروه زیتون در اجرای ریف ها و پاور کوردهای گیتار  الکتریک  بیش از هر قسمت دیگری در لابلای اجراها  به اوج خود می رسید.

فرزان مهینی نوازنده گیتار ریتم نقش غیر قابل انکاری در موفقیت گروه زیتون  در رسیدن به بیانی داشت که اصالت ایدئولوژیک و زیبایی شناسانه موسیقی راک از نکات مهم آن است.   صداشناسی  سطح بالای فرزان در کنار خلاقیت ستودنی او در پردازش و ساخت اصوات و جلوه های شنیداری سازش در کنار استایل و شخصیت روایی بسیار زیبایش از او در این اجرا یک راکر تمام عیار ساخته بود.

در کنسرت گروه زیتون سینا مسرت نوازنده کیبورد و پیانو الکتریک بود.  هرچند او در بعضی از قطعات حضور داشت اما  آنچه از  نوازندگی او تا مدتها به خاطر خواهم داشت  " پد" های بسیار لطیف و خلاقانه و  شعور بالای موزیکال اوست.

2

سهند صفاری  در اولین کنسرت  گروه زیتون  پس از سالها پشت ساز درامز نشسته بود. او بدون شک از استعدادهای درخشان موسیقی ماست. ای کاش بتواند و امیدوارم بتواند در آینده ای نه چندان دور  نام خود را  در فهرست بهترین درامر های امروز ایران ثبت کند. امیدوارم ارسلان مدرس بخوبی به وظیفه مهم خود در قبال این چهره ها که عاشقانه و دلسوزانه تمام وقت و انرژی خود را در خاک آذربایجان صرف رویش زیتون نموده اند واقف باشد.

"ویو" های ثابت، "تاچ " بسیار زیبا ،  پاساژهای مختصر اما مفید،  حفظ ریتمهای به شدت متنوع  همه و همه باعث شده بود تا اجرای سهند صفاری  را بعنوان یکی از بیادماندنی ترین اجراهیا چند سال اخیر در ذهن خود ثبت کنم.

گیتار باس این کنسرت را میلاد عدل نواخت. میلاد عدل همان تاثیری را در زیتون دارد که در گروه یزدانی داشته است. با این تفاوت که ذهنیت زیبایی شناسانه میلاد عدل در گروه زیتون مجال عرض اندام بیشتری دارد. گویا میلاد عدل در زیتون تبریزی چیزی را یافته که سالهاست  که در تهران آنرا می جوید و این گفته عینا گفته خود میلاد عدل است.

4

در کنسرت گروه زیتون  میلاد عدل با بهره گیری از ساز باس چهارسیمه جکسون که با مضراب می نواخت و صداگیری مستقیم از آمپلی فایر " وکس"  صدایی را  از ساز باس به گوش مخاطبین رساند که طرفداران موسیقی  "هارد راک کلاسیک " ، مدتهاست در اجرای زنده  در انتظار شنیدن آنند.

هر چند صدای ساز میلاد عدل آنوقت که گیتار الکتریک در دست میگیرد به نظر من شنیدنی تر است اما  زخمه های  میلاد عدل  بر ساز جکسون چهار سیمه در کنسرت  زیتون  چیزی از یک نوازنده تمام عیار باس کم نداشت.

امیدوارم رویش مجدد زیتون های سیاه در خاک سرخ فام تبریز  مقدمه ای باشد برای حضور این گروه  حرفه ای  در عرصه موسیقی راک ایران.

عکس و گزارش: علیرضا ایرانی نژاد

 
کد خبر: 199820

وب گردی

وب گردی