مقامات ایران کمترین ترسی از عنوان کردن این مسئله که آن ها به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه هستند ندارند. ایران می تواند با اقتدار بگوید که سه پایتخت ، سیاست های خود را با تهران هماهنگ می کنند: بغداد، دمشق و بیروت.

به نظر می رسد این هفته پایتخت چهارم نیز به این لیست افزوده شد. شیعیان حوثی با تصرف ساختمان های دولتی در هفته گذشته توانستند موجب سقوط دولت این کشور شوند. مقامات آمریکایی و سعودی ادعا می کنند حوثی ها تحت حمایت ایران هستند و از تهران دستور می گیرند.

سقوط دولت یمن پس از آن اتفاق می افتد که یک هلیکوپتر اسراییلی با حمله مرز سوریه موجب شهادت چندین فرمانده مقاومت و سپاه پاسداران شد.حضور ژنرال الله دادی در این منطقه نشان از حضور نظامی ایران به منظور کمک به نبرد علیه تروریست ها دارد. تروریست هایی که اسراییل به طور حتم از وجود آن ها لذت میبرد.منطقه تحت نفوذ ایران از سواحل دریای مدیترانه تا خلیج عدن گسترده شده است.

اگر بگوییم حضور آمریکا در خاورمیانه بزرگترین پیروزی ها را برای ایران رقم زد، بیراه نگفته ایم. حملات تروریستی یازده سپتامبر موجب شد ارتش آمریکا افغانستان را اشغال کند و حکومت ظالبان را در این کشور ساقط کند. در سالهای قبل از حادثه یازده سپتامبر،‌یاران و طالبان بارها تا مرز یک درگیری نظامی پیش رفته بودند. به خصوص پس از یورش نیروهای طالبان به کنسولگری ایران ،‌آمریکا با نابودی طالبان ، بزرگترین دشمن ایران در شرق را از میان برداشت. دو سال بعد حمله آمریکا به عراق،‌ موجب سقوط دولت صدام ، این بزرگترین دشمن ملت ایران شد. پس از سقوط صدام، برای اولین بار دولتی به رهبری شیعیان در بغداد تشکیل شد. دولتی به رهبری مردانی که دوران تبعید خود را در تهران سپری کرده بودند.با بالا گرفتن تنش های قومی در عراق که از سال 2011 دوباره شدت گرفتند،‌ بسیاری تصور کردند نفوذ ایران در عراق رو به زوال و نابودی گذاشته است. با این حال به قول شیمون شاپیرا که ژنرال بازنشسته ارتش اسراییل است، ایران به خوبی می داند چگونه در بحران ها و جنگ ها از منافع خود محافظت کند.

ظهور داعش در عراق و سوریه نیز تنها جایگاه ایران را در عرصه منطقه ای و بین المللی تقویت کرده است. در هنگامی که قدرت های جهانی تنها به انتشار بیانیه در خصوص اقدامات داعش بسنده کرده بودند،‌ دولت ایران با حمایت از بغداد و اربیل از سقوط حتمی آن ها جلوگیری کرد. تنها سردار سلیمانی و حلقه دفاعی او در اطراف بغداد بودند که این شهر را از گزند داعش نجات دادند. قاسم سلیمانی اکنون محبوب دل هاست.
نفوذ ایران در سوریه نیز افزایش بسیار قابل توجهی داشته است. به طور حتم کمک های ایران مهمترین علت حفظ دمشق و ارتش از هجوم شبه نظامیان و تروریست های سنی بودند.
نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه به مذاق عربستان و آمریکا خوش نیامده است.عربستان سعودی کشوری ثروتمند است که تنها از ثروت خود برای انجام کارهایش کمک می گیرد.آمریکایی ها نیز خارجیانی هستند که نه خود علاقه ای به حضور دوباره در منطقه دارند ،‌ نه کسی برای آن ها فرش قرمز پهن خواهد کرد.تفاوت سیاست های ایران و عربستان را در این جا می توان دید که ریاض در حال ساخت دیواری مرزی در طول مرز خود با عراق است، اما ایران پس از ظهور داعش ، تجهیزات و برخی از نیروهای خود را به این کشور اعزام کرد.

 
کد خبر: 201231

وب گردی

وب گردی