تهران-ایسکانیوز :گروه موسیقی «خنیا» به سرپرستی پری ملکی در بخش جنبی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر قطعاتی از ساخته‌های همایون خرم، مرتضی محجوبی، مرتضی نی داود و ... را اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز : سي‌امين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، گروه خُنیا به سرپرستی پری ملکی در بخش جنبی سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر روی صحنه می‌رود.

اجرای این گروه در دو بخش خواهد بود؛ در بخش اول که در دستگاه شور و آواز دشتی است تصنیف‌های «بگو کجایی»، به آهنگسازی مجید وفادار و شعر عبدالله الفت، «شبگرد» به آهنگسازی حبیب الله بدیعی و شعر رحیم معینی کرمانشاهی، «یارم گره بر مو زده» به آهنگسازی همایون خرم و شعر بیژن ترقی، «عاشق مشو» به آهنگسازی محمود ذوالفنون و شعر رضا ثابتی، «موج» به آهنگسازی پرویز یاحقی و شعر اسماعیل نواب صفا و تصنیف محلی «وعده‌ گل‌رُخان» با تنظیم مجید وفادار و شعر اسماعیل نواب صفا اجرا می‌شود.

در بخش دوم هم تصنیف‌های «عمری سر کوی تو» به آهنگسازی مرتضی محجوبی و شعر شهرآشوب اصفهانی، «بس کن ای دل» به آهنگسازی مرتضی نی‌داوود و شعر پژمان بختیاری، قطعه‌‌سازی«رها» به آهنگسازی جلال امیرپورسعید، تصنیف «ز کوی بلاکشان» به آهنگسازی همایون خرم و شعر بیژن ترقی به ترتیب اجرا می‌شوند. در پایان هم «بحر طویل» به روایت حسین تهرانی ارائه می‌شود.

درگروه خنیا ، فاروق کسمایی (همخوان)، نیکی شیرپیشه (همخوان)، جلال امیرپورسعید (تار)، آوا ایوبی (تارباس)، مرضیه رحیم‌زاده (سنتور)، رخساره رستمی (عود)، سهیل مخبری (کمانچه) و بامداد ملکی (تنبک) پری ملکی سرپرست و همخوان گروه را همراهی می‌کنند.

گروه موسيقي «خُنيا» به سرپرستی پری ملکی، به‌ عنوان يكي از پيشگامان گروه‌هاي موسيقي بانوان، با هدف ايجاد زمينه براي بروز استعدادهاي بانوان در زمینه‌ی هنر موسيقي در سال 1372 تشكيل شده است. اين گروه از سال 1379 از همكاري نوازندگان و خوانندگان مرد بهره جسته و كنسرت‌هايي به صورت همخواني و همنوازي براي عموم اجرا كرده است.

«خنیا» تاکنون بیش از 150 اجرا در ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، بلژیک، سوییس و اتریش داشته که از آن جمله می‌توان به شرکت در یازده دوره جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر، جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی«مورا» (فرانسه)، جشنواره موسیقی باسکرز برن (سوییس)، جشنواره‌ بین‌المللی هنرهای سنتی والانسیئن (فرانسه)، سازمان یونسکوی پاریس اشاره کرد.

گروه «خنيا» در اجراهاي مختلف خود، تلاش مي‌كند به تجربه‌اي جديد در زمينه‌ی شيوه‌هاي اجرايي موسيقي سنتي ايران دست يافته و فضايي تازه در زمينه‌ موسيقي ارایه كند. در اين مسير گاه از موسيقي محلي ايران نيز بهره جسته است. گرچه این گروه در دوره‌هایی با استادان شناخته‌شده‌ موسیقی به اجرا پرداخته، اما اکثر اعضای این گروه را جوانانی تشکیل می‌دهند که با اندیشه‌های نو و خلاق در برنامه‌های این گروه سهم دارند.

گروه «خنيا» تلاش دارد تا به تجربه‌اي جديد در زمينه  شيوه‌هاي اجرايي موسيقي سنتي ايران دست يافته و ضمن حفظ اصالت موسیقی ایران در احیای آن گام‌های مؤثری بردارد.

پری ملکی، سرپرست و خواننده‌ی گروه«خنیا» در هجدهمین جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر به خاطر «تلاش مستمر در عرصه‌ی موسیقی» به دریافت جایزه نایل شد.

گروه موسیقی «خنیا» جمعه 24 بهمن ساعت21 در ایوان شمس روی صحنه می‌رود.

سي‌امين جشنواره بين المللي موسيقي فجر به دبيري دكتر حسن رياحي 24 بهمن تا يكم اسفندماه در تهران برگزار مي شود.

 
کد خبر: 203306

وب گردی

وب گردی