تهران- ایسکانیوز: کارشناس مسائل استراتژیک گفت:  در شرایط کنونی جمهوری خواهان آمریکا در وضعیت خاصی قرار گرفته اند و با توجه به مواضع کشورهای 1+5 عملا مواضع آنها و نتانیاهو در انزوا  قرار گرفته است.

فرهاد کلینی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اقدامات اخیر جمهوری خواهان کنگره در طرح تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این طیف سیاسی در آمریکا در وضعیت خاصی قرار گرفته و با توجه به مواضع کشورهای 1+5 عملا مواضع جمهوری خواهان و نتانیاهو در انزوا  قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مواضع جمهوری خواهان در حوزه های داخلی آمریکا تاثیرگذار است، گفت: جمهوری خواهان سعی دارند که با حساب و جیب ایران مواضع دولت اوباما را متاثر از خود کنند و عملا موضوع ایران را ابزار رقابت خود با دولت کنند اما در فضای بین الملل این اقدام به عنوان جریان مخرب به حساب می آیند و به همین منظور اعتبار این طیف سیاسی در موضوع تشدید و اعمال تحریم ها علیه ایران زیر سوال بزرگ قرار دارد.

کلینی درباره واکنش وزیر خارجه کشورمان نسبت به اظهارات جمهوری خواهان آمریکا در تشدید تحریم ها علیه ایران گفت: مذاکره کنندگان کشورمان در دور جدید همواره بر پیشنهادات متوازن اصرار و تأکید داشتند و موضوع بر هم زدن پیشنهادات متوازن و تغییر سطح چانه زنی که ما از درون فضای مذاکراتی شاهد هستیم باعث می شود که روند مذاکرات را متاثر و متأخر کند و با عث خواهد شد که دولت جمهوری اسلامی ایران به سناریو های پیشنهادی دیگر بصورت اساسی چاره اندیشی کند.

کارشناس ارشد مسایل استراتژیک افزود: آنچه که از سوی مجلس در قبال اقدام جمهوری خواهان مطرح می شود یک محتوای ملی است و در طی مذاکرات هشدارهایی از سوی ایران به طرف مذاکره کننده پیرامون تشدید تحریم ارائه شده و از این نظر مواضعی که وزیر خارجه کشورمان  اقای ظریف در ادامه گرفته کاملا معقول و متناسب و وابسته با پیشرفت مذاکرات هسته ای است.

کلینی به تلاش جمهوری خواهان در متقاعد کردن دموکرات ها با خود در سنا برای تشدید تحریم ها علیه ایران اشاره و خاطر نشان کرد: جمهوری خواهان درصدد اند که با دو سوم آرا مواضع دولت اوباما را تغییر دهند و بر طبق محاسبه احتیاج به آرای 13 نماینده دموکرات دارند.

وی به وجود اختلاف نظر در دیدگاه های مختلف در طیف های سیاسی اشاره و تصریح کرد: مواضع دموکرات ها بعد از انتخابات آمریکا سوال برانگیز بود اینکه آیا در صدد پیروی از مواضع حزبی و باراک اوباما هستند و یا بر اساس سلایق شخصی عمل می کنند اما با این حال تمرکز مانور جمهوری خواهان دقیقا بسنگی به میزان شکنندگی مواضع دموکرات هاست.

کارشناس مسایل استرتژیک گفت: دموکرات ها در حال تجمیع و یکسان سازی مواضع خود هستند و ممکن است شاهد یک ریزش محدود در حوزه مباحث این گروه سیاسی در آمریکا باشیم اما قطعا این ریزش یک طرفه نیست همانطور که جمهوری خواهان هم از نگاه 100 درصدی از یک موضوع برخوردار نیستند و حتی ممکن است شاهد این باشیم که با توجه به اقدامات لابی های مختلف، جمهوری خواهان نیز دچار تغییر در برخی آراء خود شوند و منتهی این تغییر آراء به معنای تغییر ماهیت مواضع اکثریت نیست بلکه در چارچوب ایجاد لغزش در مواضع می تواند مطرح باشد.

کلینی خاطرنشان کرد: دولت اقای اوباما بایستی ارزش تعامل در شرایط جدید را بخوبی درک کند و با توجه به لحظه تاریخی که فرصت مناسبی برای رهایی امریکا از سیاست های تحمیلی است را قدر بداند . صدای اقای اوباما در خصوص توهین به اعتقادات جهان اسلام ضعیف بود و می بایست اهمیت نامه رهبری ایران به جامعه جوانان غرب را بیشتر درک می کرد وبا صدای بلند مسیر عقلانیت اسلامی را ارج می نهاد.
کد خبر: 203463

وب گردی

وب گردی