تهران-ایسکانیوز:رییس مرکز هیات­های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه افزایش حقوق کارکنان واحد­ها و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از اول فروردین اعمال خواهد شد، اعلام کرد: حرکت مثبتی که دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری جلسات هیات­های امنای استانی انجام داد، اولین دستگاهی خواهیم بود که با تعیین بودجه 94 و انشاالله تایید آن در اسفندماه 93 در اجلاس هیات امنای مرکزی قادر خواهیم بود از ابتدای فروردین 94 در تمامی واحدهای تحت پوشش دانشگاه آن را عملیاتی كنيم.

دكتر حيدرعلي شايانفر با بيان اينكه از تاریخ 13/10/93 تا 30/10/93 مجموعاً 31 جلسه هيأت امناي استاني تشكيل شد، ادامه داد: خوشبختانه تمامي جلسات به حدنصاب رسید و با حضور شخصیت­های مهم ازجمله معاونان رییس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران، ائمه جمعه استان­ها، نمایندگان وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگان وزرای بهداشت درمان آموزش پزشکی، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان دفتر نهاد مقام معظم رهبری در استان­ها همراه بود.

دکتر شایان­فر با اشاره به مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 2/8/92 ، اظهار داشت: این مصوبه در جهت تمرکز­زدایی در تصمیم­گیری­های واحد­های مختلف دانشگاه آزاد اسلامي بود و به لطف اين جلسات، تصمیم­گيري جمعي نخبگان و فرهیختگان کشور که تعداد آنها 492 نفر است، جايگزين تصميم­گيري تعدادي محدود در سازمان مركزي شده است. نکته قابل توجه این است که این جلسات را حدود 450 نفر از کارشناسان برجسته و فرهیختگان هر استان در قالب اعضای کمیسیون دائمی و کمیته­های نظارت بر اجرای مصوبات یاری می­كنند.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل جلسات هیات­های امنای استانی افزود: همانگونه که از قبل در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش­بینی شده، اغلب تصمیم­گیری­های کلیدی مرتبط با دانشگاه آزاد اسلامي در سطح کشور به هیات­های امنای استانی محول شده است.

دكتر شايانفر با اشاره به صلاحيت هيأت هاي امناي استاني در تبديل حكم سرپرستان واحدها به رئيس گفت: روسای دانشگاه­های دولتی صرفا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید می­شوند. این در حالی است که از بین 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامي، فقط 31 سرپرست  بزرگترین واحد مرکز استان (دبیر هیات امنای استان) در شورای عال انقلاب فرهنگی باید تصمیم­گیری و تایید شوند و این توجه ویژه­ای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد اسلامي داشته است.

رییس مرکز هیات­های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: از دیگر اختیارات هیات امنای استانی رسیدگی به امور اداری مالی هر استان، بررسی و تدوین سند چشم­انداز، برنامه­های راهبردی دانشگاه آزاد به صورت استانی، آینده­سازی و کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، تصمیم­گیری درباره طرح­های سرمایه­گذاری و فعالیت­های اقتصادی دانش­بنیان، طرح­های فرهنگی ماندگار ،فروش و تبدیل اموال مازاد دانشگاه، جذب هیات علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه حوزه پزشکی، ایجاد رشته­های جدید و بین رشته­ای یا چند نظمی، تجمیع واحدها، تعیین تکلیف واحدهای زیان­ده، نمودار سازمانی و برنامه راهبردی واحدها و استان­ها،  فعال­سازی و ایجاد پارک­های علم و فناوری،  توسعه مراکز رشد، فعال سازی پروژه­های عمرانی، فرهنگی و ورزشی، تایید حسابرس در استان،  تایید خزانه­دار در استان، تعیین اعضای کمیسیون دایمی و کمیته نظارت بر اجرای مصوبات که در مصوبه 721 پیش­بینی شده است .

وی با اشاره به حضور حداكثري اعضا در جلسات هیات­های امنای استانی افزود: با وجود مشکلات و مشقاتی که در فصل زمستان برای دوستان بزرگوار ما به وجود آمد و با وجود لغو برخی از پروازها برای احترام به سایر اعضا، بسیاری از عزیزان با اتومبیل خود را از راه­های دور به جلسات رساندند. از 31 استاندار كشور، 20 استاندار در جلسات ما حضور داشتند كه جاي تقدير دارد. در كل 75درصد اعضاي هيأت­هاي امناي استاني كه در مجموع 492 نفر هستند، در اين جلسات حضور يافتند. در برگزاري اين جلسات، به ويژه بايد از مديران ستادي دانشگاه آزاد اسلامي ياد كرد كه بدون دريافت هيچگونه حق­الزحمه و حق­الجلسه، در تمامي جلسات حضور صددرصدي داشتند.

وي افزود: بسياري از اعضاي اين جلسات هم كه از خارج دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامي را ياري مي كنند حق الجلسه اي را كه براساس عرف وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي بايست دريافت كنند، به دانشگاه عودت دادند.

دكتر شايانفر افزود: مديران دانشگاه آزاد اسلامي نه فقط براي اين جلسات كه حتي براي جلسات هيأت مميزه كه بعد از ساعت اداري برگزار مي شود نيز هيچ گونه حق الجلسه اي دريافت نمي كنند.

دکتر شایان­فر با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از واحدهای دانشگاه آزاد از حالت زیان­ده خارج شده­اند، تاکید كرد: با تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات و برخی ادغام­های دیگر، 472 واحد قبلی به حدود 400 واحد رسیده و با اصلاحات در چارت سازماني، بار مالی دانشگاه کاهش یافته است.

وي يكي از عوامل كاهش تعداد واحدهاي زيان ده در دوره مدیریت دکتر میرزاده را صرفه­جويي­هاي صورت گرفته در قالب تصميمات هيأت هاي امناي استاني دانست و يادآور شد: با حضور دکتر میرزاده در 31 جلسه هیات امنای استانی راهکارهای لازم درباره بودجه سال 94 را در تمام استان­ها برای اصلاح عملیاتی کردیم و نمودار سازمانی و ساختار تشکیلاتی واحدهای هر استان و اصلاح برنامه راهبردی استان­ها را به انجام رساندیم و از دبیران هیات­های امنای استانی خواسته شد تا یک هفته آینده نتایج اصلاحیه­ها را به معاونت برنامه­ریزی ارسال كنند  تا برنامه­ها و بودجه 94 تلفیق شود تا در دستورکار کمیسیون دایمی هیات امنای مرکزی دانشگاه قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 94 بعد از تایید کمیسیون دایمی در تاریخ 6 اسفند93 در دستور کار اجلاس هیات امنای مرکزی برای تصویب نهایی قرار داده خواهد شد، اعلام کرد: با حرکت مثبتی که دانشگاه آزاد اسلامي با برگزاری جلسات هیات­های امنای استانی دارد، اولین دستگاهی خواهیم بود که با تعیین بودجه 94 از روز اول فروردین 94 بر اساس آن فعالیت­های واحدهای زیر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان مرکزی ادامه خواهد یافت .

دکتر شایان­فر بيان كرد: معمولاً دولت افزايش حقوقي را كه براساس نرخ تورم برای کارکنان خود در هر سال در نظر مي گيرد، با 6 ماه تأخير عملياتي اعمال مي كند. اين در حالي است كه به لطف جلسات هيأت هاي امناي استاني، ما اولين دستگاهي در سطح كشور هستيم كه بودجه سال آينده را رقم زديم و به لطف اين جلسات، افزایش حقوق کارکنان واحد­ها و سازمان­مرکزی و اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي از اول فروردین 94اعمال خواهد شد.

به گفته دكتر شايانفر افزايش حقوق كاركنان در سال آينده برمبناي نرخ تورم اعلام شده توسط دولت و افزايش حقوق اعضاي هيأت علمي حدود 25درصد خواهد بود.

وی با اشاره به همت دکتر میرزاده، معاونان، نمایندگان تام­الاختیار و دبیران هیات امنای استانی به عنوان یک مجموعه دلسوز، تصریح کرد: این حرکت دانشگاه آزاد در سال­های گذشته سابقه نداشته و تمام تلاش مسوولان دانشگاه بالا بردن کیفیت علمی و آموزشی و پژوهشی در جلسات بود.
کد خبر: 204574

وب گردی

وب گردی