تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

توجه ویژه دولت یازدهم به اقشار آسیب پذیر

پارسال همین امروز بود که حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست مشترک دولت و مجلس بر لزوم کمک بر اقشار آسیب پذیر و حفظ منافع ملی سخن گفته بود. و از مجلس خواست تا در جهت حل مشکلات کشور، دولت را یاری کند. وی در مورد هدفمندی یارانه‌ها نیز تاکید کرد که باید این کار به گونه‌ای انجام شود که فشار زیادی به مردم وارد نشود، به اقشار آسیب‌پذیر کمک شود و به حوزه بهداشت و تولید توجه لازم صورت گیرد. رییس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت منافع ملی، تاکید کرد که باید از منافع ملی حمایت کنیم و با حفظ منافع ملی کشور برای رسیدن به اهدافمان در حوزه‌های مختلف گام برداریم. در راستای همی نشست سید سعید زمانیان دهکردی نماینده گفته بود:  آقای روحانی در نشست مشترک دولت و مجلس بر لزوم همکاری دولت و مجلس در جهت حل مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و از مجلس خواست تا در جهت حل مشکلات کشور، دولت را یاری کند. او ادامه داده بود: آقای روحانی در مورد هدفمندی یارانه‌ها نیز تاکید کرد که باید این کار به گونه‌ای انجام شود که فشار زیادی به مردم وارد نشود، به اقشار آسیب‌پذیر کمک شود و به حوزه بهداشت و تولید توجه لازم صورت گیرد.

حالا یکسال از این سخنان رئیس جمهور گذشته است به نظر می رسد دولت یازدهم قصد دارد توجه خاصی را به قشر های آسیب پذیر داشته باشد در مهر ماه امسال حسن روحانی در جلسه شورای عالی رفاه که پس از 8 سال تشکیل شده بود گفت: اقشار آسیب پذیر در راس برنامه های دولت است. او ادامه داد:  باید اقشار آسیب‌پذیر جامعه در جریان رشد و توسعه کشور مورد غفلت قرار گیرند، لذا دولت برای کمک به این افراد نیازمند اطلاعات جامع است. او افزود: دولت در زمینه بهداشت و درمان گام‌های بلندی برداشته و باید تلاش شود که این حرکت مهم و ارزشمند پایدار باشد. رییس جمهوری با بیان اینکه در پیشبرد سیاست امنیت غذایی، توزیع سبد کالا در میان اقشار محروم جامعه ادامه خواهد داشت، بر حل دیگر آسیب‌های اجتماعی نظیر درمان معتادان و آماده کردن شرایط بازگشت آنها به جامعه تأکید کرد.

afzayesh.zanan.sarparast.khanevar

در زمینه بهداشت اقشار آسیب پذیر حسن هاشمی وزیر بهداشت چندی پیش تاکید بر اجرای ارائه رایگان داروهای شیمی درمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات جدید وزارت بهداشت، گفت: فعلا برای مدیریت منابع مالی این طرح متوقف نمی‌شود اما در حال حاضر اقشار آسیب پذیر همچون مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برای دریافت رایگان این دارو‌ها در الویت هستند که تا قبل از سال جدید، عملی می‌شود، زیرا فعلا امکان رایگان شدن داروهای شیمی درمانی به علت وضعیت هزینه‌ها برای تمام جامعه میسر نیست. این سخنان وزیر بهداشت نشان از ان دارد که دولت توجه ویژه ای را به اقشار آسیب پذیر دارد نمونه ی آن را می توان در اجرای طرح تحول نظام سلامت پیگیری کرد.

حسن روحانی در روز تقدیم لایحه بودجه سال 94 به مجلس در مورد وضعبت هدفمندی یارانه ها برای اقشار آسیب پذیر گفته بود:  افزایش قیمت انرژی و مصرف هدفمند منابع حاصله در بهبود نظام سلامت، ارتقاء کمیت و کیفیت گروه‌های کم‌درآمد و پوشش کامل بیمه درمان در سطح کشور از جمله کارهایی است که دولت در سال جاری در رابطه با اجرای طرح هدفمندی انجام داده است. همچنین حسن روحانی گفته بود در بودجه سال 94 توجه خاصی به تولید به ویژه برای اقشار آسیب پذیر شده است.

images

در زمینه هدفمندی یارانه ها بارها بر این قضیه تاکید شده است که هدف اصلی از اجرای این طرح کمک به اقشار آسیب پذیر است ولی هر چه از اجرای این طرح می گذر نشان از ان دارد که این برنامه بیشترین تاثیر را بر روی اقشار آسیب پذیر دارد چون درآمدهای آنان با هزینه های شان هم خوانی ندارد. در دولت قبل بارها بر این تاکید شده بود که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هدفش بیشتر حمایت از اقشار آسیب پذیر است و لی دولت جدید هنوز علاقه ای به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ندارد و معتقد است برای کمک به اقشار آسیب پذیر باید یارانه های اقشار پر درآمد را باید حذف کند که این کار خودش وقت و هزینه بسیاری در پی دارد و به نظر می رسد دولت هنوز تصمیمی به اجرای طرح فاز دوم هدفمندی را ندارد.

این گونه به نظر می رسد دولت یازدهم برای کمک به اقشار آسیب پذیر برنامه های زیادی را در دست اجرای دارد ولی مشکلات اقتصادی و به خصوص در چند ماه اخیر پائین آمدن قیمت جهانی نفت اقتصاد ایران با مشکل اساسی رو به رو کرده است حال باید دید با توجه به تاکیدی که حسن روحانی بر اقشار آسیب پذیر در الویت برنامه های اوست و همچنین با توجه به این عنوان کرده در بودجه سال 94 عنایت ویژه ای بر این اقشار شده است، آیا واقعا شاهد تغییرات عمده ای بر روند وضعیت اقتصادی و از ان مهمتر وضعیت شغلی آن ها خواهیم بود یا همچنان برای بهبود وضعیت معیشت این قشر همچنان باید صبر کرد؟

 

 
کد خبر: 206182

وب گردی

وب گردی