ایسکانیوز؛پلاس+/ امروز 8 بهمن ماه است و تئاتر شهر 42 ساله می‌شود.
بنای زیبایی که به عنوان نماد باشکوه چهار راه ولیعصر می‌شناسیمش، در میانه میانسالی در حال تعمیر و ترمیم است. مدتی است دوباره صدای بیل و کلنگ در فضایش پیچیده و هنرمندان تئاتر امیدوارند نتیجه این تعمیرات، خوشایند باشد و بار دیگر هویت اصلی تئاتر شهر را به آن برگرداند.

چهل و دو سال پیش آربی اونسیان نمایش «باغ آلبالو» اثر مشهور آنتوان چخوف را اجرا کرد و کافه شهرداری سابق به تئاتر شهر تغییر هویت داد.

شاید آن زمان کسی تصور نمی‌کرد این بنا روزی به یک مجموعه تئاتری و نماد تئاتر ایران تبدیل شود چراکه تئاتر شهر در آن زمان فقط تالار اصلی را داشت اما با گذر زمان و به دلیل کمبود فضاهای نمایشی ، تئاتر شهر به‌تدریج بزرگ و بزرگتر شد و حالا چهار سالن دیگر هم دارد؛ تالار‌هایی به نام چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش.

تئاتر شهر به جز این سالن‌ها دو کافه هم دارد؛ کافه تریای تالار اصلی و کافه تریای تالار چهارسو. این کافه‌ها روزگاری محلی بود برای اجرای جلسات نمایش‌نامه‌خوانی «عصری با نمایش» که در آن مجموعه‌ی آثار نویسندگان داخلی و خارجی معرفی می‌شد، در این میان آثار نویسندگانی که امکان اجرایشان فراهم نبود، نمایش‌نامه‌خوانی و معرفی می‌شد.

در یکی دو سال اخیر هم نمایش‌های محیطی در آنها اجرا می‌شد اما با تعطیلی نمایش‌های محیطی، کافه‌های تئاتر شهر از سال گذشته فقط کافه هستند.

تئاتر شهر این روزها وضعیت دوگانه‌ای دارد هم میزبان جشنواره تئاتر فجر است و هم درگیر تعمیر و ترمیم. تالارهای سایه و کارگاه نمایش دستخوش تعمیرات هستند اما فعلا تعمیر تالار قشقایی متوقف شده تا انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر نظرات خود را درباره تغییرات این تالار جمع‌بندی کنند.
کد خبر: 206202

وب گردی

وب گردی