ایسکانیوز؛پلاس+/اپل جز معدود شرکت هایی است که توانسته درآمد بالایی را در یک دوره سه ماهه داشته باشد. هیچ شرکتی در جهان تاکنون به اندازه اپل در یک دوره سه ماهه تا این حد درآمد نداشته است: ۱۸میلیارد دلار سود تنها در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴. این نخستین بار است که یک کنسرن تکنولوژی، کنسرن‌های بزرگ انرژی را پشت سر می‌گذارد.

اگر یک دسته اسکناس ۱۰۰دلاری از جیب تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل به زمین بیفتد، در چند ثانیه‌ای که رئیس خم می‌شود تا دسته اسکناس را بردارد، کنسرن او، اپل بیش از هزار دلار درآمد داشته است.

روزهای پایانی سال ۲۰۱۴روزهای به یادماندنی‌ای برای شرکت اپل خواهند بود؛ فروش بالای آیفون ۶در روزهای منتهی به کریسمس، رکورد تازه‌ای را برای این کنسرن به ارمغان آورده است. اپل با سود ۱۸میلیارد دلاری در سه ماه‌ی آخر سال ۲۰۱۴، رکوردی بی‌سابقه را به ثبت رساند که تاکنون هیچ شرکتی در یک سه ماهه به آن نرسیده است؛ یعنی ۱۹۵میلیون دلار در روز، ۱ . ۸میلیون دلار در ساعت، تقریبا ۱۳۶هزار دلار در دقیقه و ۲۶۴دلار در هر ثانیه.

درآمد اپل در سه ماهه سال گذشته ۶ / ۷۴میلیارد دلار بود یعنی رشدی بیش از ۳۰درصد نسبت به سال پیش از آن.

شاید مقایسه فروش محصولات اپل از جمله آیفون با فروش نفت ایران در سال گذشته جالب باشد. بنا بر گزارش بانک مرکزی ایران، در سال ۱۳۹۲مجموع درآمدهای نفتی ایران ۶۴میلیارد و ۷۸۹میلیون دلار بوده است.

رشد فروش و سود اپل، تحلیلگران اقتصادی و مالی را شگفت‌زده کرده است. سهام این شرکت به یکباره با افزایش ۵درصدی روبرو شد.

کنسرن‌های انرژی پشت سر اپل

تا پیش از انتشار گزارش مالی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴اپل، بیشترین سودها به نام کنسرن‌های بزرگ انرژی به ثبت رسیده بود. برای نمونه گاز پروم؛ این کنسرن انرژی در سه ماه نخست ۲۰۱۱سودی برابر با ۲۴ / ۱۶میلیارد دلار به دست آورده بود که تا انتشار گزارش مالی جدید اپل، رکورددار بود.

سایت آلمانی اشپیگل می‌نویسد، اگر در سود گازپروم تورم بین سال‌های ۲۰۱۱تا پایان ۲۰۱۴هم منظور شود، این شرکت سودی برابر با ۰۹ / ۱۷میلیارد دلار خواهد داشت که باز هم از رکورد تازه‌ی اپل پایین‌تر است.

در جدول رکورددارها، پس از گازپروم، شرکت هلندی "رویال داچ شل" و "اکسان موبیل" به چشم می‌خورند. اما برای نخستین بار یک شرکت الکترونیکی – تکنولوژی، همه کنسرن‌های انرژی را پشت سر گذاشت.

۵۶درصد از درآمد اپل در سال ۲۰۱۴، حاصل از فروش آیفون

اپل نشان داده است که برنده‌ی اصلی بازار در روزهای پیش از کریسمس است که تب خرید سال نو و هدیه، خیلی‌ها را به سمت محصولات اپل می‌کشاند. این کنسرن دو سوم سود خود را مدیون آیفون است. اپل مدت‌ها در برابر گرایش به صفحه نمایش بزرگ مقاومت کرد.

اما اکنون آیفون ۶با صفحه‌ی نمایشی بزرگ‌تر از مدل‌های پیشین، با تقاضای غیر قابل پیش‌بینی در بازار روبرو شده است. تیم کوک در مصاحبه با "سی ان بی سی" می‌گوید: «اپل [در روزهای پایانی سال]هر چه قدر آیفون که می‌توانست تولید کند، تولید کرد.»

تیم کوک در کنفرانسی که به منظور معرفی گزارش مالی اپل برگزار شده بود، در رابطه با موفقیت به دست آمده، گفت: « لازم می دانم که از تمام مشتریان اپل بابت رقم زدن یک فصل مالی فوق العاده، تشکر کنم. استقبالی که از محصولات اپل و تقاضایی که در بازار وجود دارد، در سه ماهه گذشته به بالاترین حد خود رسیده و رکوردی تاریخی به حساب می‌آید. درآمد ما در مقایسه با سال گذشته ۳۰درصد رشد داشته.»

اپل از ماه اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۴موفق به فروش ۱۰۱میلیون دستگاه شده است که از این قرارند:

۵ / ۷۴میلیون عدد آیفون (۵۱میلیون آیفون در سال ۲۰۱۳)

۴ / ۲۱میلیون آیپد

۵/ ۵میلیون عدد مک

۶ / ۲میلیون عدد آیپاد
کد خبر: 207053

وب گردی

وب گردی