تهران - ایسکانیوز: نشست خبری سی امین جشنواره موسیقی فجر با حضور مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اعضای دبیرخانه این جشنواره برگزار شد.پیروز ارجمند،مدیر دفتر موسیقی وزارش ارشاد در این نشست گفت: بر خلاف نظر عده ای، راک موسیقی ممنوعه نیست. راک زبان گویایی برای دردهای اجتماعی است. همچنین رئیس انجمن موسیقی ایران گت: رقم دقیق بودجه یک میلیارد تومان بوده است و پیش بینی می شود معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان درآمدزایی از محل فروش بلیت های جشنواره داشته باشیم.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر


 پیشرفت قابل ملاحظه سطح نوازندگی جوانان 


به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، در ابتدای این نشست دکتر حسن ریاحی دبیر جشنواره در سخنانی ضمن ابراز شادمانی از پیشرفت قابل ملاحظه جوانان در عرصه آهنگسازی و نوازندگی گفت: خوشبختانه در عرصه آهنگسازی و نوازندگی شرایط بسیار خوبی داریم اما متأسفانه دیده می شود اکثر جوانان در نگاه خود از موسیقی ملی ما دور شده اند.


وی با اعلام اینکه در جشنواره امسال و در بخش رقابتی آهنگسازی شاهد ارسال 83 اثر به دبیرخانه جشنواره بوده ایم گفت: 13 پایان نامه هم در زمینه آهنگسازی به بخش رقابتی این جشنواره ارسال شده است.


ریاحی افزود: برای حمایت از جوانان پیشنهاد می کنم کانون موسیقی دانان جوان تشکیل شود تا بتوانیم بدین وسیله گامی برداریم که این جوانان را در آینده ای نه چندان دور به عنوان بزرگان موسیقی ایران ببینیم.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر (16)


 انقباض در دفتر موسیقی 


پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سخنان خود از عدم تخصیص منابع کافی مالی به بخش موسیقی ابراز گله مندی کرد و گفت: متأسفانه منابع مالی ما از سال گذشته هم کمتر است اما سعی کردیم منابع مالی خود را به گونه ای مدیریت کنیم که شأن جشنواره موسیقی فجر حفظ شود.  کاهش منابع مالی و بودجه ما را بسمت شرایط مدیریت انقباضی برد


ارجمند گفت: بودجه امسال مان معادل بودجه سال 76 است.


تبعیض بین موسیقی و سینما


وی ضمن اینکه ظرفیت های مالی بخش موسیقی و سینمای ایران را با هم مقایسه کرد گفت: ظرفیت مالی موسیقی ما 10 برابر سینماست. با وجود اینکه هنر موسیقی فراگیری 100 درصدی دارد متأسفانه بودجه ما یک پنجاهم بودجه سینماست.


ارجمند افزود: جدای از برنامه های منتشر شده در جدول برنامه های جشنواره امسال برنامه های جنبی دیگری هم در نظر گرفته شده است که برگزاری نمایشگاه عکس موسیقی، جشنواره سرود ایثارگران از آن جمله است.


وی خاطر نشان کرد: در روز اختتامیه در محوطه تالار وحدت شاهد به صدا در آمدن زنگ موسیقی انقلاب خواهیم بود و در روز 25 بهمن ارکستر سمفونیک صدا و سیما به اجرای برنامه خواهد پرداخت.


وی ادامه داد: در این مراسم جنبی با اجرایی از ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی و منوچهر صهبایی عملاً رونمایی خواهیم کرد.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر (6)


کنسرت شهرداد روحانی دستگرمی ارکستر سمفونیک بود 


ارجمند ضمن اشاره به اینکه برگزاری کنسرت شهداد روحانی به نوعی دست گرمی آغاز به کار ارکستر سمفونیک تهران بود گفت: در آن هنگام نخواستیم مسئله را علنی کنیم اما ارکستر همراهی کننده شهداد روحانی در کنسرتش همان ارکستر سمفونیک تهران بود.


ارجمند در ادامه صحبت های خود گفت: در اکثر سالن های جشنواره کلیپ های موسیقی مربوط به جشنواره ققنوس پخش خواهد شد.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر (7)


" پیامبر مهربانی"، هدیه ارجمند به جشنواره موسیقی فجر


وی در ادامه از هدیه ویژه خود به جشنواره صحبت کرد و گفت: اثری به نام پیامبر مهربانی را ساخته ام که به این جشنواره هدیه کردم.


وی در ادامه گفت: در آخرین مراحل ثبت انجمن ملی کر ایران هستیم و امیدواریم انجمن ملی کر ایران بتواند تا روزهای جشنواره مراحل اداری خود را پشت سر گذاشته و به این جشنواره برسد.بسیار تمایل دارم فعالیت این انجمن را همزمان با برپایی کارگاه آموزشی کر که در شیراز برای رهبران ایرانی کر برگزار می شود شاهد باشیم.


در ادامه این نشست محمدی گفت: امسال در بخش استعدادهای درخشان که بخشی ویژه است شاهد 32 اجرا چه به صورت گروهی و چه به صورت تکنوازی خواهیم بود.خوشحالم اعلام کنم که 24 اجرا در سطح بسیار بالا خواهد بود که برای اولین بار در ایران اجرا می شود.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر


دانشگاهیان در کنار غیر آکادمیک ها


محمدی از شرکت هنرجویان و نوازندگان غیر آکادمیک در کنار هنرمندان و آکادمیسین ها در این جشنواره به نیکی یاد کرد و گفت: در جشنواره امسال شاهد هستیم که رنج سنی شرکت کنندگان پایین آمده که این اتفاق نویدبخش روزهای خوشی در آینده خواهد بود.


در ادامه این نشست ستایشگر دبیر بخش نسل دیگر این جشنواره گفت: این بخش برای چهارمین سال است که در جشنواره وجود دارد.


وی از سه مشخصه مولف بودن هنرمند، ریشه داشتن در موسیقی دستگاهی آثار ارائه شده و اجرای قابل قبول به عنوان مشخصه های اصلی قضاوت در این بخش یاد کرد.


وی ادامه داد: برای اینکه از تکراری شدن برنامه ها جلوگیری کنیم تغییرهای اساسی در فرم های اجرایی لحاظ کردیم.


جشنواره موسیقی فجر و انتظارات بالا در سطح منطقه 


ترابی سخنران بخش بعدی این نشست بود که  از جشنواره موسیقی فجر بعنوان قدیمی ترین جشنواره موسیقی در منطقه نام برد و گفت: با توجه به چنین جایگاهی انتظار از این جشنواره بسیار فراتر است از چیزی که اکنون شاهد آن هستیم.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر


وی گفت: جشنواره موسیقی فجر جدا از موسیقی کشور نیست. همان مشکلات سر راه موسیقی کشور به جشنواره هم ضرر می رساند. متأسفانه در شرایطی به سر می بریم که دست متولیان امر موسیقی زیاد باز نیست.


او گفت: نگاه به موسیقی باید عوض شود. حالا که در هر مناسبتی از موسیقی استفاده می شود و نقش اول تمام برنامه ها را دارد باید در هنگام تخصیص بودجه هم نگاهی ویژه به موسیقی داشت.


وی در ادامه گفت: بخش نسلی دیگر همان آینده موسیقی ایران است.


وی از شرکت 1222 هنرمند در جشنواره موسیقی فجر خبر داد و ضمن اشاره به بخش بین الملل گفت: متأسفانه نبود آقای رامین صدیقی در بخش بین الملل این جشنواره کاملا مشهود است. نام رامین صدیقی آنقدر بزرگ است که نبودش احساس شود.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر


جشنواره مستقل موسیقی پاپ " در دست احداث" 


در ادامه این نشست پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا بخش پاپ جشنواره رقابتی نشده است گفت: در جلسات متعددی که داشتیم تصمیم گرفته شد که برای موسیقی پاپ جشنواره مستقلی تدارک ببینیم.


در ادامه پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاری مبنی بر چگونگی طی مراحل اداری و تنظیم قراردادهای نوازندگان ارکستر سمفونیک گفت: قطعاً این کار انجام خواهد شد. تنظیم و امضای قراردادها چنان زمان بر نیست. با توجه به فرصتی موجود تا زمان جشنواره این کار قطعاً انجام خواهد شد.


 جشنواره موسیقی فجر ایینه رویدادهای موسیقی کشور است


در ادامه پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به کثرت اجراهای موسیقی پاپ چرا این بخش در جشنواره هم دیده شده گفت: جشنواره آیینه تمام نمای موسیقی ایران است و موسیقی پاپ هم بخشی از موسیقی ماست.


قابلیت های بالای "راک" در بیان دردهای اجتماعی


در این قسمت از نشست پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز که پرسید: با توجه به اینکه می فرمایید جشنواره آیینه تمام نمای موسیقی ایران است چرا در جشنواره موسیقی فجر شاهد حضور هنرمندان موسیقی راک نیستیم گفت: بیشترین تلاش ها در زمینه موسیقی راک در زمان مدیریت من در دفتر موسیقی انجام شده است. متأسفانه نگاه غلطی وجود دارد که مانع نگاه اصولی به این نوع موسیقی می شود. به اعتقاد من موسیقی راک قابلیت های فراوانی برای پرداختن به مسائل اجتماعی دارد. راک زبان گویای بسیاری از دردهای اجتماع ماست.


پیروز ارجمند ضمن تایید صحبت های خبرنگار موسیقی ایسکانیوز در موسیقی راک گفت: پیش از این صحبت کردن از راک و رپ بسیار سخت بود امیدوارم در آینده شاهد حضور موسیقی راک در جشنواره هم باشیم.


در ادامه ترابی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه میزان دقیق بودجه اختصاص یافته به جشنواره چقدر است و چه میزان از محل فروش بلیط، درآمدزایی خواهیم داشت گفت: رقم دقیق بودجه یک میلیارد تومان بوده است و پیش بینی می شود معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان درآمدزایی از محل فروش بلیط های جشنواره داشته باشیم.


در ادامه پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به محدودیت های مالی موجود چرا از ارکستر سمفونیک عراق برای شرکت در این جشنواره دعوت شده گفت: بودجه ها منابع مشخصی داشته و محل هزینه های مشخصی هم دارند در دعوت از ارکسترها از بودجه سایر قسمت ها استفاده نشده است.


ارجمند در ادامه گفت: کشور عراق همسایه مان و مردم عراق دوستان ما هستند.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر


پیروز ارجمند گفت: با توجه به اینکه رهبر این ارکستر ایرانی است و قرار است آرش امینی رهبری ارکستر سمفونیک عراق را بر عهده داشته باشد شرکت عراق در این جشنواره فکر نمی کنم مشکلی داشته باشد.


بر خود جفا نکنیم


در ادامه ستایشگر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به استعفا و قهر پر سر و صدای شما از جشنواره سال گذشته چگونه است که مجدداً شما را در جشنواره امسال می بینیم گفت: متأسفانه موسیقی ما دچار هژمونی نظامی و اجتماعی است.نهادهایی وجود دارد که براحتی فعالیت های موسیقی را وتو می کند با این شرایط در این کشور ما جشنواره برگزار می کنیم این جای بسی تقدیر دارد. پارسال استعفا دادم چون معتقد بودم در چنین شرایطی که از بیرون به موسیقی ایران جفا می شود ما از درون جفاکاری نکنیم مشکل من نه مالی بود و نه فنی.مشکل من اعمال سلیقه های شخصی بود اما خوشحالم که برای جشنواره امسال هم با من تماس گرفته شد این امر نشان دهنده دیده شدن اعتراضات من است.


در ادامه پیروز ارجمند به پرسش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز مبنی بر اینکه چرا پس از 30 دوره برگزاری جشنواره هنوز شاهد آزمون و خطا هستیم. چرا در هر دوره شاهد بیان اهدافی کوتاه مدت هستیم. چرا تلاش نمی شود که جشنواره موسیقی فجر را صاحب چشم انداز و دورنما به اهدافی اصولی کنیم گفت: تا کنون بودن و نبودن عامل اصلی تلاش های ما بود نه چگونه بودن.


نشست خبری جشنواره موسیقی فجر


نگارش اساسنامه پس از سی سال


پیروز ارجمند در ادامه گفت: نظر شما را کاملاً قبول دارم. متأسفانه تا کنون و بعد از گذشت 30 دوره سند چشم اندازی نداریم. به تازگی مشغول نگارش اساسنامه جشنواره هستیم. به عنوان مدیر دفتر موسیقی معتقدم اگر تصویب این اساسنامه در دوره مدیریت من صورت گیرد به افتخار بزرگی نایل شده ام.


در ادامه این نشست پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر موضع دفتر موسیقی در قبال لغوهای متعدد کنسرت ها گفت: تا پایان امسال 1500 مجوز اجرای صحنه ای صادر شده که میزان لغو کنسرت ها در مقایسه با میزان مجوزهای صادره بسیار کم است اما معتقدم باید جلوی لغوهای غیر قانونی گرفته شود.


پیروز ارجمند ادامه داد: بسیاری از این لغوها بر خلاف گفته بعضی از تهیه کننده ها ریشه در اقدامات خلاف قانون و اخلاق برخی از تهیه کننده ها دارد تا این لحظه تصمیم بر سکوت داشتم اگر این شایعه پراکنی ها و تخریب ها ادامه داشته باشد شخصاً نام شرکت های خاطی و نام تهیه کنندگان را اعلام می کند.


در ادامه ترابی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا به بخش پاپ در جشنواره ها بیش از آنچه لازم است توجه می شود گفت: متأسفانه بر خلاف ادعای بسیاری از مقامات از موسیقی پاپ بیش از آنچه گفته می شود حمایت می گردد اکثر بلیط های اهدایی ما به مقامات مربوط به کنسرت های پاپ است اما در سخنرانی ها ادعای حمایت از بخش های دیگری می شود.


در ادامه پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در قسمت موسیقی بین الملل از هنرمندان و گروههای شناخته شده تری دعوت نشده گفت: بسیاری از این گروهها همزمان با جشنواره ما در نقاط مختلف دنیا برنامه دارند برخی از این گروهها شرایط بسیار ویژه ای دارند آنها طالب موارد تشریفاتی خاصی از قبیل ماشین مخصوص، برند مخصوص و مشخص برای تغذیه و خواهان استانداردهای خاصی در پشت صحنه می باشد که فراهم کردن بسیاری از این تقاضا ها در توان ما نیست باید قبول کنیم از استانداردهای جهانی بسیار دور هستیم.

کد خبر: 207739

وب گردی

وب گردی