تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

مبارزه جدی وزارت بهداشت با زیر میزی در حوزه درمان و سلامت

پارسال همین امروز بود که رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در باره زیرمیز بگیران در خوزه سلامت گفته بود: برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر شروع شده است. او ادامه داده بود: درخواستم این است که مباحث مربوط به پزشکان زیرمیزی بگیر در رسانه‌ها متوقف شود. او افزوده بود: در شرایط کنونی تحول نظام بیمه‌ای کشور اساسی‌ترین راهکار برای از میان برداشتن رابطه میان بیمار و پزشک است. علیرضا زالی گفته بود: برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر شروع شده است. در همین راستا از 40 روز پیش دبیرخانه مشترکی میان وزارت بهداشت و نظام پزشکی شکل گرفته که اقدامات متعددی را انجام داده است. وی افزود: اگر تخلف حرفه‌ای هر فرد تائید شود، برای وی کیفرخواست صادر خواهد شد. همکاران ما در حال حاضر در هیات‌های انتظامی مشغول پیگیری تخلفات هستند که گزارش کامل آن در آینده اعلام خواهد شد. به گفته زالی، برخورد با متخلفان عرصه پزشکی که البته معدود هم هستند، وظیفه سازمان نظام پزشکی است. البته باید گفت برخورد تنبیهی و بازدارنده، برخورد با «معلول» است؛ در حالی که باید ریشه‌یابی اساسی صورت پذیرفته و «علت» مشخص شود.

حالا یکسال از این سخنان علیرضا زالی گذشته است به نظر می رسد این سازمان مبارزه با پدیده زیرمیز بگیری در حوزه پزشکی را آغاز کرده است. در اردیبهشت ماه امسال ایرج خسرونیا رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی از دستگیری 7 پزشک زیرمیز بگیر خبر داده بود و گفته بود: براساس آن لیست ۱۴ نفره ۷ نفر از آن پزشکان به دلیل تخلفاتی که داشتند در دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی محکوم شدند و ۷ نفر دیگر نیز به دلیل اینکه در ایران فعالیت نداشتند از این محکومیت‌ها معاف شدند. او افزوده بود: متاسفانه هر هفته ۳ تا ۴ پرونده زیرمیزی پزشکان در دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی بررسی می‌شود و هم اکنون نیز همین یکی از پزشکان متخلفان زیرمیزی بگیر که جراح است در زندان به سر می‌برد.

635208233801670250

در آبان ماه سال جاری هم نیز رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: جامعه پزشکی از فعالیت معدود افرادی که با عدم رعایت تعرفه ها منزلت جامعه پزشکی را در اذهان عمومی زیر سئوال ببرند برخورد خواهد کرد. دکتر اسماهیل ایدنی افزوده بود: برای اینکه بستر دریافت های خارج از تعرفه در کشور جمع شود و زمینه دریافت وجوه خارج از تعرفه برچیده شود لازم بود که یک بازبینی در ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت به ویژه خدمات پزشکی در کشور صورت گیرد.

در آبان ماه امسال هم دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه ها، مدعی شد که برنامه حذف اخذ وجه نامتعارف در مطب ها به طور کامل موفق بوده است.وی افزود: با رویکردی که دولت تدبیر و امید به خصوص وزیر بهداشت در این زمینه داشتند، همکاری و هماهنگی بین بخشی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، دو رکن موثر در ارائه دهندگان خدمات سلامت، وارد مرحله عملیاتی و جدیدی شد. محمد جهانگیری اظهار داشت : با همکاری و تعامل با وزارت بهداشت و توافق با دکتر هاشمی نظارت بر تعرفه ها را اجرا کردیم. دستور کار ما بر اساس پیشگیری و نه برخورد بود. وی تصریح کرد: اگر امروز می بینید تخلفی در جامعه پزشکی صورت نمی گیرد، به این علت است که همکاران ما توانستند در سراسر کشور به این مهم قائل شوند چرا که افراد منتخب استان ها یکی از بهترین، با تجربه ترین و مورد وثوق جامعه پزشکی آن استان و دارای سلامت در روش کار هستند. بحث اصلی حذف اخذ وجه نامتعارف در مطب ها نیز به نظر می رسد 100 درصد موفق بوده است در حالیکه در دستور کار مرحله اول ما نبود.

685220

به نظر می رسد موفق ترین حوزه فعالیت دولت یازدهم تا اکنون موبوط می شود به حوزه پزشکی و سلامت یعنی جایی که دکتر هاشمی به عنوان وزیر بهداشت این وزارت خانه در این 18 ماه فعالیت دولت یازدهم عملکرد فوق العاده ای داشته است. طرح تحول نظام سلامت یکی از بهترین طرح هایی بوده است که در چند سال اخیر در حوزه بهداشت و سلامت که بیشترین ارتباط را با مردم دارد اجرا شده است. ابتدا هدف این طرح کم کردن هزینه های درمان برای مردم بود ولی بعد از گذشت مدتی از این اجرای این طرح، گسترش پیدا کرد به طوری که مبارزه با پزشکان متخلف را دستور کار خود قرار داد و از لزوم برخود با تعرفه های خارج از عرف را جز اهداف این طرح دانست. حال باید دید با موفقیت این وزارت خانه آیا این روند ادامه دارد خواهد بود یا این طرح به صورت موقتی است و ادامه دار نخواهد بود؟

 

 
کد خبر: 208250

وب گردی

وب گردی