تهران-ایسکانیوز: شریف حسینی نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست گفت: تنها مسئول رسیدگی به ریزگردها و گرد و غباری که زندگی مردم خوزستان را مختل کرده خانم ابتکار است.

وی در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: ریزگردها از سال 1380 وارد استان خوزستان شده و از سال 85 این پدیده جدی شد.

روزی ریزگردها میهمان ناخوانده خوزستان و استان های همجوار بودند اما امروز احساس می کنیم برای اینکه این میزبان را از خانه های خود خارج کنیم دچار مشکل شده ایم.

وی با بیان اینکه ریزگردها مشکلات اقتصادی، آموزشی، درمانی، زیست محیطی و فرهنگی ایجاد کرده اند افزود: 5 هزار باکتری و 20 تا 40 درصد افزایش مراجعات به بیمارستان ها را داشته ایم.

در سال گذشته 22 هزار نفر به بیمارستان های خوزستان مراجعه کردند که این تعداد یعنی 5/4 برابر افزایش مراجعه به پزشکان.

وی در ادامه تأکید کرد: 60 درصد مراجعه کنندگان افرادی بودند که زمینه بیماری های آسم و تنفسی نداشتند و تنها بخاطر این ریزگردها دچار مشکل تنفسی شدند.

حسینی با اشاره به آمار آلودگی هوا در سال 89 تشریح کرد: در سال 89 در استان خوزستان 45 روز خطرناک، 11 روز بسیار ناسالم، 127 روز ناسالم، 58 روز سالم و تنها 10 روز پاک داشتیم.

این آمار درسال 90، 54 روز خطرناک، 58 روز بسیار ناسالم، 74 روز ناسالم و 55 روز پاک بوده است.

با این شرایط اگر بنا باشد روزهای ناسالم و خطرناک شهر را تعطیل کنیم کل امور مردم مختل می شود.

شریف حسینی با اشاره به استانداردهای جهانی آلایندگی هوا توضیح داد: میزان آلایندگی هوا در حالت عادی 150 تا 250 میکروگرم به متر مکعب است این در حالی است که دستگاه سنجش آلایندگی هوا در استان خوزستان در روزهای گذشته 10 هزار گرم را که 66 برابر بیشتر از استاندارد است نشان داد.

قابل توجه است دستگاهی که ما در خوزستان داریم توان بررسی بیش از 10 هزار گرم را ندارد و از این رو نمی دانیم آلودگی هوا طی روزهای اخیر چقدر بیشتر از این رقم بوده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس گفت: از سال 85 نشست ها، سمینارها و جلسات متعددی برگزار شد اما اقدامات و اتفاقات قابل توجهی را شاهد نبودیم.

گویا برای دولت حوادثی مثل سیل و زلزله در اولویت است اما این واقعه که خطراتی کمتر از سیل و زلزله ندارد در اولویت قرار ندارد.

حسینی با بیان اینکه از 11 مورد گرد و غباری که در سال 93 اتفاق افتاده 9 مورد با کانون داخلی بود افزود: مسئولان عنوان می کنند عدم پیشگیری از ریزگردها بدلیل عدم توافقات خارج از کشور بوده است اما اکنون اعلام می کنیم که 9 مورد از ریزگردها مربوط به شرایط داخلی است که حداقل این موارد را می توانیم مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: در سال 90 توافق شد حدود 200 هزار هکتار زمین ها و شن ها مالچ پاشی شود و اعتبار آن را شرکت ملی نفت پرداخت کند اما امروز تنها 5/12 درصد از این طرح اجرایی شده است.

با توجه به اینکه هماهنگی این مصوبه در سفر ریاست جمهوری به خوزستان انجام شده بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: ما نمی خواهیم تمام مشکلات را به زمین دولت بیاندازیم چرا که یکی از مشکلاتی که وجود دارد کاهش بارندگی در خوزستان است به طوری که متوسط بارندگی در جهان 700 میلی متر و در خوزستان 200 میلی متر است.

این نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهوری عنوان داشت: به اعتقاد دولت دو راهکار دارد. ابتدا اینکه اعلام کند توان حل این مشکل را دارد و راهکارهای خود را اعلام کند. دوم اینکه اعلام کند توان حل این مشکل را ندارد و این یک حادثه طبیعی است در این شرایط انتظارات مردمی کاهش پیدا می کند و دیگر شاهد تجمعات مردمی در اعتراض به آلودگی هوا نخواهیم بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در شرایط کنونی با آن مواجه ایم مهاجرت ساکنان استان به خاطر آلودگی هوا است. از این رو هر روز شاهد درخواست های متعدد مهاجرت بر روی میز مدیران هستیم. مجلس برای مقابله با این معضل مصوبه ای را بر روی میز کمیسیون تلفیق قرار داده که بر اساس آن 30 درصد به حقوق کارشناس ارشد و 20 درصد به حقوق سایرین افزوده شود تا مردم انگیزه حضور در زادگاه خود را داشته باشند.
کد خبر: 208612

وب گردی

وب گردی