ایسکانیوز: پاسخ صریح حزب الله به ماجرای قنیطره و حمله به مزارع شبعا باعث شد اسرائیل بار دیگر در تحرکات نظامی و امنیتی خود تجدید نظر  و شکست ناشی از ضربه مقابله مثل را مدیریت کند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین الملل، درباره استمرار تحرکات اسرائیل نسبت به لبنان معتقد است زمانی این حملات ادامه پیدا می کند که اسرائیل بار دیگر ارزیابی دقیقی از رفتار و کنش سیاسی حزب الله نداشته باشد.

مطهرنیا درباره حمله حزب الله لبنان به اسرائیل در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: حمله حزب الله لبنان به مزارع شبعا واقع در مرز اسرائیل و لبنان بر اساس سیاست مقابله به مثل و دفاع متقابل صورت پذیرفت. حزب الله بر اساس استراتژی نوین خود به دنبال ایجاد فضای سیاسی در تحرکاتش با تاکید بر قدرت جهادی خویش است.

وی ضمن بیان این مطلب که در زمان غیبت بر اساس حکم فقهای شیعه جهاد تهاجمی وجود ندارد بلکه جهاد تدافعی است و بر اساس قاعده نفی سبیل استوار است افزود: تحرکات ارتش اسراییل و ماجرای "قنیطره" بر اساس چنین اصولی از سوی حزب الله پاسخ داده شد.
مطهرنیا در ادامه خاطرنشان کرد به نظر می رسد با توجه به گفتمان جدید حاکم به تحرکات حزب الله جهت گیری های این حزب متوجه عدم گسترش تحرکات اجتماعی و تقویت حوزه تحرکات سیاسی با تاکید بر جهاد تدافعی باشد.

این کارشناس در خصوص ادامه این حملات گفت: به نظر می رسد استمرار این تحرکات زمانی رخ دهد که رژیم صهیونیستی بار دیگر ارزیابی دقیقی از رفتار و کنش سیاسی حزب الله نداشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص پاسخ اسرائیل به این حملات با بیان اینکه اسراییل در چارچوب رژیم حاکم بر تلاویو در قالب تحرکات نظامی خود به عنوان رژیم صهیونیستی خواهان ایجاد فشار بر مقاومت در چارچوب کسب آرای بیشتر رادیکالیسم موجود بر سرزمین های اشغالی است گفت: گسترش تحرکات خشونت بار اغلب دیده می شود .

مطهرنیا گفت: با توجه به پاسخ صریح حزب الله به نظر می رسد اسرائیل بار دیگر باید در تحرکات نظامی و امنیتی خود تجدید نظر کند؛ چرا که هزینه های بسیار بالای را متوجه تلاویو خواهد کرد از این رو پیش بینی می شود اسرائیل با عملیات رسانه ای تلاش کند تا حدودی این تحرکات و شکست ناشی از ضربه مقابله مثل را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اساسا یک نظام میلیتاریسم و خواهان گسترش بحران های منطقه ای در جهت ادامه حیات خود است گفت: مقاومت باید در این زمینه نیز از خود خویشتن داری و در مسیر مبارزه متعقلانه در برابر رژیم صهیونیستی بیش از تکیه بر قدرت سخت بر قدرت نرم ناشی از مقاومت بهره ببرد.

مطهرنیا درباره سخنان سید حسن نصرالله که روز گذشته گفته بود تکفیری ها همپیمانان طبیعی اسرائیل هستند گفت: گروه های تکفیری بازیگران دست دوم و نیابتی در محیط خاورمیانه و نظام بین الملل محسوب می شوند که در ساخت عقلانیت ابزاری سیاسی کاربرد دارند. از این رو بیشتر کسانی که از گروه های تکفیری بهره می برند نه موسسین آنها بلکه مولفین آنها هستند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی سعی می کند مانند بعضی از دولت های عربی از این گروه ها در جهت منافع خود بهره برده و اختلافات درون مذهبی در خاورمیانه را افزایش بخشد. لذا دبیر کل حزب الله به این نکته تاکید دارد که گروه های تکفیری به ابزاری در دست رژیم صهیونیستی تبدیل شده اند.

مطهرنیا گفت: رژیم صهیونیستی مدعی نزدیکی به کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش است و اکنون در ارتباط تنگاتنگ با این گروه ها عمل می کند.

وی درباره موضع شورای امنیت درخصوص کشته شدن یک نیروی حافظ صلح در حملات اسرائیل گفت: شورای امنیت دارای ساختار تعریف شده ای است و بسته به موقعیت در زمان های گوناگون تصمیمات متفاوتی اتخاذ کرده است اما تلاش سازمان ملل متحد بر آن بوده که در این زمینه مسائل مربوط به افکار عمومی را در نظر بگیرد.

مطهرنیا افزود: وابستگی شورای امنیت بر قدرت های بزرگ جهانی و تاثیر آنها در ارائه نهایی آراء در یک بافت پیچیده بین المللی در این گونه موارد باعث شده به گونه ای عمل کند که کمترین پیامدها را برای اسرائیل به همراه داشته باشد.

گفتنی است چهارشنبه هفته گذشته بر اثر حملات خمپاره ای حزب الله به مزارع اشغالی شبعا در واکنش به حملات توپخانه ای رژیم صهیونیستی چندین اسرائیلی کشته و زخمی شدند.
کد خبر: 208638

وب گردی

وب گردی