تهران -ایسکانیوز: فرشید اعرابی معلم گیتار «رضا یزدانی» بوده و بسیاری از چهره های سرشناس حوزه موسیقی راک در کشور از شاگران او هستند. آلبوم هایش را در سالهای گذشته بدون هیچ مشکلی در کشور منتشر کرده و آخرین اثر او نیز آلبوم «به رنگ شب» بود که در سال گذشته در بازار موسیقی کشور منتشر شد. آلبومی که با استقبال دوستداران راک رو به رو شد و همین باعث شد کنسرت هایش با استقبال رو به رو شود. او «فرشید اعرابی» است و حالا بعد از چهارسال ممنوع الاجرا شدن، یک سوال ساده دارد: «چرا اجازه کنسرت ندارم؟» کنسرت های او در سالهای گذشته بدون هیچ حاشیه ای برگزار شد و در دو اجرایی که در سالن های اریکه و برج میلاد داشت، بدون هرگونه اتفاق خاصی برنامه اش را روی سن برد ولی مشخص نیست دلیل عدم صدور مجوزهای کنسرتش چیست. پس از انتشار ویدئو کلیپ مجوز دار «فریاد من» بار دیگر سراغش رفتیم تا درباره همه این اتفاقات با او گپ بزنیم.:


* بعد از مدت‌ها فعالیت هنری تو، بالاخره یکی از اولین آثار تصویری‌ات را هفته گذشته منتشر کردی. در مورد ویدئو کلیپ «فریاد کن» کمی حرف می زنی؟


- ساخت این ویدئو با پیشنهاد و سرمایه گذاری آقای «حسین تفرشی» بود. ایشان دوست خوب من هستند و پیگیر مراحل اداری و مجوزهای کارهای من و تهیه کننده من در آینده هم خواهند بود.  گفتند که در جشنواره ققنوس همه کسانی که آلبوم دارند می توانند در ژانرهای مختلف اجتماعی از قبیل جنگ و صلح و دغدغه های اجتماعی، ویدئو بسازند. ما هم از آلبوم «به رنگ شب» قطعه «فریاد کن» را انتخاب کردیم و ویدئویی برایش ساخته شد و با همین اثر شروع به کار کردیم.


فرشید اعرابی


* تو سالهای زیادی است که به رغم انتشار آلبوم هایت، ممنوع الاجرا هستی. یعنی بعد از دو کنسرت قبلی ات که در اریکه و برج میلاد داشتی دیگر اجازه برگزاری کنسرت نداری. این موضوع چطور و از کجا شروع شده؟


- اردیبهشت سال بعد دقیقا چهار سال است که من ممنوع الاجرا هستم. دلیلش هنوز رسما و درست به ما اعلام نشده. این ویدئو به هر حال باعث شد خیلی ها دوباره امیدوار شوند و من واکنش های زیادی را درباره اش گرفتم.


* یعنی هنوز هیچ پاسخ درستی به تو برای ممنوع الاجرا بودن ات داده نشده؟ که دلیل این اتفاق چیست؟


- هیچوقت مستقیما این موضوع به من به صورت شفاف گفته نشده است. در دوره های قبلی که آقای «پاشایی» مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودند و واحد حراست دفتر موسیقی نیز از حضور آقای «تاجیک» بهره می برد، چندین جلسه رفتیم و صحبت کردیم. همیشه صحبت ها در فضایی کاملا مثبت و دوستانه بود و اینکه مثلا باید صبر کنید تا پاسخ استعلام شما بیاید. در دوره جدید هم با آقای ارجمند و جناب «عرب سرخی» جلساتی را داشتیم که باز هم در عین حال که این دوستان به شدت با من همکاری می کردند ولی در نهایت من هنوز موفق به دریافت مجوز کنسرت نشده ام. هر تعهد و درخواست هایی که از آنها به ما شد لحاظ کرده ایم. نه ویدئوی غیر مجازی یا نه اتفاق خارج از عرفی. ولی مشخص نیست به هر حال که مشکل کجاست.


اعرابی


* گروه های زیادی مثل تو در فضای راک کار می کنند و در این یکی دو سال گذشته هم شاهد رشد گروه های راک بوده ایم که هم آلبوم می دهند و هم کنسرت برگزار می کنند. اما اینکه تا این حد روی تو و فعالیت هایت حساسیت به وجود آمده، کمی عجیب نیست؟


- واقعا خودم هم نمی دانم چه بگویم. نه مصاحبه ای کرده ام، نه کار غیر مجازی از من بیرون آمده، نه جایی صحبتی کرده ام. همه آثار من هم که در فضای جنگ و صلح بوده و حمایت از فرهنگ ایرانی. برخی سوء‌برداشت ها باعث این قبیل برخوردها شده. من همیشه رو بازی کرده ام. سه آلبوم با مجوز دارم. تمام موازین را حفظ کرده ام. همه مخاطبان کنسرت های من در کنسرت های بقیه دوستان راکر هم هستند. با همان شکل و شمایل و همان تی شرت هایی که همیشه همه مخاطبان راک می پوشند و عمدتا به رنگ سیاه است. چیزیکه شاید بیشتر از همه اتفاقات دلیل اصلی ممنوع الاجرا بودن من شده است. اینکه بخاطر تی شرت یا نوع لباس پوشیدن مخاطب یک خواننده و افرادی که در سالن هستند، آن هنرمند ممنوع الاجرا شود واقعا اتفاقی ست باور نکردنی. همین مخاطبان در همه سالن های کنسرت هم هستند. از کنسرت های پاپ بگیر تا راک. همیشه سعی کرده ام ارادت ام را به فرهنگ ایرانی نشان دهد. چند ویدئوی کوتاه دز کنسرت های من پخش شد که در تقدیر از مقام شهدا بود. همیشه هم سعی ام این بوده که خوراک سالم فرهنگی به مخاطبان ام بدهم.


* این اتفاق قطعا دلسردی ناراحت کننده ای را به سمت تو متصاعد می کند که به رغم حفظ همه موازین باز هم نمی توانی کنسرت بدهی.


- خوب به هر حال ناراحت کننده و خسته کننده است 25 سال است در راهروهای ارشاد در رفت و آمد هستم و دیگر به این نوع ادبیات عادت کرده ام. همه دوستان در ارشاد هم واقعا به من لطف داشته اند ولی نمی دانم مشکل از کجاست. هیچوقت هیچ کدام از کارهای من درست و راحت پیش نرفت. همیشه از جنگ و فقر و اعتیاد گفته ام و سعی کرده ام امید را به جامعه تزریق کنم. از اشعار کلاسیک مولانا می خوانم. ولی هنوز متوجه نشده ام مشکل از کجاست. حداقل به من بگویند خطا کجاست تا من درستش کنم.
*  خوب، آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد.


آدمیزاد به امید زنده است. من هم امیدوارم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و البته جناب فرهیخته آقای «مرادخانی» به زودی بتوانم مشکلات را رد کنم و بتوانم دوباره اجرا بروم. اگر کار نکنم واقعا می میرم. چون مردن فقط فیزیکی نیست. تمام سعی ام را می کنم تا اتفاقات خوب بیفتد. صبر ایوب دارم و امیدوارم بتوانم با همکاری دوستان دوباره روی صحنه برگردم.

کد خبر: 215020

وب گردی

وب گردی