ایسکانیوز: بعد از سقوط "معمر القذافی" دیکتاتور مصر، وضعیت داخلی این کشور به شدت بی ثبات شد. و گروه های تندرو از جمله القاعده و داعش از این فرصت بهره گرفته و در این کشور ریشه دواندند، دقیقا مانند بلایی که بر سر سوریه آمد. هفته گذشته داعش لیبی 21 مسیحی مصری را که برای کار به لیبی رفته بودند، سر برید و در واکنش به این جنایت دولت مصر تصمیمی بر حملات هوایی و بمباران مواضع داعش در این کشور گرفت.  در زیر تحلیلی از "ولفرام راشر" و "اشتفان رول" روزنامه نگاران هفته نامه آلمانی زبان "دی تسایت" درباره بازخوردهای اقدامات اخیر مصر در واکنش به جنایات داعش آمده است.

بی ثباتی در لیبی مدت ها قبل از سربریدن مسیحیان مصری توسط داعش کشورهای همسایه را تهدید می کرد.با این حال حملات هوایی مصر همه چیز را بدتر کرد.

تنها چند ساعت از انتشار ویدئوی سربریدن 21 مسیحی  مصری گذشته بود که مصر حملات هوایی تلافی جویانه خود را به شهر درنا در لیبی آغاز کرد. هدف اصلی مواضع داعش بود که این جنایت را در قبال مردم مصر مرتکب شده بود. این عملیات با همکاری ارتش لیبی به فرماندهی "خلیفه حفتر" که مناطق شرقی لیبی را تحت کنترل دارد، صورت گرفت.

اینکه این عملیات تا چه حد موفق بوده است، قابل درک نیست. سازمان حمایت از حقوق بشر گزارش داده که در این حملات شش غیرنظامی کشته شدند که در میان آنها سه کودک نیز وجود داشته است.

"عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر، هدف حملات خود را اینگونه توضیح داد که می خواهد خطر را از مصر دور کند و خون جنایتکاران را بریزد اما انگیزه واقعی این حملات احتمالا چیز دیگری است. اول از همه اینکه السیسی می خواهد قدرت خود را به رخ مردم مصر بکشد. دولت او هنوز به طور کامل تثبیت نشده و کشورش از لحاظ سیاسی عمیقا تقسیم شده است. همچنین اوضاع اقتصادی هم از زمان کودتای نظامی سال 2013 بهتر نشده است. "جنگ علیه ترور" سیسی در داخل و خارج مصربهانه ای است که می تواند ذهن مردم را از مشکلات واقعی مصر منحرف کند. علاوه بر این این دستمایه می تواند افزایش بیشتر نیروهای پلیس را حتی به متحدان غربی ثابت کند.

انگیزه دوم مصر این است که از فرمانده حفتر حمایت کند. مصر ماه ها در تلاش است که در راستای منافع خود او را به عنوان فرماندار در لیبی منصوب کند. تعریف حفتر از تروریست شبیه السیسی است و فقط به نیروهای داعش ختم نمی شود بلکه آنها "اخوان المسلمین" و برای مثال شبه نظامیان" مصراته" از مخالفان سیاسی حفتررا نیز تروریست در نظر می گیرند.

تلاش حفتر تقلیدی از قدرت گرفتن السیسی در مصر بود که به دلیل ارتش از هم پاشیده لیبی با شکست مواجه شد.

حملات هوایی مصر غیر مسئولانه است زیرا هنوز250 هزار مصری در لیبی زندگی می کنند. این مردم به دلیل فقدان فرصت های اقتصادی در مصر در تلاشند در کشور همسایه به ویژه در بخش ساخت و ساز کار پیدا کنند. هرچند السیسی می خواست این کشور را در مقیاس بزرگ تخلیه کند اما واضح است که این کار یک شبه شدنی نیست.  حملات هوایی احتمال خطر ربوده شدن مصری هایی که برای کار به لیبی رفته بودند از سوی داعش و دیگر افراط گرایان به شدت افزایش می دهد.

رویکرد مصر تلاش میانجی گری سازمان ملل متحد را تضعیف می کند

پیش از هر چیز این اقدامات مصر میانجی گری سازمان ملل متحد را بین گروه های مخالف در لیبی تضعیف می کند. مصر به وضوح از حفتر و طرفداران او در توبروک حمایت می کند.  حملات هوایی تنها به مقر داعش ختم نشده بلکه مخالفان حفتر را نیز هدف قرار داده است.  در چنین وضعیتی حفتر و پارلمان هیچ دلیلی برای سازش ندارند. و از طرف دیگر اقدامات مصر تندرو ها را نیز به بازی گرفته است: مخالفان حفتر صفوف تنگاتنگی تشکیل داده و حملات بهانه ای برای تشدید دوباره درگیری ها در لیبی است. بنابراین موفقیت سازمان ملل برای چانه زنی میان افراط گرایان به طور کامل از بین رفت.

حضور داعش و دیگر افراط گرایان در لیبی یک تهدید جدی برای کشورهای همسایه و اروپا است. مبارزه موثر علیه تروریسم در لیبی تنها به کمک یک دولت واحد ممکن است. اما حملات مصر احتمال وحدت دولت ها در لیبی را به حداقل رساند.

مصر خواستار یک عملیات بین المللی علیه داعش در لیبی شد. اگر کشورهای غربی وارد جنگ شود، اوضاع خیلی خطرناک می شود. به جای آنها باید پای قدرت های منطقه ای به جنگ داخلی لیبی باز شود. در حالیکه مصر از حفتر پشتیبانی می شود، مخالفان او از سوی قطر و عربستان سعودی حمایت می شوند حتی با ارائه سلاح.  برای جلوگیری از درگیری ها باید تحریم اسلحه از سوی سازمان ملل متحد در لیبی اجرا شود.

مترجم: ملینا حاجبی

 

 
کد خبر: 225741

وب گردی

وب گردی