تهران،ایسکانیوز/ پرونده مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی چند وقتی می شود که در حال پیگیری است و تاکنون بیش از 25 جلسه دادگاه برگزار شده است. در طول بررسی پرونده مهدی هاشمی و برگزاری دادگاه او بارها شاهد اظهار نظرهای متفاوت از سوی دو جناح سیاسی کشور بوده ایم.  در این بین البته تندروها بیشترین هجمه سیاسی را علیه این پرونده داشته اند و با جوسازی رسانه ای قصد دارند دادگاه را تحت فشار قرار دهند تا علیه مهدی هاشمی حکم صادر کند.

مهدی هاشمی
بعد از صدور حکم بازداشت برای محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد بسیاری از طرفدارن دولت سابق حالا با جوسازی رسانه ای قصد دارند دادگاه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی را تحت فشار قرار دهند تا حکمی سنگین برای او صادر کند. این در حالی است که امروز محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی هاشمی با تاکید بر این که پرونده مشکل اقتصادی و سیاسی ندارد ابراز داشت: پرونده مهدی هاشمی از زمانی کلید خورد که احمدی‌نژاد در مناظره معروف گفت بچه‌های هاشمی چه می‌کنند؟  وی ادامه داد: در سال ۸۸ و دستگیری متهمان، آن دوران مهدی هاشمی در ایران بود. در حالی که تمام متهمان اصلی آن زمان در هفته نخست بازداشت شدند. اما تا اوایل شهریور که مهدی هاشمی در ایران بود، حتی احضار هم نشد.
به نظر می رسد بعضی جوسازی ها و فشارهای سیاسی مانع از آن می شود که دادگاه مهدی هاشمی روند عادی خود را طی می کند اگر چه وکیل مدافع هاشمی بارها بر این تاکیده کرده است که پرونده مهدی هاشمی مشکلات اقتصادی و سیاسی ندارد. ولی برخی ها دوست دارند این ماجرا را بزرگتر از آن چیزی که هست نشان بدهند همین هفته ی گذشته بود که مهدی طائب، مهدی هاشمی را یک دزد حرفه ای خطاب کرده بود که با واکنش فاطمه هاشمی روبرو شده و در جوابیه ای به طائب از مهدی هاشمی دفاع کرد و ابراز داشت: چنین ادعایی (قبل از صدور حكم دادگاه) موجب لطمه به آبرو و حیثیت دستگاه قضایی و شایسته برخورد و تبیین برای عموم است.
این البته اولین و آخرین اظهار نظر در مورد مهدی هاشمی و پرونده منصوب به او نیست، حمید رسایی در مورد پرونده مهدی هاشمی بارها بر این نکته تاکید کرده است که حمایت آیت الله هاشمی از او مانع روند پیگیری قانونی این پروند شده رسایی در این بار گفته : آقای هاشمی هر نوع محاکمه مهدی هاشمی را محاکمه خودش می‌داند و برای همین هم بیست و چند سال مقابل محاکمه مهدی هاشمی مقاومت کرد. به عقیده من این برداشت غلطی هم نیست چون همه جرایمی که مهدی هاشمی مرتکب شده است یا با اذن و اطلاع آقای هاشمی بوده یا با سکوت آقای هاشمی همراه بوده که آقای هاشمی نسبت به آنها موضعی نگرفته است.
در این بین رسانه های تندرو تلاش های بسیاری داشته اند تا نشان دهند که مهدی هاشمی جزء مفاسد اقتصادیست و باید همچون محمدرضا رحیمی با او برخورد شود البته در این ببین انواع و اقسام توهین ها هم به خود مهدی هاشمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است. این اولین بار نیست که خانواده هاشمی مورد اهانت جریانات تندورو قرار می گیرد پیش از این هم خود آیت الله رفسنجانی و هم فرزندانش مورد هتک حرمت این گروها های افراطی قرار گرفته بودند.نکته قابل توجه سکوت رسانه ای است که مهدی هاشمی از ابتدای پرونده اش تاکنون در پیش گرفته است و این باعث عصبانیت طرف مقابل شده این در حالیست که او پیشتر قبل از ورود به ایران در پاسخ به خبرنگار بی بی سی عنوان کرده بود که حرفایش را در ایران خواهد زد اما نگفته بود که فقط درون دادگاه.
اما احمد توکلی سعی کرده است واکنشی منصفانه تر به این پرونده داشته باشد. توکلی نماینده مردم تهران و رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس هم روز گذشته با تشکر از قوه قضاییه به دلیل جدیت اش در برخورد با محمد رضا رحیمی اظهار کرد: امیدواریم که قوه قضائیه با پرونده‌های بزرگ دیگری همچون مهدی هاشمی، سعید مرتضوی،کرسنت و استات اویل نیز با عدالت و دقت رسیدگی کند، تأکید بر عدالت و دقت به این دلیل است که هیچ‌کس نمی‌خواهد و دوست ندارد که کسی بی‌گناه به زندان بیفتد.
اگرچه آیت الله هاشمی بارها بر این نکته تاکید کرده است که هیچ گونه دخالتی در پرونده مهدی هاشمی ندارد و اگر او جرمی مرتکب شده است باید همانند دیگران دادگاهی شود دادگاه به تخلفاتش رسیدگی شود. ولی بعضی جریانات افراطی پرونده مهدی هاشمی را بهانه قرار داده و قصد دارند شخص آیت الله هاشمی را تخریب کنند.
در این بین اصلاح طلبان سعی کرده اند در فضای تخریب خانواده هاشمی، از آیت الله هاشمی و خانواده او حمایت کنند. در همین راستا دایوش قنبری اظهار داشت: دولت هاشمی دولت فراجناحی بود و از طیف‌ها و جناح‌های مختلف در دولت او حضور داشتند هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب. آقای هاشمی مشی میانه داشت و می‌خواست از همه جناح‌ها حمایت کند، این نشانه سعه‌صدر او بود که دولت نگاه جناحی راست و چپ نداشت. او افزوده بود: روند پرونده مهدی هاشمی هم ماهیتاً با پرونده رحیمی متفاوت است و دادگاه باید در موردش تصمیم بگیرد که آیا اصلا اتفاقی افتاده یا یک فضاسازی رسانه‌ای است قبل از اینکه جرمی محرز شود، به نظرم در ارتباط با مهدی هاشمی جرمی مشخص نشده است که بخواهیم در موردش نظر دهیم و افراد تا زمانی که جرمی از آنها ساطع نشده بر اساس اصل برائت، بری هستند.
به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات خبرگان و احتمال کاندیدا شدن آیت الله هاشمی برای ریاست این مجلس تندروها قصد دارند با پرونده مهدی هاشمی او تحت فشار قرار دهند، باید دید سال آینده با توجه به حساس شدن فضای انتخابات این درگیری رسانه ای به کجا خواهد رسید. پرونده ایکه با نزدیک شدن رای دادگاه روز به روز فشار رسانه ای به قوه قضاییه توسط تندروها بیشتر می شود اما مدیران ارشد دستگاه قضا بارها اعلام کرده اند که جوسازی رسانه ای تاثیری در تصمیمات قوه قضاییه ندارد البته همه چیز در گرو رای نهایی دادگاه در مورد پرونده مهدی هاشمی است، دادگاه با یک قضاوت عادلانه می تواند به این جنجال های رسانه ای پاسخ دهد.

پاسخی که آیت الله آملی رییس دستگاه قضایی کشور  تلویحا با آن اشاره کرد: بسیاری از تخطئه‌ها‌ علیه قوه قضائیه به این جهت است که ما به قانون عمل می‌کنیم
کد خبر: 229997

وب گردی

وب گردی