تهران-ایسکانیوز: بخش ادبیات خبرگزاری ایسکا هرهفته مروری دارد بر اخبار ادبیات در هفته ای که گذشت. امروز نیز به عادت هفته های گذشته به مرور خبرهای مهم در حوزه ادبیات و نشر می پردازیم.
به گزارش خبرنگار ادبیات ایسکانیوز، در هفته گذشته نیز جشنواره شعر فجر و برگزاری محافل شعرخوانی ادامه داشت. در این هفته محفل شعرخوانی در باکو با حضور شاعران ایرانی و آذربایجانی برگزار شد. همچنین این شاعران نشست صمیمانه ای برگزار کردند و درباره اشتراکات فرهنگی ایران و آذربایجان گفت و گو کردند. دیگر محفل این جشنواره که دیروز برگزار شد در تبریز بود. در این محفل نیز شاعرانی فارسی زبان و ترک زبان شعرخوانی کردند.

download (3)
همچنین مراسم نخستین دوره جایزه «کتاب توسعه» و جایزه «مهتاب میرزایی» با حضور تعدادی از اهل فرهنگ و اندیشه عصر سه‌شنبه برگزار شد و در این مراسم از روشن وزیری مترجم تازه در گذشته کشورمان نیز یاد شد. در این مراسم از عزت الله فولادوند مترجم آثار فلسفی کشورمان نیز تقدیر شد.
در این هفته مراسم اهدای جایزه اسکار نیز برگزار شد و این حادثه بزرگ سینمایی بر حوزه ادبیات نیز بی تاثیر نبود. ماجرا از این قرار بود که «مرد پرنده» که جایزه بهترین فیلم را در اسکار از آن خود کرد، فیلمنامه خود را مرهون داستان کوتاهی از ریموند کارور با نام مرد پرنده از مجموعه «وقتی از عشق حرف می‌زنم،‌ از چه حرف می‌زنم» بود. لذا بردن اسکار از سوی این فیلم بر فروش کتاب کارور هم تاثیر گذاشت و فروش آن افزایش پیدا کرد.
همچنین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اظهاراتی خبر گرفتن مجوز نشر برای کتاب لولیتا نوشته ولادیمیر ناباکوف را تکذیب کرد و به تمام حرف و حدیث ها در این زمینه پایان داد.
در ادامه اخبار حوزه کتاب در این هفته اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. این امر به آن دلیل بود که اهوازی‌ها که سابقه‌ای دیرینه در نشر و گسترش دانش دارند و نخستین دانشگاه تاریخی ایران به نام آنان ثبت شده است.
کد خبر: 230103

وب گردی

وب گردی