تهران-ایسکانیوز: محفل شعرخوانی تبریز عصر روز گذشته با حضور شاعرانی از تبریز و سراسر کشور در باغ گلستان تبریز برگزار شد.


به گزارش ایسکانیوز، در آغاز این نشست شاعرانه که با شعرخوانی شاعران همراه بود، حجه الاسلام و المسلمین احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به شاعران حاضر در این برنامه اظهار داشت: حضور شاعران در تبریز، فرصت مغتنمی است و باید از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به عنوان مجری نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر بابت برگزاری این محفل در شهر تبریز تشکر کنیم. این برنامه برای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است و ما افتخار میزبانی شاعران را داریم.


معاون فرهنگی هنری شهرداری تبریز افزود: انقلاب اسلامی ایران اتفاقی فرهنگی بود و از همان آغاز همراهی مردم و اهالی فرهنگ را در پی داشت. حتی اهل فرهنگ غیرمسلمان نیز از انقلاب اسلامی پشتیبانی می کردند و هنوز هم پشتیبان انقلاب اسلامی هستند.


وی در ادامه تصریح کرد: شاعران همواره همراه انقلاب اسلامی و در زمان جنگ، همراه با مقاومت مردم بودند. کشورهای کمونیستی همواره به شکل سفارشی دستور تهیه و تولید آثار ادبی درباره انقلاب های خود را می دادند، اما در انقلاب اسلامی، این انقلاب بود که مردم را همراه خود کرد.


IMG_7961


حمیدی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: با برگزاری جشنواره هایی مانند این جشنواره، باید کاری کرد تا اهالی شعر در جامعه ارج بیشتری ببینند و بر صدر بنشینند.


پس از حمیدی، اسماعیل امینی، دبیر علمی نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در سخناننی با اشاره به جایگاه آذربایجان در کشورمان گفت: آذربایجان سر سربلند ایران ایران است و تبریز هم چون تاجی بر سر این سر می درخشد.


وی افزود: هر کسی که به زبان ترکی صحبت می کند، تبریز را چون دیار مادری خود می داند. من خلخالی ام اما قلب مردم ترک در هرکجای دنیا که باشند، برای تبریز می زند. چنانکه تمام ترکها در همه جای دنیا تبریز را شهری مقدس می دانند و این، از سر تعصب نیست؛ بلکه از سر عقلانیت و خرد است. چرا که شهر تبریز، شهر بزرگان دین و ادب و فرهنگ و هنر است و چهره های شاخص بسیاری در عالم فرهنگ و هنر و ادب از تبریز سر برون آورده اند.


دبیر علمی نهمین جشنواره بین المللی شعر فجر افزود: جشنواره شعر فجر قرار نیست صرفا به شعر انقلاب اسلامی بپردازد. بلکه هر شعری که در چهارچوب اندیشه انقلاب اسلامی گنجانیده شود، شعری است که در جشنواره شعر فجر مورد توجه قرار میگیرد.


وی با اشاره به برگزاری محفل شعر تبریز اضافه کرد: فجر انقلاب اسلامی هم از تبریز آغاز شده است، به همین دلیل لازم است که این شهر ادب پرور را در جریان شعر فجر سهیم بدانیم.


وی با بیان این که اختلاف سلائق در عالم شعر امری بدیهی است، تصریح کرد: وجود اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در همه حوزه ها، بین کارشناسان و صاحب نظران در آن حوزه امری بدیهی است. اگر جشنواره شعر فجر بتواند همه این اختلاف نظرها را به نفع شعر به یک سو نهد، توانسته است به هدف خود برسد. در تیم های باشگاهی هم به همین شکل است؛ تیم های باشگاهی با همدیگر رقابت دارند، اما وقتی تیم ملی تشکیل می شود، همه بازیکنان تیم های مختلف در یک جهت و در خدمت یک تیم –تیم ملی- قرار می گیرند. وی با خوانش غزلی از خود، سخنانش را به پایان برد.


مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و مجری نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، سخنران دیگر این برنامه بود که در سخنانی گفت: برای اولین بار است که جشنواره شعر فجر در هیچ کدام از مراحل بدون مشارکت برگزار نشده است. وی افزود: اولین بار است که جشنواره شعر فجر در حوزه داوری، از بخش «از میان آثار رسیده» خارج شد و داوری ها بر روی کتاب های شعر منتشر شده در طول یک سال گذشته انجام گرفت.


مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان تصریح کرد: داوری های این دوره از جشنواره شعر فجر، در سه بخش کتاب شعر، کتابهای درباره شعر و همچنین کتابهای شعر کودک و نوجوان انجام میگیرد و در  طول برگزاری جشنواره، محافلی در نقاط مختلف کشور از جمله مشهد، آبادان، همدان و… برگزار شده است و بعد از مراسمی که در شهر تبریز در حال برگزاری است، محافلی هم در تهران و قم خواهیم داشت.


وی گفت: انتزاع میان ایران و آذربایجان آنقدر ذهنی و اشتراکاتشان آنقدر زیاد است که نمی توان این دو را از یکدیگر جدا کرد. این در هم تنیدگی یک ضرورت سیاسی یا یک همبستگی از سر تقسیمات کشوری نیست، ما مردم، به اندازه تمدن ایران زمین با یکدیگردر دوستی و مسالمت زندگی کرده ایم.


قزلی ادامه داد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به دلیل اهمیت تبریز تصمیم گرفت در ادامه جشنواره شعر فجر، محفلی در تبریز برگزار کند و هیئت علمی نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر نیز از این پیشنهاد استقبال کرد. من پیش از این نیز به تبریز سفر کرده بودم و متوجه فعالیت چشمگیر جوانان تبریزی در محافل شعری شده بودم. به همین خاطر تصور میکنم برگزاری برگزاری محفل شعری در تبریز یک ضرورت و وظیفه ملی است. به ویژه این که شاعران ترک زبان در سروده هایشان از فرهنگ و زیست ایرانی و تمدن اسلامی وام گرفته اند و در آن فضا شعر سروده اند، حتی زمانی که به زبان ترکی شعر سروده اند.


در بخش دیگری از این برنامه، صادق نجفی، شهردار تبریز در سخنانی گفت: تبریز شهر شعر است و بسیاری از بزرگان اهل ادب در این شهر دفن شده اند. تاریخ گویای اهمیت این شهر است و به شهادت تاریخ بسیاری از بزرگان عرصه فرهنگ و ادب و هنر از خطه تبریز بوده اند.


وی با اشاره به افتتاح موزه استاد شهریار تصریح کرد: استاد شهریار افتخار دهه های گذشته ما است و ما با افتتاح خانه موزه استاد شهریار سعی کرده ایم کاری کنیم که اهل ادب با این موزه در ارتباط باشند و جوانان نیز با بزرگان تبریز که نقش بسیار مهمی هم در غنای فرهنگی این شهر داشته اند، بیشتر آشنا شوند.


علی اصغر شعردوست نیز، از جمله سخنرانان محفل شعرخوانی تبریز بود. وی در این جلسه با تشکر از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و همچنین هیئت علمی جشنواره شعر فجر گفت: شعر مقوله ای تزئینی نیست. حافظه تاریخی مردم ما را شعر تشکیل می دهد و ما در همیشه تاریخ، به شعر شهره بوده ایم.


سفیر سابق ایران در تاجیکستان با اشاره به برگزاری جلسات شعرخوانی در این دوره از جشنواره در خارج از کشور تصریح کرد: همت کرده اید در بعضی از کشورهای خارجی محفل شعرخوانی برگزار کرده اید اما مساله اصلی این است که چند کتاب شعر از شاعران ایرانی تا کنون ترجمه شده است؟ در سایت های معتبر اثری از شعر ایران نمی بینیم، شعر دفاع مقدس شعری برجسته است اما اثری از آن در کتابهای شعر نیست و حتی در واحدهای درسی دانشگاه ها، دو واحد ادبیات معاصر داریم که دو شعر از شهریار را بیشتر نمی توانیم در آن تدریس کنیم.


در این جلسه که به دبیری صالح سجادی برگزار شد، شاعرانی نظیر حامد ابراهیم پور، رضا شیبانی اصل، اکبر شفیعی، حمید واحدی، آفاق شوهانی، ابوالفضل پاشا، وحید ضیایی، استاد کریمی مراغه ای، آرش توفیقی، وحید طلعت، علی کریمی، ناصر فیض، مسئول دفتر طنز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین شاعران دیگری از سراسر کشور آثار و اشعار خود را قرائت کردند.

کد خبر: 230483

وب گردی

وب گردی