76db11ee6938bf10ce69997ba9306ee4

ایسکانیوز: موضوع موادمخدر و گسترش آن در جامعه ما تحت تاثير سودجويي‌هايي قرار دارد كه كه يك بخش عمده آن مربوط به جريانات جهاني است و بنابراين ضرورت دارد تا ما در سطح ملي و در داخل كشور براي آن تدبير كارآمدي بيانديشيم.

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن بيان اين مطلب گفت: اينكه مساله موادمخدر و برخورد با آن را صرفا از منظر انتظامي نگاه كنيم ما را به نتيجه مطلوب نمي‌رساند، هرچند كه تاكنون اقدامات انتظامي صورت گرفته توانسته است تا حد زيادي از توزيع موادمخدر در كشور جلوگيري كند و كنترل مباحث اجتماعي را نيز به همراه داشته باشد.

عباس مقتدايي افزود: حقيقت آن است كه تا وقتي فرهنگ جامعه ارتقا پيدا نكند و تا زماني كه همه نهادهاي دخيل در موضوع مبارزه با موادمخدر به وظايف خود عمل نكنند نمي توانيم به بالاترين حد موفقيت برسيم. به طور مثال آموزش و پرورش بايد به قدري ذهن كودكان، نوجوانان و جوانان را دقيق و روشن كند كه قشر جوان جامعه از هرگونه آسيب‌پذيري ايمن شود.

وي با اشاره به نقش ساير تمام گروه‌ها در مبارزه با موادمخدر ادامه داد: لازم است تا ساير بخش‌هايي كه به نوعي مي‌توانند افكار عمومي را جهت بدهند نظير صدا و سيما، مساجد و تمام افراد تاثيرگذار از معلمان و روحانيون گرفته تا نخبگان، انديشمندان و حتي سرپرستان خانواده در يك بسيج عمومي تلاش كنند تا آسيب‌هاي مربوط به موادمخدر از جامعه رخت بربندد. مخصوصا نهادهايي كه در سطوح مختلف در جامعه حضور دارند مانند نهاد تاثيرگذار بسيج، بايد در اين جهت فعاليت كند.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر همه بخش‌ها به‌خوبي مشاركت كنند و اتفاقات اثرگذاري به صورت فزاينده رخ دهد، قطعا ابزارهاي مختلفي در اختيار داريم كه مي‌توان با كمك آنها در برخورد با معضل اعتياد به اهداف موردنظر دست يافت. فيلم‌ها و سريال‌ها، كتاب‌ها و رمان‌ها مي‌توانند بر ذهن افراد تاثير بسزايي داشته باشند و هنرمنداني كه بايد در اين جهت ايفاي نقش كنند، مي‌توانند كمك بزرگي براي جامعه باشند.

مقتدايي با بيان اينكه با تمام اقدامات صورت گرفته، هنوز موضوع موادمخدر و خطراتش آنگونه كه بايد و شايد به‌عنوان يك مساله اجتماعي و چندبعدي ديده نشده است، خاطرنشان كرد: اگرچه در اين بخش نهادهاي فعالي وجود دارند اما حقيقت آن است كه هم‌افزايي لازم در قد و قواره خطري كه موادمخدر ايجاد مي كند، وجود ندارد. لازم است تا وزارت كشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين جهت، برنامه‌ريزي‌هاي دقيق‌تري داشته باشند چراكه نقش اين وزارتخانه و ستاد در شكل‌گيري هم‌افزايي بي بديل خواهد بود. از طرف ديگر يكي از مباحثي كه براي اين هم‌افزايي بايد به آن توجه شود نقشي است كه كميسيون‌هاي مرتبط مجلس شوراي اسلامي مانند كميسيون فرهنگي و اجتماعي مي‌توانند ايفا كنند.

وي ادامه داد: اگر لايحه‌اي در اين باره از سوي دولت تقديم مجلس شود، حتما نمايندگان مجلس به آن توجه خاصي خواهند كرد. درواقع رويكرد مجلس بر حمايت از تلاش‌هايي است كه براي جلوگيري از انتشار و گسترش موادمخدر در كشور صورت مي‌گيرد.

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: سرفصل‌هايي كه در متون درسي مي‌تواند به مباحث اعتياد اختصاص داده شود و همچنين برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و توليد انيميشن به ويژه براي نوجوانان همگي در جهت مبارزه با مصرف موادمخدر موثر است، مي‌تواند از جمله ابزارهايي باشند كه در آموزش و پرورش به كار گرفته شوند تا آسيب‌هاي ناشي از اعتياد، كاهش يابد.

مقتدايي در پايان تاكيد كرد: واقعيت اين است كه هنوز به موضوع اعتياد، آنگونه كه بايد و شايد پرداخته نشده است و متاسفانه تاكنون عزم عمومي در سطوح مختلف ايجاد نشده است. به ويژه از همه ظرفيت هاي لايه‌هاي مياني جامعه، افراد تاثيرگذار و كساني كه در محلات، خانواده‌ها و در طبقات اجتماعي مي‌توانند نقش‌آفرين باشند، استفاده نشده است كه اين ناشي از عدم هماهنگي‌هاي فزاينده در جامعه است و اميدواريم اين هماهنگي‌ها در آينده نزديك افزايش پيدا كند.
کد خبر: 234793

وب گردی

وب گردی