ایسکانیوز: جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در نشست اسفندماه 1393 شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه صادر کرد.
در بیانیه جنبش عدم تعهد از اقدامات عملی ایران پیرو سند توافق شده بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس موسوم به "چارچوب برای همکاری" و نیز از همکاری مستمر ایران و آژانس همان‌گونه که در آخرین گزارش مدیرکل ذکر شده استقبال کرده است.
عدم تعهد همچنین از دیپلماسی و گفت‌وگو به عنوان تنها روش‌هایی که از طریق آنها یک راه حل فراگیر و پایدار برای موضوع هسته‌ای ایران قابل دستیابی است، یاد کرده و همه کشورهای عضو آژانس را به مشارکت مثبت در این راستا ، تشویق کرده است.
از سوی دیگر جنبش عدم تعهد بار دیگر بر حق اولیه و غیر قابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز تاکید نموده است و مخالفت خود با هرگونه تفسیری که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود را اعلام داشته است. در این راستا کشورهای عضو جنبش تعهد تصریح نموده‌اند که انتخاب‌ها و تصمیمات کشورها، از جمله تصمیمات جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و سیاست‌های چرخه سوخت می بایست محترم شمرده شوند.
این بیانیه توسط رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در وین که ریاست گروه جنبش عدم تعهد در وین را بر عهده دارد خوانده شد.
آن‌ها به علاوه در این بیانیه تاکید کرده‌اند که هیچ فشار یا مداخله غیر مقتضی در فعالیتهای آژانس به ویژه در فرآیند راستی آزمایی که می تواند کارایی و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد، نمی‌بایستی وجود داشته باشد.
کد خبر: 234839

وب گردی

وب گردی