تهران-ایسکانیوز: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای  کشورمان گفت: در دورهای گذشته مذاکرات در ژنو ما پس از چند ماه مقداری پیشرفت داشتیم و این بار ما می توانیم بگوییم که پیشرفت بیشتری داشته ایم، اما هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

 

سید عباس عراقچی  معاون وزیر امورخارجه کشورمان ط گفتگویی در مونترو سوئیس اظهار داشت: ما شاهد چهار روز مذاکرات فشرده در سطوح مختلف با کشورهای حاضر در گروه پنج به علاوه یک بودیم. آنچه که من می توانم بگویم این است که ما مقداری پیشرفت داشته ایم. در حقیقت در دورهای گذشته مذاکرات در ژنو ما پس از چند ماه مقداری پیشرفت داشتیم و این بارمی توانیم بگوییم که  پیشرفت بیشتری داشته ایم، اما هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

وی با بیان اینکه هنوز دشواری هایی داریم و اختلافات بین دو طرف  باید رفع شوند، ادامه داد:  باید شکاف ها را پر کنیم.اما حداقل ما از درک بهتری برخوردایم.درباره هر موضوعی ما جزئیات و  اختلافات دقیق بین دو طرف را می دانیم. راههای گوناگون و راه حل های مختلفی وجود دارد که هر دو طرف آنها را ارائه می دهند.ما باید به کار خود در رابطه با یافتن راه حل ادامه دهیم.  بار دیگری در پانزدهم مارس با هم دیدار خواهیم کرد.اینکه  مذاکرات آینده در این محل باشد یا ژنو معلوم نیست و باید تهایی شود.

عراقچی  در ادامه گفت: اول از همه ضرب الاجل ما پایان ژوئن است اما ما در وین، زمانی که تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتیم، توافق کردیم تا پایان مارس حداقل  به نوعی درک درباره چارچوب کلی یک توافق برسیم. این به آن معنا نیست که ما تا پیش از ماه مارس به توافق برسیم.اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد  که مسائل اصلی را حل و فصل کنیم و به درکی مشترک تا پیش از پایان ماه مارس برسیم.

وی افزود: ما به کار بر روی جزئیات ادامه می دهیم و امیدواریم که در پایان ماه ژوئن به توافق  برسیم.ما امیدواریم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.اجازه بدهید ببینیم که مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه تعامل در مباحث فنی ادامه دارد، گفت: بحث های فنی گاهی اوقات به راه حلهایی فنی منجر می شود  که به تصمیم گیریهای  سیاسی بهتر کمک می کنند. بحث های فنی باید ادامه یابد و در این حال دو طرف در موقعیتی خواهند بود که تصمیم گیری سیاسی را صورت دهند.زمانی که ما از بحث های فنی خارج شدیم آنگاه زمان تصمیم گیری سیاسی فرا رسیده است. این برعهده طرف دیگر است که تصمیم گیریهای مهم را درباره اینکه به دنبال وضع تحریمهای بیشتر و فشار باشد یا به دنبال توافق باشد ، بگیرد.اگر نیت آنها خیر باشد بدیهی است که آنها باید به دنبال توافقی باشند که تحریمها برداشته شوند.این بخش مهمی از مذاکرات ما است که پس از آن هر طرف باید تصمیم گیری های سیاسی خود را بگیرد.

وی در پایان گفت:بدیهی است که باید درباره برداشته شدن تحریمها درک لازم وجود داشته باشد. تحریم های گوناگونی وجود دارد که هرکدام از مکانیسم خاصی برخوردارند. ما باید همه آنها را بررسی کنیم. اصل کلی ما این است که تمامی تحریمها باید برداشته شوند و هیچ تحریمی نباید وجود داشته باشد. برخی تحریمها در مقایسه با تحریمهای دیگر به خاطر اصول سیاسی و قانونی خود از اهمیت بالایی برخوردارند. ما در حال کار بر روی تمامی آنها هستیم.معتقدیم که هیچ تحریمی و به ویژه تحریمهای امنیتی نباید وجود داشته باشد.بدیهی است که مشکلاتی وجود دارد و ملاحظاتی باید وجود داشته باشد.این کاری است که هم ا کنون ما در حال کار بر روی آن هستیم.
کد خبر: 235475

وب گردی

وب گردی