ایسکانیوز: شبه نظامیان تروریستی داعش در آغاز حملات خود کنترل مناطقی را در عراق و سوریه بدست گرفتند. اما حالا پیشروی این گروه تروریستی متوقف شده و ارتش عراق برخی مناطق اشغال شده توسط داعش را بازپس گرفته است. "آلفرد هاکنزبرگ" خبرنگار روزنامه آلمانی زبان دی ولت پنج دلیلی که چرا داعش به زودی شکست می خورد، را ارائه می دهد.

در انجیل آمده است: وقتی که شیطان رانده می شود، با قدرتی چند برابر باز می گردد. اسقف اعظم شهر حسکه در شمال سوریه درباره این شبه نظامیان می گوید: "این موضوع شامل گروه تروریستی داعش نمی شود. تروریست های داعش به زودی شکست خواهند خورد". گروه تروریستی داعش سال گذشته با حملات ناگهانی خود بخش بزرگی از غرب و شمال عراق را تحت کنترل خود درآورد. پس ازآن دست به حملاتی در شمال کشور همسایه، سوریه زد. چندی پیش گروه تروریستی "بوکوحرام" از نیجریه نیز با رهبر داعش بیعت کردند. در حالی که تروریست ها بناهای تاریخی هزارساله را در شمال عراق ویران می کنند، ارتش دولت عراق حملات شدیدی را بر مواضع داعش آغاز کرده است. پنج دلیلی که چرا داعش شکست خواهد خورد، به ترتیب زیر است:

1-انزوای بین المللی

بیش از 60 کشور مستقیم و یا غیر مستقیم در ائتلاف مبارزه علیه داعش شرکت می کنند. در عراق شبه نظامیان شیعه که از سوی دولت ایران حمایت می شوند با تروریست های داعش می جنگند.  پیشمرگه های کرد نیز از سوی کشورهای غربی و به ویژه آلمان اسلحه و تجهیزات نظامی دریافت کرده اند. در سوریه نیز "یگان های مدافع خلق" با "شورای نظامی سریانی "و دیگر شبه نظامیان مردمی متحد شده اند و با هم ارتشی واحد را علیه داعش تشکیل داده اند. این اتحاد افراط‌گرایان داعش را در مدت نه چندان کوتاه شکست خواهد داد، به خصوص که ائتلاف بین المللی تاکنون از امکانات نظامی خود بهره کافی را نبرده است. حملات هوایی اردن نشان داد که چه اتفاقی می افتد، اگر مبارزه علیه داعش مصمم رهبری شود. در واکنش به سوزاندن "معاذ الکساسبه" خلبان اردنی ارتش اردن مواضع نظامی داعش را بمباران کرد و در مدت کوتاهی یک پنجم ظرفیت آن ها را نابود کرد.

2- ضعف نظامی

در ظرفیت نظامی داعش مبالغه شده است. هنگامی که تروریست های داعش در عرض چند هفته یک سوم عراق را تسخیر کردند، به نظر می رسید که این وحشیان غیرقابل توقف هستند. در آن زمان اشغال عراق به یک نبوغ نظامی نیاز نداشت، فتح موفق عراق به دلیل ناکامی مخالفان داعش بود. در موصل و دیگر شهرها سربازان دلسرد از ارتش عراق و پیشمرگه های کرد نیز بدون مبارزه از این شهرها فرار کردند. در"عقب نشینی تاکتیکی"، نامی که پیشمرگه ها روی فرار خود گذاشتند، آنها فقط برای کوه های سنجار و شهربخدیدا که شهرهای مسیحی نشین هستند، اهمیت قائل شدند. قبل از این موفقیت نظامی نیروهای داعش در شمال سوریه کاملا غیر حرفه ای عمل می کردند. آنها توسط گروه های شورشی رقیب در عرض چند روز به بیرون رانده شدند. این افراط‌گرایان توانستند تنها در عراق بی دفاع جا پای خود را محکم کنند.

3-از دست دادن مهمترین متحدان

در عراق تروریست های داعش تاکنون توانسته اند روی حمایت قبایل عرب و شورشیان سنی حساب باز کنند. این شورشیان افسران سابق رژیم بعث بودند که بعد از سقوط "صدام حسین" مقام و منصب خود را از دست داده بودند و در دوران نخست وزیری "نوری المالکی" مورد تبعیض واقع شده بودند. آنها اسیر دام انتقام شدند. در این میان "حیدر العبادی" نخست وزیر میانه رو قدرت را به دست گرفت که لحن کاملا ملایم تری نسبت به سنی ها دارد. او توانست قبایل مختلف را در حمله به تکریت با هم متحد کند. این اولین باری است که سنی ها در مبارزه علیه داعش شرکت می کنند. نظامیان آمریکایی در حال حاضر نیروهای سنی را برای باز پس گرفتن موصل آموزش می دهند. اینگونه تروریست های داعش مهمترین متحدان خود را از دست دادند.

4-درگیری داخلی

علاوه بر این مبارزه در صفوف داعش نیز تضعیف شده است. شبه نظامیان باید خسارات سنگین متحمل شده را جبران کنند: تاکنون 8500 تروریست داعش کشته شده اند که مهمترینفرماندهان ومتحدان البغدادی نیز درمیان آنها بوده اند. از زمانی که پالایشگاه های نفت، مهمترین منبع درآمد داعش بمباران شدند- درآمدی روزانه معادل یک میلیون دلار- اوضاع مالی این گروه تروریستی نا به سامان شد. مردان جوان تحت فشار قرار گرفتند. درگیری بر سر استراتژی نظامی و ایدئولوژی در گروه ها بالا گرفت. بیشتر مبارزان خارجی به ویژه اروپائیان می خواهند به خانه خود بازگردند اما توسط داعش دستگیر و زندانی می شوند. بنابراین جبهه داخلی داعش ریزش کرد، دقیقا زمانی که حملات شدیدمخالفان آغاز شده است.

5- توهمات بزرگ مذهبی

تروریست های داعش با نام الله لشکرکشی می کنند و اعتقاداتشان شبیه به قرون وسطی و رومیان است: آنها در تلاشند با آتش زدن، به صلیب کشیدن و گردن زدن قوانین شریعت اسلامی را معرفی کنند. امری که با اسلام واقعی زمین تا آسمان تناقض دارد. کسی که نسبت به نیات شبه نظامیان داعش شک کرده و بخواهد فرار کند، کشته خواهد شد. با این وجود افراط‌گرایان همچنان مسلمانان جهان را به مبارزه با صلیبیون دعوت می کنند. اگر این پیروزی اتفاق نیافتد، روز قیامت و بهشت هرگز رخ نخواهد داد. این توهم بزرگ مذهبی داعش است که آنها را گستاخ و آسیب پذیر ساخته است. گستاخی این افراط‌گرایان حتی فرا تر رفته و این گروه تروریستی دست به نابودی آثار باستانی عراق زده اند. روز شنبه آنها باقی‌مانده‌های شهر باستانی "هترا" با قدمتی دو هزارساله را ویران کردند.

مترجم : ملینا حاجبی
کد خبر: 237968

وب گردی

وب گردی