تهران-ایسکانیوز: هفدهمین اجلاسیه چهارمین دور مجلس خبرگان رهبری به منظور برگزاری انتخابات ریاست خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که آیت الله محمد یزدی با 47 رای بر کرسی ریاست خبرگان رهبری تکیه زد.

در جریان انتخابات جهت تعیین رئیس مجلس خبرگان رهبری آیت الله محمد یزدی و آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نامزدهای این منصب اعلام آمادگی کردند که پس از رأی گیری از مجموع 73 رأی مأخوذه آیت الله محمد یزدی حائز 47 رأی شده و به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

آیت‌الله محمد یزدی در سال 1310 در "دروازه یزد"، واقع در اصفهان متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند و سپس برای تحصیل دروس حوزوی به قم رفت و درجه اجتهاد خود را از امام خمینی(ره) دریافت کرد.

آشنایی آیت الله یزدی با امام خمینی(ره) و حضور در کلاس درس "خارج" امام(ره) باعث نزدیک شدن اندیشه‌های وی با امام خمینی(ره) و زمینه ساز فعالیت‌های مبارزاتی او علیه رژیم شد. سخنرانی‌های پر شور و بیان چهرهٔ واقعی رژیم پهلوی در این سخنرانی‌ها و افشاگری علیه آنان موجب تبعید و دستگیری چندین باره وی به بندر لنگه و بوشهر، رودبار و مناطق دیگر شد.

آیت الله یزدی از مؤسسین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و تلاش‌های فراوانی را در جامعه مدرسین جهت ترویج مرجعیت امام خمینی(ره) و فتاوای ایشان انجام داد.

آیت الله یزدی تحصیلات حوزه را که در آغاز نزد پدر آموخته بود، با حضور آیت‌الله بروجردی در قم، با اصرار فراوان به پدر، خواستار حضور و تحصیل در حوزه علمیه قم شد. در بدو ورود به قم، در مدرسه "فیضیه" مستقر شد.

فعالیت های انقلاب

آیت الله یزدی از جمله مبارزین انقلابی بود که هموره از سوی رژیم پهلوی به تبعید میرفت و هرچند در دوره تبعید هم دست از مبارزه بر نمی ‏داشت و بارها به طور مخفیانه به تهران و قم می‌آمد و در جریان امور قرار می‌گرفت و اعلامیه‌های امام (ره) را برای مردم و علمای شهرها می‌برد.

آیت الله یزدی، در قم و تهران جلساتی را به صورت مخفی تشکیل می‌داد و با افراد و جریان‌های گوناگون به تبادل نظر می‌پرداخت که به جلسات زیرزمینی شهرت یافته بود.

در این جلسات زیر زمینی اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را چاپ و تکثیر می‌کردند و به شهرستان‌ها ارسال می‌شد.

سایر فعالیت‌های سیاسی از دیگر فعالیت‌هایی که در کارنامه سیاسی آیت الله یزدی دیده می‏شود، پناه دادن به آن دسته از سربازان فراری بود که پس از دستور امام(ره) و پیش از پیروزی انقلاب، از ارتش گریخته و به مردم پیوسته بودند. منزل او در آستانه پیروزی انقلاب مرکز تلاش‌ها و نیز حل و فصل بسیاری از امور جریان‌های انقلاب بود.

در اولین سخنرانی امام(ره) در مدرسه فیضیه که شور و شوق فراوان و کثرت جمعیت مانع از انجام این سخنرانی بود؛ حضرت امام(ره) به ایشان دستور می‌فرمایند برای آرام کردن مردم ایراد سخن کنند و ایشان نیز امر امام(ره) را اطاعت نمودند که خاطرهٔ آن در اذهان حاضران در آن روز بزرگ،‌ باقی مانده است.

گفتنی است دفتر حضرت امام(ره) در قم به صورت شورایی اداره می‌شد و حاج احمد آقا خمینی، آیت الله محمد یزدی، آیت الله محمد تقی اشراقی، آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی و سید محمد غرضی از اعضای آن بودند و هر شب جلساتی را برگزار می‌کردند.

آیت الله یزدی پیش از این رییس دفتر امام راحل در قم بود و از سال 1358 به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی درآمد؛ دوسال بعد از آن بود که توانست دیدگاه های خود را از تریبون نماز جمعه پایتخت بیان کند.

از مهمترین کرسی هایی که آیت الله یزدی بر آن تکیه زده ریاست قوه قضائیه در اواخر دهه شصت تا اواخر 70 بود. در همین دوران بود که آیت الله یزدی در اظهارنظر معروف از سلامت مالی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری خبر می دهد.

ایت الله یزدی 24 سال است که در مجلس خبرگان رهبری عضویت دارد البته پیش از این، دو دوره در کسوت نمایندگی مجلس از قم و تهران در خانه ملت بعنوان نایب رئیس حضور داشت.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شورای نگهبان قانون اساسی چهار دوره بعنوان فقیه حاضر بوده است. نمایندگی رؤسای سه قوه در هیأت سه نفره حل اختلاف بین شهید رجایی و بنی‌صدر رئیس دادگاه انقلاب اسلامی قم و باختران نیز در کارنامه فعالیت های آیت الله یزدی دیده می شود. ایت الله یزدی همچنین از مؤسسین جامعه روحانیت مبارز است.

او  در بهمن ماه 1360 در جايگاه نماز جمعه تهران به عنوان هشتمين خطيبی كه اين جايگاه به خود ديده است قرار گرفته و برای نخستين بار امامت جمعه تهران را بر عهده گرفتند. اوج حضور آيت‌الله محمد يزدی در جايگاه نماز جمعه تهران مربوط به سال‌های 1368 تا 1378 می‏باشد كه ايشان مسئوليت رياست قوه قضائيه را بر عهده داشت و به خاطر حضور در تهران بيشتر می‏توانست در اين سنگر حضور پيدا كند.

در هفدهمین اجلاسیه  خبرگان رهبری در دور اول انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری، آیت الله یزدی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله مومن و آیت الله هاشمی شاهرودی کاندیدا بودند که آیت الله هاشمی شاهرودی پیش از برگزاری انتخابات انصراف می دهد.

بعد از دور اول انتخابات آیت الله مومن با 13 رای از حضور در دوم انتخابات باز می ماند و آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله یزدی در دور بعد شرکت کردند و در نهایت آیت الله محمد یزدی با 47 رای و آیت الله هاشمی رفسنجانی با 24 رای و سه رای باطله انتخابات را به پایان رساندند.
کد خبر: 238467

وب گردی

وب گردی