دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که 428 واحد و مرکز دانشگاهی دارد و در حال حاضر، حدود 1.7 میلیون نفر دانشجو در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. در هر کدام از این واحدها برنامه‌های دانشگاهی و علمی مشخصی در حال پیگیری است و روسای این واحدها برای آینده دانشجویانشان می‌کوشند. در راستایگفت وگو با روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی، عملکرد واحد، شرایط کنونی و برنامه‌های آینده آنها در زمینه حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفته است.


 دکتر شاهرخ رنجبر بهادری رئیس واحد سمنان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اقدامات مدیریتی در این دانشگاه گفت: در ابتدای مسئولیت من در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان یکی از مهمترین مواردی که باید به آن رسیدگی می شد، تکمیل طرحهای عمرانی نیمه تمام موجود بود که با توجه به تاکید ریاست عالیه دانشگاه مبنی بر اتمام هرچه سریعتر طرحهای با پیشرفت بالای 50%، امر فوق در اولویت کاری بنده قرار گرفت. در این راستا ابتدا سعی شد تا با رفع دعاوی میان دانشگاه و پیمانکاران طرحهای یادشده، در حدامکان راه اندازی مجدد آن‌ها انجام گیرد. در غیر اینصورت با توجه به مقررات موجود ادامه کار بصورت انتخاب پیمانکار و یا بصورت امانی انجام شود. در همین راستا تکمیل و تجهیز ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه به منظور ایجاد محیطی مناسب جهت همکاران، تمرکز امور اداری دانشگاه، ارائه خدمات مناسب و سریع تر به دانشجویان و تکریم ایشان به انجام رسید و در وحله بعد تکمیل طرح مسجد با متراژ 2500 مترمربع و ساختمان دانشکده پرستاری مامایی با متراژ 6000 مترمربع در دستور کار قرار گرفت که امید است تا ظرف 2 تا 3 ماه آینده شاهد افتتاح رسمی طرحهای یادشده باشیم. درکنار امور عمرانی سعی کردیم تا فرهنگ سازمانی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد و در این خصوص تشکیل شورای صنفی کارکنان جهت ارائه نقطه نظرات ایشان و ایجاد انگیزه در مشارکت در امور اجرایی دانشگاه انجام شد.


دانشگاه سمنان موفق به افزایش 22 رشته تحصیلی در مقطع دکتری شد


رئیس واحد سمنان افزود: در حوزه آموزش نیز با توجه به حمایت های نماینده تام الاختیار ریاست محترم دانشگاه در استان، امراللهی، دانشگاه موفق به افزایش 22 رشته تحصیلی در مقطع دکتری شد و قطعا توجه به حوزه تحصیلات تکمیلی و بسط و توسعه رشته های تحصیلی با توجه به نقاط قوت و فرصت های پیرامون دانشگاه به‌عنوان یا راهبرد اساسی درنظر گرفته شد و تلاش شد تا ایجاد رشته های متناظر با صنایع پیرامون دانشگاه مدنظر قرار گیرد. در این راستا برنامه ریزی جهت جذب و بهره برداری از اساتید توانمند و کیفی و همچنین تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های واحد دانشگاهی جهت ارتقاء کیفی در حوزه آموزش بعنوان دو رکن اساسی پیگیری شد.


وی افزود: لازم بذکر است که با عنایت به تاکیدات میرزاده مبنی بر خلق طرح های ماندگار در عرصه فرهنگی کشور و نیز با هدف ارتقای فرهنگی و با رویکرد ایجاد محیط بانشاط و جذاب، پیشنهاد ساخت فرهنگسرای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به حوزه معاونت محترم فرهنگی ارائه شد تا ضمن ایجاد بستر مناسب در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی و زمینه اجرایی شدن منویات ریاست عالیه دانشگاه نیز مدنظر قرار گیرد .


 رنجبر بهادری درباره فعالیت های خود در زمینه شرکت های دانش بنیان دانشگاه سمنان نیز عنوان کرد: با توجه به گذر دانشگاه از مرحله صرفا آموزش محور بودن به یک دانشگاه فن محور و حتی کارآفرین توجه به تجاری سازی ایده ها و طرح های نوین منابع انسانی موجود در دانشگاه حائز اهمیت است و این میسر نخواهد بود مگر تکیه بر ایجاد بستر مناسب در خصوص حمایت از اقدامات دانش بنیان در دانشگاه، به عبارت دیگر تاسیس شرکت های دانش بنیان نه تنها در قدم اول باعث رهایی دانشگاه آزاد اسلامی از وابستگی مطلق به شهریه دانشجویی و تولید ثروت از یافته های علمی حاصل از فعالیت های پژوهشی در دانشگاه می شود، بلکه در مجموع نیز در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکید معظم له بر اقتصاد دانش بنیان، می تواند سبب خودکفایی کشور و استقلال علمی شود. در همین راستا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با توجه به بخشنامه های صادره و بعنوان یک نقشه راه، در ابتدای امر کمیته نظارت بر طرح های اقتصادی و دانش بنیان تشکیل گردید و سعی گردید تا به منظور آگاهی و اطلاع رسانی اقدام به برگزاری کارگاه های آشنایی با نحوه تاسیس شرکت های دانش بنیان گردد. در نهایت با ضمن برگزاری جلسات متعدد با اعضای هیئت علمی توانمند در این زمینه و برگزاری جلسات توجیهی با ایشان تاکنون 9 عنوان طرح پیشنهادی ذیل جمع آوری و در حال بررسی است که درحال حاضر یکی از طرح های مذکور در شورای استانی نیز تصویب و به دبیرخانه هیات امناء استان ارسال شده است.


وی ادامه داد: درخصوص مرکز رشد نیز قرارداد جهت راه اندازی و تاسیس مرکز رشد تخصصی وابسته به پارک علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در استان سمنان با تخصیص مکان مناسب جهت ایجاد مرکز در خارج از مجتمع دانشگاهی و در موقعیتی مناسب از شهر انجام شد و درحال حاضر اقدام لازم جهت تجهیز اداری با تخصیص منابع مالی از سوی پارک علم و فناوری استان اجرا شده است. همزمان با طرح اقتصادی مربوطه و ارسال آن به حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، تاسیس مرکز رشد وابسته به دانشگاه نیز پیگیری می شود که در مرحله تصویب قرار دارد.


رنجبر در پاسخ به این که میزان بودجه پژوهشی واحد سمنان چقدر است بیان داشت: میزان بودجه پژوهشی این واحد دانشگاهی مطابق بخشنامه موجود و از محل 6% منابع مالی دانشگاه در سال 93 در حدود 000/000/200/9 ریال است.


رئیس دانشگاه واحد سمنان در ادامه در خصوص افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در این واحد گفت: براساس برنامه تدوین شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، گسترش و توسعه تحصیلات تکمیلی در واحد دانشگاهی با توجه به توانمندی های واحد و بسط و گسترش رشته های کاربردی متناظر با صنایع پیرامون دانشگاه و همچنین توجه به رشته های میان رشته ای در دستور کار قرار گرفته است، بر این اساس افزایش 22 رشته در مقاطع دکترا و افزایش 4 رشته در مقطع کارشناسی ارشد را طی سال جاری پس از تجمیع این واحد دانشگاهی با پردیس علوم و تحقیقات سمنان را شاهد بودیم.


وی همچنین در خصوص بحث خیرین که در بودجه دانشگاه هم پیش بینی شده است عنوان کرد: یکی از راه های مشارکت سطوح مختلف جامعه در امور خیریه و عام المنفعه ورود خیرین و واقفین در امور زیربنایی نظیر ساخت مسجد یا مدرسه در کشور محسوب می‌شود، اقدامی که به نوعی سرمایه گذاری معنوی و اخروی محسوب می گردد. آموزش عالی نیز یکی از زمینه های مستعد ورود این افراد به این امر را در کشور فراهم آورده است. در این راستا سعی کردیم تا جهت اهتمام در جلب مشارکت کمک های مالی خیرین در اجرای پروژه های عمرانی دانشگاه با تاسیس مجمع خیرین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، پیگیری های لازم جهت جذب حمایت ایشان در اجرای برخی از پروژه های دانشگاه انجام پذیرد و جلسات متعددی نیز با خیرین برگزار شد که نتیجه پیگیری و اقدامات انجام شده تاکنون، منجر به جذب مبالغی نیز شده است.


دانشگاه باید از یک مجموعه صرفا آموزش محور به یک مجموعه فن محور و حتی کارآفرین حرکت کند


در ادامه رییس واحد سمنان در خصوص صحبت های رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس 69 دانشگاه آزاد اسلامی درباره تربیت مدیران برای آینده کشور گفت: ریاست محترم هیات موسس دانشگاه، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در اجلاس 69 تاکید ویژه ای بر آینده پژوهی کرد و برنامه ریزی در این زمینه را بر کلیه مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی تکلیف کرد. ریاست محترم دانشگاه نیز در سخنان اخیر خویش تاکید ویژه ای بر سه مقوله آینده پژوهی، تربیت مدیران برای آینده کشور و ایجاد بنیاد نیکوکاری در دانشگاه آزاد اسلامی داشت. درخصوص تربیت مدیران به نظر می رسد که امر فوق لازمه حفظ و توسعه سرمایه انسانی و تقویت توان و ظرفیت مدیریت کشور در آینده‌ است و در این راستا ابتدا باید افراد در ابعاد مختلف دانشی، مهارتی، نگرشی و ارزشی مورد بررسی قرار گرفته و سپس با برگزاری دوره های دانش و مهارت افزایی آنها را با اصول علم مدیریت آشنا کرد تا پس از ارزیابی و سنجش ایشان، در آینده بانک اطلاعاتی مناسبی جهت تامین مدیران مورد نیاز در دانشگاه در دسترس باشد.


 رنجبر در خصوص دوران مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی هم بیان داشت: اگر بخواهیم بطور کاملا واقع گرانه بگوییم لازم است نگاهی به دوران رشد و تحول دانشگاه داشته باشیم. در دهه اول تاسیس دانشگاه که به دوران رشد کمی آن معروف است، دانشگاه نیاز به یک حرکت بسط و توسعه سریع و شتابان داشت تا با ایجاد حداقل شرایط بتواند واحدهای متعدد خود را در اقصی نقاط کشور تاسیس کند که البته این مقتضای شرایط آن روز و بنا به نیاز سیل مشتاقان به تحصیل در کشور بود و بنابراین حمایت های آیت الله هاشمی رفسنجانی، مدیریت جاسبی و همت جمعی در درون مجموعه دانشگاه سبب توسعه کمی دانشگاه شد. اما امروز نیاز دانشگاه تغییر کرده است و ضرورت دارد تا دانشگاه از یک مجموعه صرفا آموزش محور به یک مجموعه فن محور و حتی کارآفرین حرکت کند و این یعنی دقیقا همان نقطه ای که دانشگاه های غربی در آن ایستاده اند.


وی ادامه داد: بنابراین در این برهه زمانی، مدیریت دانشگاه، نیاز به یک مدیریت تحول دارد و این نیاز به فردی دارد مانند میرزاده که علاوه بر داشتن بالاترین رتبه و مدارج دانشگاهی و به عبارتی آکادمیک بودن، دارای یک سابقه مدیریت اجرایی در کشور نیز هستند و اهمیت این مدیریت زمانی احساس می شود که دانشگاه یک دوره رکود را طی کرده است. به عنوان مثال در این خصوص می توان به دو رویداد مهم اشاره کرد، ابتدا تصمیم در تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحد‌های مادر و دوم افزایش و توسعه تحصیلات تکمیلی بنا به نیاز و مصالح کشور. باید اذعان داشت تدبیر هوشمندانه و به موقع میرزاده در بحث تجمیع باعث احیای تعداد زیادی از واحد‌های دانشگاهی و همچنین دسترسی متقاضیان تحصیلات تکمیلی به دانشگاه های مجری دوره های مذکور و بالطبع ممانعت از مهاجرت نخبگان از کشور شده است.


رئیس واحد سمنان در پایان گفت: دیدار با مراجع عظام در شهر قم، تلاش برای نهادینه کردن و توسعه فرهنگ قرآن و نماز در میان واحد‌های دانشگاهی، تاکید بر تبدیل علم به ثروت از طریق ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد با هدف تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز دانشگاه اقدامات موثر و اساسی در تجسم تصویری روشن و درخشان از بزرگترین مجموعه حضوری آموزش عالی دنیا ترسیم می‌کند. در مجموع با توجه به جمیع اقدامات عنوان شده باید پذیرفت دوران تصدی دکتر میرزاده بر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی علی رغم تمامی هجمه‌های ناجوانمردانه و غیرکارشناسی وارد شده به دانشگاه، بسیار کارآمد بوده و حاکی از آینده ای درخشان پیش روی دانشگاه را دارد.

کد خبر: 240802

وب گردی

وب گردی