تهران ایسکانیوز: رئیس سابق شورای رقابت، با بیان اینکه نرخ 15درصدی تورم متوسط نرخ تورم30 سال گذشته است،گفت: کاهش و کنترل نرخ تورم درسال 93خود به خودی و مبتنی بر مبانی اقتصادی صورت گرفته، بنابراین دولت سیاستی در راستای کنترل نرخ تورم درکشور اعمال نکرده است.

جمشید پژویان، در پاسخ به این سوال که هرساله نرخ دستمزد‌ها براساس نرخ مالیات و تورم درهمان سال تعیین می شود، آیا افزایش 17 درصدی حقوق کارمندان درسال 94 همسو با نرخ تورم است؟ به ایسکانیوز،گفت: دولت سیاستی برای کنترل نرخ تورم اتخاذ نکرده بنابراین اعلام کاهش نرخ تورم فقط شگرد سیاسی دولت برای عدم افزایش نرخ دستمزدها درسال 94 است.

رئیس سابق شورای رقابت، با اشاره به نرخ 40 درصدی تورم دردولت گذشته، تصریح کرد: درسال 92 شوکی به اقتصاد کشور وارد شد که براساس این شوک حدود 40 درصدقیمت ها افزایش پیدا کرد.

این اقتصاددان، در تحلیل شوک اقتصادی سال گذشته، افزود: درسال 92 سهم واردات به صورت ناگهانی یک سوم شد و همچنین ارزش ریال یک سوم کاهش پیدا کرد، به همین جهت واردات کالاهای واسطه ای به کشور متوقف شد که براساس آن سطح تولید درکشور کاهش و قیمت ها افزایش پیدا کرد.

پژویان، با بیان اینکه نسبت به سال 92 شوک اقتصادی دیگری درسال 93 به کشور وارد نشده است، تاکید کرد: قیمت ها درسال 93 نسبت به سال92 مطابق متوسط 30 سال گذشته تغییر پیدا کرده است به همین دلیل اگر هر دولتی به غیر از دولت آقای روحانی روی کارمی آمد وضعیت اقتصادی کشور به همین روال بود، بنابراین دولت سیاستی در راستای کنترل نرخ تورم درکشور اعمال نکرده است.

رئیس سابق شورای رقابت، با بیان اینکه نرخ 15درصدی تورم متوسط نرخ تورم30 سال گذشته است، تصریح کرد: به دلیل بروزشوک اقتصادی درسال 92 قیمت ها 40 درصدافزایش پیدا کرد و درسال 93شوک مجددی به اقتصادکشور وارد نشد به همین دلیل نرخ تورم درسال 93 به متوسط سال های گذشته رسیده است.

وی، با بیان اینکه کاهش و کنترل نرخ تورم خود به خودی و مبتنی برمبانی اقتصادی صورت گرفته است،گفت: دولت باید با کنترل آهنگ رشد قیمت ها، نرخ تورم را تک رقمی می کرد به همین دلیل زمانی می توان گفت که دولت در سال 93 نرخ تورم را کنترل کرده که این نرخ را به کمتر از 10 درصد می رساند.

این اقتصاددان، در پاسخ به این سوال که آیا رشد اقتصادی سال 94 مثبت دو می‌شود؟ گفت: برگشت وضعیت اقتصادی کشور با لغو تحریم ها و رشد ناگهانی در صنعت نفت به سه سال گذشته رشد اقتصادی محسوب نمی شود.

رئیس سابق شورای رقابت،تصریح کرد: با رفع موانع زمینه های رشد اقتصادی، میزان تولید کشورخود به خودی و بدون اجرای سیاستی از سوی دولت افزایش پیدا می کند به همین دلیل این شعار دولت هم مانند کاهش و کنترل نرخ تورم تشویق و احسنت ندارد.

 

 

 
کد خبر: 241685

وب گردی

وب گردی