ایسکانیوز: حزب لیکود "بنیامین نتانیاهو" بر خلاف پیش بینی ها پیروز انتخابات پارلمانی اسرائیل شد. این در رقابتی تنگاتنگ از رقیبش، اتحاد صهیونیست پیشی گرفت و با کسب ۳۰کرسی پیروز این انتخابات شد.اما این موفقیت نتانیاهو به قیمت انزوای بین المللی اسرائیل تمام می شود. در زیر تحلیلی از نیکولا آبه خبرنگار اشپیگل آنلاین آمده است.

بنیامین نتانیاهو پیروز واقعی این انتخابات در اسرائیل است. پیروزی او خیلی بزرگتر از پیش بینی های اولیه بود. بعد از اولین شمارش ها حزب لیکود با 24% آرا از حزب صهیونیسم "اسحاق هرتزوگ" پیشی گرفت.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر باقی خواهد ماند. او نیمه های شب اعلام کرد که احزاب راست با هم متحد می شوند و تشکیل یک ائتلاف بزرگ دور از ذهن نیست.

نتانیاهو در کمال تعجب موفق شد، موفقیتی که خود او نیز در ابتدا نمی توانست باور کند. از هفته ها پیش همه بر این باور بودند که او در انتخابات شکست می خورد. در نظر سنجی‌ها نتانیاهو از رقبایش عقب افتاده بود. رسانه ها از اشتباهات او انتقاد کردند.او حتی حمایت حزب خودش را نیز از دست داده بود.

موفقیت این انتخابات مدیون پیروزی" ترس" است. بنیامین نتانیاهو در روزها و هفته های گذشته بیش از هر چیز بر روی توانایی خود مانور داد: سیاست ترس. سیاستی که مبنی بر آن رای دهندگان با توجه به خطرات موجود همه مشکلات حل نشده را فراموش می کنند  و اشتباهات را به چالش نمی کشند. هر چه به روز انتخابات نزدیکتر می شدیم، استراتژی ایجاد ترس نتانیاهو بیشتر با ترس شخصی او برای از دست دادن قدرت آمیخته می شد و اعمال و سخنانش افراطی تر می شدند.

از آنجا که نتانیاهو در این مبارزه انتخاباتی زمین های سوخته زیادی بر جای گذاشته پس برای این موفقیت نه تنها او بلکه کل اسرائیل باید هزینه بپردازد. او برای جذب چند رای دهنده به حزب راست، سخنان نژادپرستانه ای درباره عرب های اسرائیلی که پای صندوق های رای حاضر شدند، به زبان آورد.

اگر نتانیاهو نخست وزیر شود، کشوری به اسم فلسطین به وجود نخواهد آمد. بدین وسیله او با جامعه بین المللی درگیر خواهد شد. بی اعتمادی نسبت به دولت او بی اندازه زیاد است. بسیاری از کشورهای اروپایی در سال های گذشته شکیبایی خود را نسبت به اسرائیل سر به رسمیت شناختن فلسطین از دست داده اند.

ریولین رئیس جمهور اسرائیل خواستار ائتلاف بزرگ

سخنان بحث برانگیز نتانیاهو در کنگره ایالات متحده آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران بعد از انتخابات نیز به آسانی فراموش نخواهد شد. هنوز مشخص نیست که بنیامین نتانیاهو بتواند دوباره رابطه خود را با نزدیک ترین متحد خود آمریکا، دولت باراک اوباما و حزب دموکرات بهتر کند.

به غیر از خطر افزایش اختلافات داخلی در جامعه اسرائیل، خطر واقعی انزاوی بین المللی این کشور است. بنابراین" رووین ریولین" رئیس جمهور اسرائیل، خواستار یک ائتلاف بزرگ بین حزب لیکود و حزب کارگر هرتزوگ شد. با وزاریی مانند  "اسحاق هرتزوگ" و "زیپی لیونی" حداقل شانس آن وجود دارد که اعتبار اسرائیل در عرصه بین المللی دوباره بهبود یابد.

هرچند نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف به حزب کارگری نیازی ندارد. او می تواند با نگه داشتن "موشه کالون" وزیر سابق لیکود با حزب "کولانو" یک ائتلاف راست تشکیل دهد.

نتانیاهو با تاکتیک  کوتاه مدت خود پیروز میدان انتخابات شد. اگرچه در این انتخابات مشکلات اقتصادی و هزینه بالای زندگی در اسرائیل برای مردم یک موضوع تعیین کننده بود اما در نهایت موضع ابدی نتانیاهو یعنی "امنیت" در پس زمینه انتخابات اثر خود را گذاشت.

در نهایت چیزی که بسیاری از اسرائیلی ها با نخست وزیر خود در صندوق های رای به اشتراک گذاشتند "احساس ترس" بود.

مترجم: ملینا حاجبی
کد خبر: 243053

وب گردی

وب گردی