ایسکانیوز: کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا می‌خواهند برای مبارزه با داعش از "همه امکانات خود" برای پشتیبانی از تونس و لیبی استفاده کنند. تنها شرط یاری به این دو کشور، تشکیل یک دولت وحدت ملی در لیبی است.

به گزارش خبرگزاری آلمانی دیچه وله، در پی حمله‌ی دو تروریست داعش به موزه‌ی ملی تونس و کشته‌شدن ۲۳تن از گردشگران و کارکنان آن، اتحادیه‌ی اروپا با صدور بیانیه‌ای پشتیبانی خود را برای مبارزه با تروریسم در این منطقه اعلام کرد.

این دو مهاجم در پایگاه داعش در لیبی تعلیمات تروریستی دیده بودند. از این‌رو در بیانیه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، به نقش تعیین‌کننده‌ی این کشور به عنوان "کانون پرورش تروریست‌ها" اشاره شده است. افراط‌گرایان سنی، با استفاده از اوضاع ناآرام و بی‌ثبات لیبی، پایگاه‌های متعدد تعلیم تروریست ‌در مناطق مختلف آن، ایجاد کرده و تروریست های "داعشی" را برای انجام عملیات انتحاری و بمب‌گذاری آموزش می‌دهند.

در حال حاضر بیش از ۱۵گروه و شخصیت سیاسی لیبی به دعوت برناردینو لئون، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل در این کشور، در پایتخت الجزایر گرد آمده‌اند تا راه‌حلی برای بحران کنونی لیبی بیابند. این نشست از روز سه شنبه با حمایت کشور الجزایر آغاز به‌کار کرده و تا روز یک‌شنبه ادامه خواهد داشت. ریاست ‫این همایش، به عهده عبدالقادر مساهل، وزیر امور مغرب عربی و آفریقای الجزایر است.

در بیانیه‌‌ی اتحادیه‌ی اروپا با اشاره به این نشست آمده است: "در صورتی که گفت‌وگوهای صلح با موفقیت‌همراه باشد، اتحادیه‌ی اروپا آماده است از لیبی و کشورهای دیگر منطقه و نیز متحدان جهانی آن‌ها پشتیبانی کند." فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در این رابطه گفت: "ما برای کمک به این کشورها از تمام امکانات خود استفاده خواهیم کرد."

مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، با اشاره به حمله‌ی تروریست‌های "دولت اسلامی" به موزه‌ی ملی تونس، آن را به مثابه "یورش به اروپا" ارزیابی کرد و گفت: "جناح‌های مخالف لیبی باید در باره‌ی تشکیل یک دولت وحدت ملی به توافق برسند."

کارشناسان معتقدند که با توجه به ادامه‌ی درگیری‌های مسلحانه میان ارتش لیبی و شبه نظامیان فجر لیبی و استمرار بمباران‌های هوایی، دست‌یابی به راه‌کاری برای برون رفت از بحران کنونی در این کشور دشوار است.

لیبی پس از سرنگونی و کشته‌شدن معمر قذافی، دیکتاتور این کشور در سال۲۰۱۱، دستخوش ناآرامی و هرج و مرج سیاسی است. پارلمان و دولت منتخب این کشور که جامعه‌ی جهانی آن را به رسمیت شناخته، در شرق لیبی و رقیب آن به نام "کنگره ملی عمومی" و دولت مورد حمایت آن، در طرابلس پایتخت این کشور، مستقر است.
کد خبر: 243626

وب گردی

وب گردی