ایسکانیوز:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، فاضلاب شهری و صنعتی را تهدید جدی برای آب‌های زیرزمینی دانست و خواستار توجه بیشتر به این مسئله حساس شد.

قربانعلی محمدپور ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان این مطلب، اظهار کرد: ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی بدون استفاده از روش‌های تصفیه مطلوب موجب آسیب جدی خاک شده و برای انسان و سایر موجودات دردسرساز خواهد بود.

او ادامه داد: معمولاً آلودگی آب در شهرها به‌ علت ورود فاضلاب‌های کارخانجات و همچنین فاضلاب‌های شهری به منابع تامین‌کننده آب شهر مثل رودخانه‌ها و چشمه‌ها آب‌های زیرزمینی به‌ وجود می‌آید و یا ممکن است به ‌علت شسته شدن آلاینده‌ها از سطح خاک در اثر ریزش باران و نفوذ آن‌ها به آب‌های زیرزمینی و یا ورود آن‌ها به آب‌های سطحی حاصل شود.

او خاطر نشان کرد: اثرات آلودگی بر محیطی که انسان در آن زندگی می‌کند، تفاوت‌های بسیار محسوس و چشمگیری دارد. مثلاً می‌توان از انهدام خطوط ساحلی که تفریح‌گاه انسان به شمار می‌رود تا غیرقابل شرب شدن آب و خطرات جسمی شدید آن نام برد.

محمدپور در خصوص اقدامات برای پیشگیری از آلودگی آب حاصل از صنایع و کارخانجات، اظهار کرد: برای پیشگیری از آلودگی آب باید از استقرار صنایع و کارخانجات آلوده کننده در منابع آبی جلوگیری به ‌عمل آید و همچنین اقدام به تصفیه فاضلاب‌های ناشی از این صنایع با روش‌های مطلوب و پیشرفته کرد تا از ایجاد هرگونه آلودگی آب توسط این صنایع جلوگیری شود و در صورت استقرار صنایع در کنار منابع آبی باید از روش‌های تصفیه فاضلاب مطلوب‌تری استفاده کرد تا قبل از دفع فاضلاب این کارخانه‌ها در منابع آبی غلظت آلاینده‌های آن تا سطح قابل قبولی کاهش یابد.

او همچنین در خصوص پساب‌های کشاورزی افزود: پساب‌های کشاورزی نیز قبل از ورود به آب باید کنترل شود و برای جلوگیری از اثر آلاینده‌های آب بر روی شهروندان باید در ایجاد شهرهای جدید سیستم‌های کامل و مطلوب تصفیه آب و آب‌رسانی طراحی شود تا در صورت وجود آلاینده‌ها در آب و آب مصرفی شهر، این آلاینده‌ها از آب شهری حذف شود.

 
کد خبر: 244383

وب گردی

وب گردی