تهران ایسکانیوز: پیکر نیما پتگر، هنرمند نقاش و استاد دانشگاه از مقابل موزه هنرهای معاصر تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.


به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز ، پیکر این هنرمند ساعت 10 صبح روز یک‌شنبه 9 فروردین‌ماه با حضور هنرمندان در مقابل موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله تشییع و در  قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.


1626564


بر اساس همین گزارش، نیما پتگر در اول اسفند ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. پدر وی علی‌اصغر پتگر نقاش بود و در سبک رئالیسم کار می‌کرد. وی دومین فرزند علی‌اصغر پتگر، از نقاشان سرشناس ایران در دهه‌های نخستین قرن حاضر بود. نامی پتگر (۱۳۸۷-۱۳۲۴)، برادر بزرگ‌تر نیما نیز نقاش بود. مانی پتگر، برادر کوچک‌تر او در زمینه سینما و عکاسی فعالیت دارد و عموی نیما، جعفر پتگر، نیز از نقاشان معروف دوره خود بود.


وی همچون برادر بزرگتر، نامی و تحت تأثیر پدر، نقاشی را به شیوه رئالیستی رایج در دهه سی خورشیدی آغاز کرد، اما در ادامه و به ویژه پس از تحصیل در فرهنگستان هنرهای زیبای رم به سبک و شیوه‌هایی مدرن و انتزاعی تر روی آورد، درست همچون برادر بزرگترش. مضامین تاریخ و اسطوره و پدیده‌های هستی با درونمایه‌های فلسفی از مشخصه‌های آثار نیما پتگر است.


نیما طراحی را نزد پدرش آموخت. پدر وی، همچنین در کنار نقاشی روابطی نزدیک با اهالی ادب داشت و در «خیابان منوچهری» تهران کارگاهی افتتاح کرد که محل دیدار بسیاری از شاعران و نویسندگان، از جمله شهریار، نیما یوشیج، صادق هدایت و بزرگ علوی شد. رفت‌وآمد با چهره‌های برجسته ادبیات در زندگی نیما پتگر و برادرانش نیز تاثیرگذار بوده و او نیز از نقاشانی است که رابطه‌ای نزدیک با اهل ادبیات داشت. پس از فراگیری هنر طراحی نزد پدر خویش از سال ۱۳۳۴ به کار تدریس در کلاس‌های آزاد هنری پرداخت. در سال ۱۳۴۷ برای تحصیلات آکادمیک به ایتالیا سفر نمود. در سال ۱۳۴۸ وارد فرهنگستان هنرهای زیبای رم در رشته مجسمه‌سازی شد و زیر نظر استادش امیلیو گرکو به آموختن هنر مجسمه‌سازی و فن طراحی با مرکب پرداخت. وی در سال ۱۳۵۲ از فرهنگستان هنرهای زیبای رم فارغ‌التحصیل شد. در سال‌های ۵۴ - ۱۳۵۳ دوره «طراحی فیگور» و در سال‌های ۵۵ - ۱۳۵۴ دوره «نقاشی» را گذراند و در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت. او در تمام این سال‌ها در آتلیه هنری خود به خلق آثار و تدریس اشتغال داشت. نیما پتگر از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۸۳ بیش از چهل نمایشگاه گروهی برگزار کرده که برخی از آنها در خارج از ایران بوده است.


از نیما پتگر بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۷ نمایشگاه انفرادی در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و موزه‌های داخل و خارج از کشور بر پا شده است. به صورت انفرادی با عنوان مروری بردو دوره طرح‌های مرکبی نیما پتگر، اردیبهشت ماه در گالری دی برگزار شد.


1626919


عباس مشهدی زاده نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوتدر باره خانواده هنرمند پتگر چنین گفته است،


علی‌اصغر و جعفر پتگر از شاگردان مکتب رئالیستی کمال‌الملک بودند و نامی و نیما نیز نقاشی را با همین سبک آغاز کردند اما در ادامه مسیرهای متفاوتی را برگزیدند و به گمان من نیما پیشروتر هم بود.


پتگر در مجامع هنری و رسانه‌ها حضور پررنگی نداشت، اما سال‌ها آموزش نقاشی و مجسمه‌سازی و تولید آثار هنری و ارائه آثار در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جایگاه تاثیرگذار و ارزشمند او را در هنر ایران تثبیت می‌کند. پنج اثر نقاشی از نیما پتگر درموزه هنرهای معاصر تهران، یک اثر در موزه هنرهای معاصر آبادان قرار دارد و همچنین یک سردیس گچی به تاریخ ۱۳۵۱ امضاء شده در فرهنگستان هنرهای زیبای رم قرار دارد.

برخی از آثار وی نزد مجموعه داران داخل و خارج کشور می‌باشد و برخی از آثار که شامل شاعر و نقاش و تابلوی دیگری از مجموعه ریشه‌ها و اثری از مجموعه صورت بزرگ‌ها و اثری دیگر از مجموعه تاریخ متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران و تابلویی از مجموعه ریشه‌ها در موزه هنرهای معاصر آبادان نگهداری می‌شود.

گفتنی است که نیما پتگر نقاش، مجسمه‌ساز و استاد دانشگاه روز پنجم فروردین‌ماه در 69 سالگی براثر عارضه قلبی در تهران درگذشت. ا
کد خبر: 244657

وب گردی

وب گردی