تهران- ایسکانیوز : رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سال 93 بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان سهام دولتی عرضه شد که از این میزان کمتر از 5 هزار میلیارد تومان سهام به فروش رفت.
میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی  با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی مقصر ناموفق بودن واگذاری ها نیست افزود: برخی افراد قیمت های پایه اعلام شده از سوی این سازمان برای مزایده ها را بالا و عامل موفق نبودن واگذاری ها می دانند.
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سازمان خصوصی سازی نهادی دولتی است که باید منافع بیش از 70 میلیون نفر را در نظر بگیرد به همین دلیل این سازمان بالاترین قیمت را که معقول باشد به عنوان قیمت پایه تعیین می کند.
وی گفت‌: اگر مزایده خریدار نداشت در برخی موارد که کارشناسان ما مجاب شوند قیمت پایه را کاهش می دهیم.
پوری حسینی با ابراز امیدواری درباره بهبود فضای سیاسی و اقتصادی کشور در سال جدید افزود: امیدواریم با تغییر شرایط مزایده های ناموفق سال 93 در سال 94 با موفقیت برگزار شود و ضمن تحقق واگذاری 30 هزار میلیارد تومانی سال 93، واگذاری بیش از 100 شرکت که در سال 94 بنای واگذاری آن را داریم نیز با موفقیت صورت پذیرد.
رئیس سازمان خصوصی سازی یکی از دلایل ناموفق بودن واگذاری های سال 93 را فضای نامناسب بازار سرمایه خواند و گفت: راه حل این مشکل در دستان سازمان خصوصی سازی نیست و نمی توانیم شرایط بازار سرمایه را به گونه ای تغییردهد که پذیرای عرضه های این سازمان باشد.
وی ادامه داد: در سال 93 ناموفق ترین وکم فروغ ترین سال را در بورس سپری کردیم و به دلیل آماده نبودن بازار سرمایه نتوانستیم هیچ سهم بلوکی را از طریق بورس عرضه کنیم.
رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: سازمان خصوصی سازی برای افزایش شانس موفقیت واگذاری ها می تواند شرایط واگذاری را تسهیل یا قیمت پایه را کاهش دهد و کارشناسان سازمان تمام واگذاری ها را آسیب شناسی و هر جا احساس کنند شرایط سخت گیرانه است آن را تسهیل می کنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از عزم سازمان خصوصی سازی برای واگذاری تمامی شرکت های دولتی گروه 1 و 2 در سال 94 خبر داد و گفت: سازمان مصمم به موفقیت در عرضه این شرکت هاست، اما نه با هر قیمت و شرایطی و امیدواریم با رعایت خط قرمزهای منافع ملی در واگذاری شرکت های دولتی گروه یک و 2 موفق باشیم.
وی افزود: طبق ماده 14 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 دولت باید به گونه ای برنامه ریزی می کرد که از سال 87 تا 93 همه سهام متعلق به دولت در قالب شرکت های گروه 1 و 2 عرضه و واگذار شود تا دولت دیگر سهام دار این شرکت ها نباشد اما متاسفانه در هشت سال گذشته این اتفاق رخ نداده است.
پوری حسینی با اشاره به تعداد بالای شرکت های باقی مانده برای واگذاری در سال 92 و 93 تاکید کرد: با وجود همه تلاش های سازمان خصوصی سازی به دلیل همراهی نکردن بازار سرمایه موفق نشدیم این سهام را به فروش برسانیم.
وی گفت: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 94 با تمدید یکساله فرصت واگذاری شرکت های دولتی گروه 1 و 2 سازمان خصوصی سازی را ملزم کرده است تا پایان سال واگذاری ها انجام شود و امیدواریم در اجرای این قانون موفق باشیم و همه سهام را در سال 94 به فروش برسانیم تا نیاز به تمدید دوباره نباشد.
رئیس سازمان خصوصی سازی از تدوین لایحه ساماندهی سهام عدالت در دولت نیز خبر داد و گفت: این لایحه در هیئت دولت درحال بررسی و اصلاح است و در صورت تصویب درباره آن اطلاع رسانی می کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سال 94 زمان قانونی 10 ساله پرداخت بدهی مشمولان سهام عدالت پایان می یابد گفت: اگر تمام بدهی مشمولین طی این 10 سال از محل سود سهام پرداخت شده باشد سهام آزاد می شود اما اگر بدهی هنوز باقی باشد مشمولین از محل آورده نقدی، مابقی مانده بدهی خود را پرداخت و سهام خود را آزاد می کنند.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: باید منتظر تصویب لایحه ساماندهی سهام عدالت بود تا مشخص شود هر یک از حدود 50 میلیون نفر مشمول این طرح چقدر باید بپردازند تا سهام خود را آزاد کنند و چه زمان و چگونه خرید و فروش این سهام آزاد می شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه همه این سهام تاکنون در وثیقه سازمان خصوصی سازی است گفت: این سهام تا پرداخت کامل بدهی ها در اختیار سازمان باقی می ماند بنابراین باید تا پایان سال 95 منتظر ماند و دید چه میزان از سود سهام عدالت به خزانه واریز می شود و چند درصد بدهی مشمولین پرداخت می شود.
پوری حسینی از بخشودگی 50 درصدی برای 2 دهک پایین جامعه برای این سهام گفت و افزود: این بخشودگی متناسب با سود واریزی صورت می گیرد و مابقی را باید مشمولین آورده نقدی داشته باشند تا سهام آزاد شود.
وی پایان تیرماه 95 را زمان تشکیل جلسه مجامع شرکت های واگذار شده در سهام عدالت خواند و افزود: در این جلسه شرکت ها سود قابل تخصیص به سهامداران خود از جمله مشمولان سهام عدالت را مشخص می کنند.
رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: پس از این جلسه میزان بدهی مشمولان و شرایط دریافت نقدی مشخص می شود بنابراین تا پایان سال 95 و حتی اوایل سال 96 باید منتظر ماند تا تکلیف این سهام به صورت کامل مشخص شود.
کد خبر: 244876

وب گردی

وب گردی