تهران-  ایسکانیوز: به دور از تمام حرف و حدیث هایی که پیرامون کتاب و کتابخوانی در کشورمان وجود دارد، مساله توزیع کتاب ها و رساندن به دست مصرف کننده در اقصی نقاط کشور، امری است که در گذشته کمتر مورد توجه بوده اما با توسعه این امر کم کم شبکه هایی تشکیل شد که قرار بود به شکل سازماندهی شده بخش توزیع کتاب را برعهده داشته باشند. در این خصوص دربخش ادبیات و نشر ایسکانیوز گزارش هایی کار کرده ایم که سعی داشته ایم به بررسی مشکلات این بخش بپردازیم. در ادامه این امر به سراغ مدیر یکی از بزرگترین و بهترین شبکه های توزیع کتاب رفتیم تا از مسائل و مشکلاتشان اطلاع کسب کنیم.

ابراهیم کریمی مدیر شبکه توزیع کتاب دوستان است که دارای انتشارات هم هست و توزیع کتاب های بیش از 100 ناشر را در تهران و شهرستان ها برعهده دارد. بیشتر این کتاب ها در حوزه ادبیات و علوم انسانی است.

download (5)کریمی درباره مسائل و مشکلات شبکه های توزیع کتاب به خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت:اولین و مهمترین مشکل ما کمبود تقاضا در بازار کتاب است. این سبب می شود کتابفروش ها سفارشات کمتری داشته باشند و فروششان کم باشد و وقتی فروششان کم است در نتیجه مشکل می توانند به تعهداتشان عمل کنند. مشکل دیگر ما متاسفانه تورمی است که در جامعه وجود دارد قیمت کتاب رویش چاپ شده و ما کتاب را همیشه به قیمت ثابت می فروشیم. قیمتی که یک ماه یا یک سال قبل یا دو سال قبل چاپ شده به همان قیمت می فروشیم ولی با این تورم وجود کاغذ را با قیمت امروز و گران تر از گذشته می خریم در نتیجه همینطور قیمت کتاب رو به افزایش است. این تورم هم فشار  شدیدی را به لحاظ مالی می آورد که یکی از مشکلات اساسی ما هست.

وی در خصوص شکایت بعضی از شبکه های توزیع از اتحادیه ادامه داد: اتحادیه همین طوری که نمی تواند از آنها حمایت کند. آنها خودشان اول باید بیایند و عضو اتحادیه شوند. اتحادیه بنگاه خیریه نیست که هرکه از راه برسد به آنها کمک کنند.

کریمی افزود: اتحادیه مجموعه ناشران و کتابفروشان هستند که دور هم جمع می شوند و سالانه حق عضویتی را می پردازند و هیات مدیره ای را انتخاب می کنند که مسائل و مشکلاتشان را در حد توان و مقدورات حل بکنند. متاسفانه یک نگاهی در بین ما ایرانیان هست که فکر می کنیم همه جا، که از دولت شروع می شود می بایست به ما کمک کند می بایست به ما یارانه بدهد و این نگاه تسری پیدا می کند به وزارتخانه و به اتحادیه ها  و امثالهم. به اندازه ای که ما خودمان در اتحادیه بیاییم و کار بکنیم و تلاش بکنیم، همانقدر می توانیم از اتحادیه متوقع باشیم اتحادیه بنگاه خیریه نیست که هرکدام از ما ناشران انتظار داشته باشیم بیاید به ما کمک کند و بعضا هم بخواهد کمک بلاعوض کند. من این را منصفانه نمی دانم.

کریمی در پاسخ به این سوال که اوضاع پخش کتاب در طول نمایشگاهچگونه است گفت: در بخش توزیع در بین کتابفروشان تهران فروش کتاب کم می شود، زیرا مردم بیشتر خریدشان را از نمایشگاه می کنند. و ای کاش ما به جایی برسیم که نمایشگاهمان تنها محل عرضه کتاب باشد و نه فروش کتاب.

وی ادامه داد: متاسفانه فروشی که در نمایشگاه وجود دارد سبب می شود که از آن مسائل فرهنگی غافل شویم و بیشتر به فروش کتاب بپردازیم و این هم به کتابفروشان لطمه می زند .

مدیر پخش کتاب دوستان افزود: ولی عده ای از کتابفروشان شهرستان ها که در ایام نمایشگاه به تهران می آیند برای فروشگاه هایشان خرید می کنند و سفارش می دهند در بخش شهرستان ها فروش ما بیشتر می شود اما در بخش کتابفروشان تهران در ایام نمایشگاه کتاب و بعد از آن تقاضا کمتر می شود.

وی درباره نمایشگاه های کتاب در شهرستان ها و تاثیر آ«ها بر توزیع کتاب نیز گفت: همین تاثیری که عرض کردم که نمایشگاه بین المللی تهران بر کتابفروشی های تهران دارد، همین تاثیر درباره نمایشگاه های کتاب در شهرستان ها بر کتابفوشی های آنان صادق است. یعنی یک ماه قبل و چندماه بعد از هر نمایشگاه کتاب در هر شهر کتابفروشان آن شهر دچار رکود می شوند.

سفارشات ما نیز از کتابفروشان آن شهر کم می شود. و ماه ها همین کمی سفارشات ادامه دارد.

وی برای این مشکل راه حلی ارائه داد و گفت:  به جای اینکه هر یک یا چند سالی در فرصتی یک هفته ده روزی در شهرستان ها نمایشگاه ها برگزار می شود من پیشنهاد می کنم این بودجه را در اختیار ادارات ارشاد همان شهر قرار دهند و ارشاد آن را به صورت وام و نه وام بلا عوض، وامی که بهره ای نداشته باشد یا کم باشد در اختیار علاقمندانی که می خواهند کتابفروشی تاسیس کنند، قرار دهند، در نتیجه تعداد کتابفروشی ها بیشتر می شود و در نتیجه آن کتابفروشی به جای مدت محدو د نمایشگاه در طول دوازده ماه سال برقرار است.

در مدت یک هفته ده روزی که نمایشگاه در شهری برگزار می شود موجی ایجاد می شود اما بعد از نمایشگاه همان سکوت و رکود کتابفروش ها برقرار است.

وی همچنین درباره اثرات کمی تقاضا در بخش کتاب اظهار تاسف کرد و افزود: متاسفانه با کمی تقاضای کتاب به خصوص در زمینه های غیر درسی و کمک درسی با این قیمت هایی که در جامعه ما وجود دارد کتابفروشی صرفه اقتصادی ندارد که این سبب می شود بعضی از کتابفروشی ها متاسفانه مثل کتابفروشی طهوری تعطیل شوند.

کریمی راه حل این مساله را اینگونه بیان کرد: راه حل این است که همه دست به دست هم دهند و رسانه ها و وزارت  ارشاد و ... کار فرهنگی کنند و انگیزه کتابخوانی را در جامعه بالا ببرند یعنی نیاز به مطالعه در جامعه ایجاد شود. اگر ما احساس نیاز بکنیم تقاضا بالا می رود و با بالا رفتن تقاضا تیراژ کتاب بالا می رود و در نتیجه کتابفروشی صرفه اقتصادی پیدا می کند . و نه تنها بعضی دوستان قدیمی از این حرفه خارج نمی شوند بلکه انگیزه ای ایجاد می شود که افراد جدیدی هم وارد این عرصه شوند.

وی در خصوص تاثیر افزایش کتاب های الکترونیکی بر توزیع کتاب نیز اظهار کرد:  من فکر می کنم حداقل در این برهه از زمان تاثیر زیادی نخواهد بود. کتاب جایگاه خودش را دارد، و فکر می کنم از آن بابت مشکلی نیست، به امید روزی که هر ایرانی هر روز کتاب بخواند.


کد خبر: 248812

وب گردی

وب گردی