ایسکانیوز: رسیدن به کاخ ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا کار آسانی نیست. "هیلاری کلینتون" وزیر امورخارجه سابق ایالات متحده آمریکا به تازگی نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور اعلام کرده است. این نامزد ریاست جمهوری نیاز به یک پیام محرک و آرامش بخش  برای پیروزی در مبارزات انتخاباتی دارد. در زیر تحلیلی از "مارتین کلینگست" روزنامه نگار هفته نامه آلمانی زبان " دی تسایت" آمده است.

First Lady Hillary Rodham Clinton and US President Bill Clinton sit in the Oval Office of the White House

هیلاری کلینتون، 67 ساله، عضو حزب دموکرات، بانوی اول سابق آمریکا، سناتور سابق، وزیر امور خارجه سابق برای دومین بار تلاش می کند تا رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شود.

یک موضوع تقریبا قطعی است: این بار مرحله اول برای دستیابی به کاخ سفید، یعنی پیروزی بر رقبای حزب دموکرات تقریبا انجام شده است. دموکرات ها بدون هیچ مقاومتی او را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب کردند.

دومین و تعیین کننده ترین مرحله، پیروزی بر دشمن جمهوریخواه است. موانع  بسیار سختی بر سر رسیدن به کاخ سفید وجود دارد.

کلینتون به لحاظ مالی- یکی از مهمترین محرک های انتخاباتی- هیچ کمبودی ندارد. به این معنا که می تواند تا 5/2 میلیارد دلار در نبرد کاخ سفید سرمایه گذاری کند که رقم سرسام آوری است.

ASSOCIATED PRESS A AR USA LIFE OF HILLARY

با این حال پول به تنهایی رئیس جمهور نمی سازد. او باید مانند اوباما  بین رای دهندگان جوان، زنان، سیاه پوستان و اسپانیایی تبارها ائتلافی تشکیل دهد.  کلینتون مشکل رئیس جمهور سیاه پوست را ندارد، او به راحتی می تواند رای مردان میانسال را از آن خود کند.

هرچند که کلینتون در سیاست شناخته شده است، او باید قادر باشد در سیاست خود تجدیدنظر کند و ایده های جدیدی مطرح کند. به طور خلاصه: هیلاری کلینتون به پیامی آرام بخش و تحریک کننده نیاز دارد. این بزرگترین مشکل اوست.

اگرچه واقعیت این است که هیلاری کلینتون مثل هر آمریکایی خوب می داند که نباید روی رای دهندگان  حداقل در شروع مبارزات انتخاباتی حساب باز کند.

ما به یاد می آوریم که هشت سال پیش در شروع مبارزات انتخاباتی سال 2007 /2008 هیلاری کلینتون تقریبا شکست ناپذیر بود. در آن زمان نیز او معروف تر و به لحاظ سیاسی با تجربه تر از  کاندیدا های رقیب بود و پول زیادی در جیب داشت. با این حال باراک اوباما سیاه پوست و تازه کار قدم پیش نهاد و گوی رقابت را از او ربود.

این تقدیر این بار اتفاق نخواهد افتاد. به هر حال در حزب دموکرات دیگر اوبامایی وجود ندارد.  در نهایت یا "مارتین او مالی" فرماندار سابق مریلند، یا "جیم وب " سناتور سابق ویرجینیا، از سوی حزب دموکرات کاندید خواهند شد. و بر خلاف هفت سال پیش دیگر اهمیت ندارد که هیلاری کلینتون هنگامی که سناتور بود به جنگ با عراق رای مثبت داده است.

U.S. Secretary of State Hillary Clinton leaves New York Presbyterian Hospital with husband, Bill, and daughter, Chelsea,  in New York

هوشمند و متعهد، زیرک و مقاوم

تکبر او  در ماه های گذشته هر لحظه بیشتر به چشم می آید. کلینتون میلیونر بارها مردم را حیرت زده کرده و توضیح داده است که حال انسان های فقیر را می فهمد و خانواده اش با خروج شوهرش از کاخ سفید ورشکست شده است. بارها به گونه ای رفتار کرده که گویی عادی ترین انسان روی زمین است، او حتی ایمیل های مربوط به کار وزارت خارجه را نیز با حساب کاربری شخصی خود می  فرستاد.

bil Clinton, Hillary Clinton

بی شک: هیلاری کلینتون بالاترین درآمد را دارد.  با هوش و متعهد است و در عین حال زیرک و مقاوم. او از حیله‌گری های سیاست در دولت و مجلس آگاه است. بر خلاف اوباما او می تواند به یکباره کار خود را در کاخ سفید آغاز کند و نیازی ندارد راه و روش کار در دفتر ریاست جمهوری را یاد بگیرد.

REUTERS PICTURES OF THE DECADE

بعد از قرار گرفتن 44 مرد در راس قدرت ایالات متحده آمریکا، هم اکنون زمان آن رسیده که در نهایت یک زن قدرت را در دست بگیرد. زنی که توانست با استعداد خود رقبای مرد بی کفایت را از سر راه خود براند. با این حال توانایی، تجربه و جنسیت به تنهایی کافی نیستند. رای دهندگان می خواهند برای آینده هیجان زده و تشویق شوند. اینکه قدرت، یکدلی و خیالپردازی او برای این کار کافی است، هنوز مشخص نیست. در نهایت هیلاری کلینتون بزرگ ترین دشمن خود محسوب می شود.

مترجم: ملینا حاجبی
کد خبر: 249220

وب گردی

وب گردی