تهران-ایسکانیوز: رییس جمهور با اشاره به جایگاه و نقش مناطق آزاد تجاری در رونق اقتصادی افزود: مناطق آزاد تجاری باید به مراکز مهم صادرات کشور تبدیل شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حسن روحانی صبح امروز پنج شنبه پس از بازدید از طرح توسعه مجتمع بندری کاسپین و طرح تقاطع غیر هم سطح منطقه آزاد انزلی،گفت: سال ۹۴ سال رونق اقتصادی است و برای رسیدن به رونق اقتصادی باید صادرات غیر نفتی بیش از پیش توسعه یابد و مناطق آزاد در توسعه صادرات غیر نفتی نقش کلیدی دارند.

رییس جمهور بندر کاسپین را یکی از بنادر مهم دریای خزر در آینده نزدیک خواند و اظهارداشت:قرار است این بندر با ۲۲ پست اسکله تجهیز شود و ما باید از مسیر دریای خزر برای حمل و نقل کالا حداکثر بهره برداری را انجام دهیم.

بندر انزلی می تواند به هاب ترانزیت منطقه تبدیل شود

دکتر روحانی جمعیت و قدرت اقتصاری کشورهای حاشیه دریای خزر را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه بندر انزلی می تواند به هاب ترانزیت منطقه تبدیل شود، گفت: تجارت میان این کشورها اهمیت زیادی دارد و فعال شدن راه آهن می تواند دریای خزر را به دریاهای آزاد متصل کند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تالاب انزلی به عنوان یک میراث ارزشمند برای کشور اشاره کرد و اظهارداشت: حفظ محیط زیست این تالاب از ضروریات است و باید تمام تلاش ها در راستای توجه به این مهم متمرکز شود.

وی افزود: اگر مسئله محیط زیست مورد توجه قرار نگیرد، حیات و سلامت و زندگی همه ما در معرض خطر خواهد بود.

بازدید رییس جمهور از منطقه آزاد انزلی

رییس جمهور صبح امروز از منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی بازدید کرد.

دکتر حسن روحانی با هدف آشنایی باتوانمندیهای و طرح های در دست اجرای  منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی  به این منطقه رفت.

وی همچنین به بندر  کاسپین که در منطقه آزاد انزلی در دست ساخت است رفت و در جریان روند ساخت این بندر قرار گرفت.

فعالیت منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی با 9 هزار و 400 هکتار وسعت از سال 84 آغاز شد.

بزرگترین مزیت این منطقه قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب موسوم به نوستراک است.

سالانه بطور میانگین حدود یک میلیون و 205  هزار تن صادرات – 162 هزار تن ترانزیت  و 2 میلیون و 159 هزار تن واردات کالا از منطقه آزاد انزلی انجام می شود.

در حال حاضر 12 هزار نفر در منطقه تجاری – صنعتی انزلی بکار مشغولند که 80 درصد آنها بومی هستند.

ساخت بندر کاسپین که 2 موج شکن دارد از سال 88 آغاز شد.

22  پست اسکله برای این  بندر طراحی شده است.

با ساخت بندرکاسپین درمحدوده منطقه آزاد انزلی مسیر کشتیهایی که از بنادر سنگاپور – بمبئی – هامبورگ – روتردام به ایران حرکت می کنند کمتر می شود.

همچنین مدت زمان سفر کشتی هایی که از جنوب شهرق آسیا – فنلاند – آلمان  و هلند در مسیر کریدور شمال به جنوب نوستراک به مقصد ایران حرکت می کنند از40 تا 60 به 25  تا 30 روز کاهش می یابد.

 
کد خبر: 250405

وب گردی

وب گردی