دانشگاه آزاد اسلامی مهمترین نهاد علمی مردم بنیان کشور است. دانشگاهی که یادگار به جای مانده از امام  خمینی (ره) است و نشان علمی آن یار سفر کرده، امسال نیزمثل سال گذشته طی مراسمی با شکوه در سالروز تأسیس این دانشگاه توسط رئیس هیئت موسس و هیئت امناء آن، (( آیت الله هاشمی رفسنجانی)) تقدیم استادان نخبه و چهره های خدوم علمی خواهد شد. شکی نیست که این دانشگاه برای تولید علم و دستیابی به جایگاه برتر علمی بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشور و توسعه همه جانبه ایران بویژه توسعه نیروی انسانی گام های مهمی برداشته و نقش تعیین کننده ای داشته و دارد.

این دانشگاه در وضع فعلی از هفتاد و دو هزار هیئت علمی تمام وقت، نیمه وقت و حق التدریس برخوردار است. درچهار سال آینده به شکل متوالی بر اساس برنامه مصوب و تأمین اعتبار، سالی 5هزار استاد با مدرک دکتری در رشته های مختلف و مورد نیاز هیئت علمی جدید جذب این نهاد علمی خواهد شد. از آغاز تأسیس تاکنون حدود پنج میلیون فارغ التحصیل داشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی امروزه دارای بیش از یک میلیون و پانصد هزار دانشجوی شاغل به تحصیل به شکل حضوری است با این حال طی سه دهه گذشته دارای نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و چالش هایی نیز بوده است.

تیم مدیریت فعلی دانشگاه با ریاست دکتر میرزاده که ا ز مهر ماه سال 1392 مستقر شده است ابتدا تحلیل جامعی از وضعیت دانشگاه به ویژه چالش های فرارو به دست آورد و پس از  آن با سیاست گذاری و برنامه ریزی برای برون رفت از چالش ها توانست راه حل های متناسبی را دنبال کند. خوشبختانه راهبردها و راه حل های مصوب و مورد عمل بسیاری از چالش ها را مرتفع ساخته است. به طوری که توسعه کیفی با افزایش تحصیلات تکمیلی، ساماندهی پراکندگی واحدها با ادغام واحدهای علوم و تحقیقات استان ها در واحد مرکزی استان و مراکز کوچک در واحدهای شهرستانی، جذب هیئت های علمی برای ارتقاء و اصلاح هرم هیئت های علمی، کاهش چشمگیر زیاندهی واحدها از راههای اقتصادی متنوع، توسعه فعالیت پژوهشی و فناوری از طریق ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان، توسعه بخش پزشکی با طرح جامع پزشکی، توسعه ورزش با راه اندازی باشگاه فرهنگی و ورزشی، توسعه کمی و کیفی حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکردهای فرهنگی و خلق آثار ماندگار و فاخر، توسعه فعالیت های عمرانی با تکمیل طرح های نیمه تمام، ارتقاء خدمات رفاهی کارکنان، اساتید و دانشجویان به ویژه راه اندازی سامانه نقل و انتقالات دانشجویی به روش الکترونیک و کاهش بروکراسی زائد، فرهنگسازی برای تعالی مدیریت بر مبنای قانون گرایی و شفاف سازی عملکردها، بومی گزینی پذیرش دانشجو و گسترش عدالت آموزشی و بسیاری از موارد دیگر به ویژه ارتقاء تعامل سازنده و اثربخش با مجلس و نمایندگان محترم از طریق ایجاد شورای راهبردی و تصویب و اجرای راهبردهای متنوع و مختلف چیزی است که جامه عمل پوشیده است.

در آغازین روزهای بازگشایی مجلس در سال جدید گزارش عملکرد گذشته و برنامه های آینده دانشگاه به شکل مکتوب و شفاهی توسط ریاست دانشگاه و اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات در فضای صمیمانه و اخلاقی و پاسخ به سوال های نمایندگان محترم را به فال نیک می گیرم و می دانیم نمایندگان ملت پشتیبان اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق سیاست های کلی ابلاغی رهبری در زمینه علم و فناوری بوده و هستند.

حمایت مکتوب بیش از 200 نفر از آنان از توسعه تحصیلات تکمیلی و فرآیند مدیریتی جدید دانشگاه شاهد مثال روشنی در این رابطه است به ویژه که تأسیس مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان، شرکت های فناوری آزاد و غیردولتی (شفا) در دستور کار مدیریت فعلی است. چیزی که سازگار با حرکت بومی، علمی و اقتصادی کشور یعنی اقتصاد مقاومتی از نوع دانش بنیان است.

این اقدام مدیریت فعلی دانشگاه بزرگ آزاد اسلامی و جمعیت فراوان آن اعم از استاد، دانشجو و فارغ التحصیل را درگیر موضوع کرده است.

دانشگاهی که دیگر آموزش برای آموزش در آن مبنای نظر نیست و از این پس مأموریت گرا و کارآفرین نیز خواهد بود. تحقق چنین هدفی با اعتلای دانشگاه از طریق تعامل سازنده و جلب حمایت قوای مقننه و مجریه امکانپذیر است.

معاونت امور مجلس دانشگاه در سال جدید تلاش خواهد کرد در جهت تعامل اثربخش با اجرای راهبردهای مصوب، گام های عملی و شفاف بردارد. راهبرد مهم ما پرهیز از سیاسی شدن حرکت علمی کشور است. تلاش بنده در این حوزه به انتخاب استعدادهای برتر، اخلاق مدار، خلاق و نیک گرا معطوف خواهد بود. کسانی که کمترین حاشیه سیاسی را دارا نباشند و به رسالت دانشگاهی و نخبه گرایانه مطلوب نظام و رهبری پایبند باشند. به ویژه که زمینه های مناسب ارتباط و تعامل با نمایندگان محترم برای شخص بنده از گذشته فراهم است و نگاه مثبت ریاست عالی دانشگاه به جایگاه رفیع مجلس و استفاده از خرد جمعی این امر مهم و حیاتی را تضمین می کند.

معاونت امور مجلس دانشگاه در سال گذشته توانست تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

در سال جاری فرصت های ویژه از قبیل مطالبه جدی اکثریت نمایندگان محترم در رابطه با توسعه تحصیلات تکمیلی، تأکید آنان بر توانمندسازی بخش غیردولتی و غیروابسته به پول نفت و از همه مهمتر ضرورت همدلی برای مشارکت در تولید علم و فناوری بر اساس سیاست های کلی نظام و همزبانی که شعار سال از سوی رهبری تعیین شده است برای بنده و همکارانم سازنده و تعیین کننده خواهد بود.

همکاری تقنینی، ارتقاء و هماهنگی با کمیسیون های تخصصی، معاونت قوانین و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، حضور مستمر و پویا در مجلس برای تبادل نظر فردی و جمعی با نمایندگان و اخذ نظرهای سازنده آنها، پاسخ به نقدها و تذکرات آنان، برنامه ریزی برای بازدیدهای دوره ای اعضای کمیسیون ها، فراکسیون های تخصصی و مجامع استانها از واحدهای برتر دانشگاه، برگزاری جلسات مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی، فعال سازی پایگاه و سامانه اطلاع رسانی معاونت امور مجلس، گزارش به موقع برنامه ها و فعالیت های دانشگاه به نمایندگان محترم از جمله راهبردهایی است که در آینده منظور نظر است.

البته می دانیم که از قدیم گفتند جاده محبت دو طرفه است با این حال تلاش خواهیم کرد با استفاده از روش های اخلاقی و علمی با منتقدین و حتی مخالفین دانشگاه بی ارتباط نباشیم  همچنان که در گذشته این نحوه عمل مبنای نظر بوده و آثار مثبتی در پی داشته است.
کد خبر: 250835

وب گردی

وب گردی