تهران-ایسکانیوز: وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ادامه مذاکرات با گروه  1+5 گفت:یگانه راه با ایران این است که حق ما را به رسمیت بشناسند و بر اساس احترام متقابل رفتار کنند تا بتوانیم نتیجه بهتری از مذاکرات بگیریم.

محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای استرالیایی اش درباره سخنان وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا مبنی بر باقی بودن گزینه‌های نظامی روی میز گفت: فقط می‌توانم بگویم ترک عادت موجب مرض است.

وی افزود : گزینه نظامی اصلا وجود ندارد و علیه ما کارآمد نیست، پس بهتر است که از این حرف‌ها نزنند.

وزیر امور خارجه در ادامه مقابله با افراط‌گری، تروریسم، پدیده خطرناک داعش و سوءاستفاده گروه‌های غیرقانونی و تجارت انسان را از مهم‌ترین بحث های خود با وزیر امور خارجه استرالیا برشمرد.

ظریف گفت: بسیار خوشحالم که بعد از بیش از یک دهه، میزبان  وزیر امور خارجه  استرالیا در تهران هستیم.

وی افزود: ما  با استرالیا همواره روابط سیاسی و اقتصادی داشته‌ایم و این روابط با وجود فراز و نشیب‌ها ادامه یافته و زمان  آن فرارسیده است که روابط به سمت بالاتری برسد.

ظریف گفت: در این نشست درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای صحبت کردیم  و این گفتگوها ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نگرانی ما از افراط و تروریسم در منطقه است افزود: در این گفتگو درباره نحوه برخورد با پدیده بسیار خطرناک داعش در منطقه و حضور شهروندان غربی و استرالیایی در میان تروریست‌های داعش بحث کردیم.

وزیر امور خارجه  کشورمان سوءاستفاده گروه های غیرقانونی و  تجارت انسان و انتقال شهروندان ما به استرالیا و نیز نحوه برخورد با آنان را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در نشست دوجانبه با وزیر خارجه استرالیا  خواند وگفت: قرار شد گفتگوهای کنسولی در این باره ادامه یابد تا بتوانیم  با این معضل برخورد کنیم.

ظریف  با تأکید بر حمایت از حقوق بشر و نحوه گفتگو و تعامل درباره این  موضوع  بسیار مهم  افزود: امیدوارم  با ادامه همکاری‌ها زمینه برای بهبود اوضاع به‌‌ویژه وضع پناهجویان وجلوگیری از سوءاستفاده قاچاقچیان  فراهم شود.

وی سفر خوب، مثبت و به‌یادماندنی برای خانم بیشاپ به ایران  آرزو کرد.

وزیر امورخارجه استرالیا بر عزم کشورش برای تعامل مثبت با ایران تاکید کرد.

جولی بیشاپ در کنفرانس خبری مشترک با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در تهران گفت:« من خوشحال هستم که در تهران هستم. من اولین وزیر امورخارجه استرالیا هستم که در ده سال گذشته به ایران سفر می کنم.

وی افزود : از جناب وزیر خارجه ایران به علت استقبال بسیار گرمشان و گفتگوهای بسیار سازنده ای که داشتیم تشکر می کنم. این گفتگوها پس از دیدار من با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد ، من مشتاق هستم که این تعامل بسیار مثبت درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی ادامه پیدا کند که برای دو کشور اهمیت دارد.»

قبل از کنفرانس خبری وزیران خارجه ایران و استرالیا نشستی در ساختمان شماره یک وزارت امورخارجه برگزار کردند.

جولی بیشاپ در دیدار با محمدجواد ظریف درخصوص راهکارهای تقویت همکاری های دو کشور گفتگو می کنند.

گفته می شود ساماندهی اوضاع پناهجویان ایرانی در استرالیا از دیگر محورهای مذاکرات وزرای خارجه دو کشور است.

وزیرامورخارجه استرالیا در ادامه با رئیس جمهور و همچنین رئیس مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو خواهد کرد.
کد خبر: 250899

وب گردی

وب گردی