ایسکانیوز: روز جمعه 28 فروردین ماه برابر با 17 آوریل خبر کشته شدن عزت ابراهیم الدوری،از نزدیکان صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در حقیقت معاون اول او منتشر شد. اما به فاصله یک روز شایعاتی مبنی بر زنده بودن الدوری رواج یافت و بحث شباهت فرد کشته شده با وی، در خبر فوق شبهه ایجاد کرد.

 الدوری کیست؟

عزت ابراهیم الدوری در اول آوریل 1942 در الدور (شهری نزدیک تکریت محل تولدصدام) از استان صلاح الدین به دنیا آمد . او پسر یک یخ فروش بود و مانند صدام فقر را تجربه کرده بود. الدوری در سالهای آخر نوجوانی درگیر سیاستهای انقلابی گردید.همزمان با صدام به حزب بعث عراق ملحق شد و با او همکاری کرد  و در کودتای معروف به انقلاب جولای شرکت داشت. این مرد سرخ مو هیچگاه تحصیلات خود را به پایان نرساند؛ به همین جهت همواره مورد تمسخر عراقیها قرار داشت تا حدی که به او لقب «طرطورا»به معنی فرد عاجز و ناتوان  داده بودند. نفرتی که از مردم عراق پیدا کرده بود باعث می‌شد از ایده های ظالمانه و جنایت‌کارانه صدام حسین نه تنها دفاع کند بلکه عملا او را می پرستید. همین روحیه خشن و سرد او زمینه پیشرفتش را در حزب بعث و ساختار نظامی عراق فراهم ساخت.

الدوری در زمان ریاست صدام حسین در حزب به سمت معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث و پس از جنگ کویت به سمت معاون فرمانده کل نیروهای مسلح رسید و تا زمان اعدام صدام حسین ملازم او بود. در بسیاری کشتارها در زمان صدام حسین از جمله اعدام کردها شخصا حضور داشت و حمله شیمیایی به حلبچه با مشاوره او صورت گرفت.  پیش از جنگ آمریکا علیه عراق فرماندهی منطقه شمالی را برعهده داشت. وی گفتگوکننده ارشد با "سعد عبدالله السالم الصباح"، امیر سابق کویت،  برای حل مشکلات مرزی که در نهایت به جنگ میان دو کشور منتهی شد، بود؛ این گفتگوها تحت رهبری «فهد»، پادشاه وقت عربستان، برگزار می شد.

الدوری و داعش

الدوری پس از حمله آمریکا به عراق مخفی شد و نظامیان آمریکایی ده میلیون دلار برای اطلاعاتی که به بازداشت او منجر شود، جایزه تعیین کردند.وی از مظنونان تحت پی‌گرد و شماره شش آمریکایی ها بود. حزب بعث در یازده نوامبر 2005 خبر مرگ وی را اعلام کرد، اما پس از مدتی آن را تکذیب کرد.عزت الدوری در آوریل 2012 در نوار ویدئویی ادعاهایی درباره دخالت ایران مطرح کرد و ژانویه 2013 شبکه «العربیه» نوار ویدئویی دیگری از وی منتشر کرد که در آن وی از فتنه های الانبار در این سال و دیگر مناطق سنی نشین حمایت کرد.عزت ابراهیم الدوری، ۷۲ ساله، رهبری گروهی از شبه‌نظامیان سنی موسوم به نقشبندی را برعهده داشت که به قدرت گرفتن داعش در عراق کمک کرد.این فرد شماره دوی حزب بعث در تابستان گذشته به گروه تکفیری داعش ملحق شد. با کینه ای هم که از مردم عراق داشت کاملا عملکرد او در داعش قابل پیش بینی بود.با اینکه اطلاعات زیادی در این زمینه در دست نیست بسیاری معتقدند مسئول شاخه نظامی داعش خود اوست. چون پیش از این هم چند بار خبر کشته شدن او منتشر و تکذیب شده بود. اکنون و با ایجاد شبهه در مرگ وی تا پیش از آزمایش دی .ان.ای نمی توان مرگ او را تایید کرد .در صورت صحت این خبر، کشته شدن او دستاورد مهمی برای دولت عراق در مبارزه با گروه‌های تکفیری-تروریستی به شمار می رود. حال پرسش این است که در بازی آمریکا در عراق کارت عزت ابراهیم الدوری چقدر می ارزد؟! زنده یا مرده اش؟

 
کد خبر: 251574

وب گردی

وب گردی