تهران-ایسکانیوز:فعال سیاسی اصلاح‌طلب  پیرامون زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل حزب جدید اصولگرایان  به دبیر کلی "علی لاریجانی" بیان کرد:این نشانگر ان است که  پس از سال ها کش و قوس در  سپهر سیاست در ایران چهره‌های سیاسی متوجه شدند که از سمت حرکات فردی  به سمت حرکات جمعی و مشترک بروند و این موضوع  در تاریخ سیاسی ایران  یک گام رو به جلو است.

فیاض زاهد در گفتگو با ایسکا نیوز با اشاره به طیف سیاسی به نمایندگی  علی لاریجانی  تاکید کرد :لاریجانی جریان اصولگرایی را نمایندگی می‌کند که تمایل به نوعی خرد ورزی، اعتدال سیاسی و میانه روی داشته و در کل اصولگرایی اصیل در ایران  مسیر  افراط را دنبال نمی‌کند، بلکه آنها یک سابقه  سنتی دارند که معتقدند  مذهب پاسخگوی نیازهای  روز است و می تواند با تحولات جدید خودش را هماهنگ کند، ولی خواستگاه  کاملا  محافظه کارانه نسبت به تغییرات سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی دارند.

این استاد دانشگاه  با بیان اینکه به نظر می‌آید جریان لاریجانی به این نتیجه رسیده  که جریان‌‌های سیاسی مانند موتلفه  جوابگوی نیاز اصولگرایی نیستند، گفت: پشت این جریان سیاسی می تواند نگرشی مبنی بر  تشکیل  ائتلاف قدرتمندی با شاخه‌ای از دولت  آقای روحانیدر انتخابات مجلس  به بهانه اینکه نه افراطیون اصلاح طلب و نه افراطیون اصولگرا تحت شعار عوام پسند  تجمع عقلا بخواهند پیوندی بین جریان  حزب لاریجانی  و حتی حزب اعتدال وتوسعه روحانی داشته باشند ،شکل گیرد.

وی افزود:در حزب اعتدال و توسعه نیزبه نظر من  چنین تمایلی وجود دارد  اما اقای روحانی را باید پرهیز داد که  نباید در صورت به وقوع پیوستن چنین شرایطی دچار خطای راهبردی شود که خود را از نیروهای  اجتماعی و تاثیر گذار اصلاح طلبی در انتخابات دور کند لذا متحمل خسارت خواهد شد .

زاهد تاکید کرد: نفس تشکیل حزب منسوب به  لاریجانی  یک گا م رو به جلو است و می تواند جغرافیای سیاسی اصولگرایان را  دچار تغییر کند.

این فعال اصلاح طلب در تبیینجایگاه جبهه پایداری در بین اصولگرایان گفت : جبهه پایداری در سال‌های گذشته میدان دار عرصه سیاسی اصولگرا بوده اما خواستگاه ایدئولوژیک اصولگرایی نداشت بلکه یک جریان  بنیادگرای افراطی  محسوب  می شوند و معتقدند  که حقیقت در دست آنهاست  و هر کسی  ذره ای از آموزه های دینی مورد تایید آنها  فاصله داشته باشد مسلمان به حساب نمی آید.

وی  گفت : بدیهی است که مشی میانه رو لاریجانی  با امثال جبهه پایداری  همسو نیست، همانگونه که او  و دوستانش هیچ گاه با دولت احمدی نژاد  به عنوان  چهره شاخص این جریان سازگار نبودند .

این استاد دانشگاه در تصریح  عملکرد موتلفه و نزدیک شدن به جبهه پایداری گفت:جریان موتلفه  از لحاظ تفکری  به یک جریان پوسیده بدل شده و به دنبال پوست اندازی جدید برای تربیت نیروی جدید است، لذا موتلفه برای جوانان اصولگرا  جذابیت ندارد  اما جبهه پایداری  با گفتمان افراطی  و شبه عدالت گرایانه  برای جوانان متمایل به اصولگرایی آغوش باز تری را گسترانده  است.

زاهد بیان کرد:کادر سازی  تشکیلاتی مصباح یزدی  افسران  قدرتمندی  را برای جبهه پایداری  ایجاد کرد  و موتلفه فاقد از لحاظ نیروی انسانی قدرتمند تئوری پرداز و ارائه برنامه بر مبنای  تحولات روز است ،در نتیجه هویت و جذابیت موتلفه در آن بود که  در نهادها و ارگان های  جمهوری اسلامی  به صورت سنتی  پایگاهی داشته باشد که اگر آنها را از حاکمیت بیرون بیاورید  و بگویید در یک انتخابات  ازاد با طرح دیدگاه  برنامه هایشان  از سوی مردم اعتبار  بگیرید   مطمئن باشید  حداقا ان پایگاها را هم  نمی توانند به دست اورند.

وی گفت:موتلفه نیازمند  سازماندهی  ایدئولوژی بنیاد گرایانه جبهه پایداری است و پایداری نیز محتاج  مشروعیت و سابقه  موتلفه است  تا به اتحاد برسند اما مطمئنا جبهه  پایداری در صورت پیوند با موتلفه آنها را جا خواهد گذاشت.

 
کد خبر: 251803

وب گردی

وب گردی