ایسکانیوز: مدتی است از عملیات "طوفان قاطع" عربستان سعودی و متحدانش در یمن گذشته است؛ اما بر خلاف تصور کشورهای شرکت کننده در آن، حمله هوایی به یمن بدون کمترین دستاوردی برای عربستان سعودی ادامه دارد. اکنون رسانه ها و کارشناسان نزدیک به این کشور دریافته اند حمله هوایی جز به خاک و خون کشیدن کودکان و غیرنظامیان بی گناه، تأثیری در تغییر معادلات یمن ندارد و آب در هاون کوبیدنی بیش نیست.

اوایل حمله هوایی عربستان سعودی به یمن، وسوسه حمله زمینی نیز به آن کشور ذهن برنامه ریزان نظامی سعودی را به خود مشغول کرده بود؛ گرچه سعودی ها خیلی زود دریافتند "این خیال خام" رویای قابل تحقی نیست. علی رغم همراهی نیم بند آمریکایی ها در حمله به یمن، این کشور می داند ورود نیروی زمینی عربستان سعودی به یمن تمام کشورهای منطقه را درگیر در جنگی خانمانسوز خواهد کرد که پایانی برای آن قابل تصور نیست. به نظر می رسد واشنگتن به ریاض برای پرهیز از اقدامات اینچنینی فشار می آورد.

اکنون چندی است زمزمه های "راه حل سیاسی" برای حل بحران یمن از این سو و آن سو به گوش می‌رسد. برخی کشورهایی که یا در قبال این بحران سکوت کرده و یا در همراهی با عربستان سعودی مواضعی اتخاذ کرده بودند نیز در حال پیوستن به این موج هستند.

به نظر می رسد مقامات عربستان سعودی نیز از این موضوع ناراضی نباشند. بعد از به نتیجه رسیدن حمله هوایی به یمن بهترین راه برای حفظ وجهه باقی مانده این کشور نزد افکار عمومی بین المللی، و دست کشیدن از حملات بی اثر، رسیدن به یک راه حل سیاسی باشد.

در روزهای گذشته اخبار جسته گریخته ای نیز از تلاش مقامات ریاض برای برقراری ارتباط با حوثی ها و گروه انصارالله و تلاش برای اثرگذاری بر اقدامات این گروه شنیده شد. این مسأله نشان می دهد سعودی ها نه تنها اکنون از راه حل سیاسی برای پوشاندن ضعف خود در دستیابی به اهداف نظامی و نداشتن دقت نظر در مسائل منطقه ای و تبیین درست بحران خرسندند، و چه بسا به آن دامن زنند.

اما آنچه مهم است پاسخ به این پرسش است که حل بحران بر چه اساس و با چه اهدافی صورت پذیرد؟

برای حل این مسأله دو کشور در منطقه استراتژی خود را پی گرفته اند: از سویی عربستان سعودی است که ابتدا راه حل بی نتیجه نظامی را آزمود و اکنون به دنبال اعمال فشار سیاسی بر یمن و بازگرداندن منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی تحت حمایت خود به این کشور، با ابزار شورای امنیت است. این کشور اکنون به خوبی می داند راه حل سیاسی تنها راه موجود برای پایان بخشیدن به مسأله یمن است. اما در عین حال تأکید پیشاپیش سعودی ها بر روی کار آوردن رئیس جمهور مستعفی پیشین، راه را بر حل مسالمت آمیز موضوع بر اساس ایده های عربستان سعودی می بندد.

سوی دیگر اما راه حل ایران و طرح چهارماده ای ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل است. اگرچه این طرح از سوی این شورا رد شد، اما اکنون با راه‌های آزموده شده و ناموفق، زمزمه ها برای اجرای عملی آن آغاز شده است.

تا کنون، روسیه، اردن و استرالیا، چین و بریتانیا حمایت خود را از راه حل سیاسی اعلام کرده اند و پیش‌بینی می شود در آینده شمار بیشتری از کشورها در زمره حامیان راه حل سیاسی مطلوب برای یمن قرار بگیرند. راه حلی که حملات را متوفق کند، امداد رسانی را به غیر نظامیان آسیب دیده و قربانیان میسر، و منجر به آغاز مذاکرات همه طرف های درگیر در این کشور شده و در نهایت همه مردم یمن بتوانند سهم متناسبی از قدرت سیاسی به دست آورند.
کد خبر: 252230

وب گردی

وب گردی