تهران_ایسکانیوز؛ در چند سال گذشته پسته ایران به لحاظ میزان تولید و حجم صادرات بعد از آمریکا قرار داشت، اما خوشبختانه امسال دوباره در مقام نخست جهان قرار گرفت و توانست رتبه اولی تولید پسته جهان را از آمریکا پس بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، براساس ارزیابی های انجام شده امسال تولید پسته 10 درصد به دلیل بارندگی های مناسب و شرایط آب و هوایی مطلوب افزایش پیدا می کند.

260 هزار تن؛ میزان تولید پسته درسال جاری

سال گذشته 235 هزار تن پسته در کشور تولید شد، که امسال با افزایش 10 درصدی تولید، میزان تولید پسته به حدود 260 هزار تن افزایش پیدا می کند که به طورحتم این امر با مدیریت صحیح مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی در کاهش قیمت پسته تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. درحال حاضر هر کیلو پسته در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران  36 تا 43 هزار تومان قیمت دارد.
تولید پسته در سال 93 در مقایسه با سال 92 افزایش 17 درصدی و میزان صادرات نیز رشد 49 درصدی داشته است، به طور کلی در سال 93بیش از 180 هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون دلار صادر شده است که به طور حتم امسال با افزایش 10 درصدی میزان تولید، حجم صادرات پسته نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش صادرات غیرنفتی درگرو ایجاد صنایع تبدیلی

آنچه که درحال حاضر بسیار حائز اهمیت است، نحوه صادرات پسته به کشورهای خارجی است که معمولا تاکنون به صورت فله ای و بدون بسته بندی مناسب صورت گرفته که در این راستا ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب  درشهرهای تولید کننده پسته به منظور ارزآوری کلان در راستای کاهش قیمت جهانی نفت و افزایش صادرات غیرنفتی بسیار ضرورت دارد.

ضرورت استفاده از بذرهای اصلاح شده برای تولید پسته

بارندگی های مناسب و شرایط آب و هوایی مطلوب باعث افزایش 10 درصدی میران تولید پسته در سال جاری شده است، که با توجه به کاهش ذخایر آب زیر زمینی این روند افزایش تولید در کشور پایدار نخواهد بود، به همین دلیل باید روش های نوین علمی درخصوص افزایش راندمان تولید پسته جایگزین عوامل طبیعی شود.

به طور حتم با استفاده از بذرهای اصلاح شده می توان درصد بسیار زیادی از مشکلات بخش کشاورزی از جمله کاهش راندمان تولید درجهت کم آبی را مرتفع کرد، بذرهای اصلاح شده علاوه بر افزایش مقاومت به سرما، گرما و خشکی و همچنین آفات، میزان توناژ یا بهره روری در هکتار بسیار بالایی دارند.

به طور کلی افزایش راندمان تولید پسته در هکتار باغات کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، بیانگر ضرورت افزایش بهره وری تولید با استفاده از روش های علمی و پژوهش های دانشگاهی از جمله بذرهای اصلاح شده است.

آخرین قیمت پسته در میادین میوه و تره بار و مغازه های سطح شهر تهران در جدول زیر آمده است:

































محصول میادین میوه و تره بار بازار
پسته احمد آقایی 41 هزار تومان 45 هزار تومان
پسته اکبری 43 هزار تومان 46 هزار تومان
پسته فندقی 36 هزار تومان 38 هزار تومان
پسته کله قوچی 41 هزار تومان 45 هزار تومان
مغز پسته 68 هزار تومان 70 هزار تومان

 

 

 
کد خبر: 252231

وب گردی

وب گردی