تهران- ایسکانیوز: مقوله تکراری شدن موسیقی ملی ایران چند صباحی است که در گفت و گو با هر موسیقیدانی پرسیده می شود. از نگاه علی قمصری نظر موسیقی ایرانی دچار تکرار نشده است بلکه بچه های موسیقی سنتی بدون اینکه بخواهند، آلوده یکسری تعصباتی که از باورهای مذهبی منشعب شده هستند. اصلا هم نمی توان این موضوع را کتمان کرد.


علی قمصری در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با بیان این مطلب گفت: مشکلات غیر موسیقایی موسیقی ایرانی بیشتر از مشکلات موسیقایی آن است. در ژانرهای دیگر چون فرهنگ پیشکسوت مأبی و ریش سفیدی از قبل رسوخ نکرده است، موزیسین ها بیشتر همدیگر را دوست دارند. بیشتر به کنسرت همدیگر می روند و بیشتر موسیقی همدیگر را بدون بغض و حسد تحلیل می کنند. همدیگر می بینند و دیگران را کمتر رد می کنند.


Ghamsari

آهنگساز آلبوم "آب نان آواز" به خوانندگی همایون شجریان افزود: مشکل در موسیقی ایرانی این است که بیشتر موزیسین ها به دلیل فرهنگ پیشکسوت مأبی که وجود دارد و دوری که نسل قبل ما از همدیگر داشتند، شاگردان خود را از پیگیری فعالیت های دیگران منع کرده اند. این اولین دلیل است که باعث شده موزیسین های ایرانی از همدیگر دور باشند. به عنوان مثال چهار نوازنده تار داریم که بسیار مطرح هستند و این افراد امکان ندارد به کنسرت های همدیگر بروند. اما یک نوازنده کمانچه خیلی معمولی که اصلا کار خوبی هم ندارد، آلبومی منتشر می کند و می بینیم که این چهار نوازنده تار به دلیل اینکه احساس خطری در برابر نوازنده کمانچه ندارند به رونمایی آلبوم آن نوازنده می روند.


قمصری ادامه داد: کسانی که محوریت دارند، موسیقی همدیگر را نمی پذیرند و دشمنی و غرض ورزی در موسیقی ایرانی خیلی زیاد است. یک بخش هم این است که طبیعتا باورهای دینی و مذهبی ابتدا در بخش و نگاه سنتی موسیقی نفوذ می کند.


این نوازنده تار خاطرنشان کرد : بچه های موسیقی سنتی بدون اینکه بخواهند، آلوده یکسری تعصباتی که از باورهای مذهبی منشعب شده، هستند. اصلا هم نمی توان این موضوع را کتمان کرد. شاید من هم درگیر این مساله باشم و خودم هم نمی دانم ولی در دیگران بیشتر این مساله را می بینم.


آهنگساز آلبوم "چه آتش ها " یکی از دلایلی که باعث می شود موسیقی سنتی با رکود محسوسی مواجه شده را عدم استقبال موزیسین های سنتی از آثار همدیگر دانست و گفت: موسیقیدانان سنتی در کنسرت های همدیگر کمتر دیده می شوند و بیشتر انتظار دعوت شدن دارند. هم نسل ها همدیگر را رد می کنند و اگر هم به سایرین توهین نکنند، همدیگر را نمی بینند. من چند بار به کنسرت پاپ یا تلفیقی رفته ام و می بینم که موزیسین های ژانرهای دیگر به بک استیج می روند و با همدیگر عکس می گیرند و دور هم جمع می شوند.


این آهنگساز در پایان گفت: خیلی از موزیسین های خوش فکر در موسیقی ایرانی امکان بالقوه این را دارند که کارهای جالبی ارائه کنند. خود من در این دوره احساس می کنم که از آب و گل در آمده ام و با مشکلات سابق مواجه نیستم. ولی این مساله برای من خیلی عادی است که یک کاری را منتشر کنم و دوستی راجع به کار بنده این نظر را بدهد که علی قمصری اصلا بلد نیست تار بنوازد!

کد خبر: 252707

وب گردی

وب گردی