تهران-ایسکانیوز: شرکت نفت لرستان هفت گواهینامه سبز دریافت کرد.» این خبر در روز زمین سبز تعجب بسیاری از فعالان محیط زیست را برانگیخت.


محسن تیزهوش
محسن تیزهوش، فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، گفت: سازمان محیط زیست طی مراسم‌های مختلفی مثل روز جهانی زمین، صنایعی را به عنوان صنایع سبز معرفی می‌کند و این رویکرد یک سیاست تشویقی است و برای انتخاب واحدها و شرکت‌های تولیدی به عنوان صنایع سبز معیارهایی مورد نظر قرار می گیرد.
او در مورد اقداماتی که یک واحد باید انجام دهد تا گواهینامه سبز دریافت کند، گفت: شاکله‌هایی را که یک واحد تولیدی باید داشته باشد تا گواهینامه سبز کسب کند؛ شامل توسعه فضای سبز و اقداماتی است که باید انجام دهند برای کاهش خطرات اقلیمی ضمن اینکه حوادث طبیعی و غیر طبیعی را به گونه‌ای کنترل کنند که محیط زیست دچار تنش نشود.
او افزود: البته اقدامات دیگری نیز هستند که برای دریافت گواهینامه سبز موثرند اما از شاکله‌های کلی به همان‌هایی که گفتم می توان اشاره کرد.
او دریافت هفت گواهینامه سبز شرکت نفت لرستان را حیرت انگیز خواند و گفت: دریافت هفت گواهینامه سبز شرکت نفت لرستان حیرت انگیز است و جای سوال دارد. باید از مسوولان پرسید چرا هفت گواهینامه سبز داده شد؟!
تیزهوش در ادامه با مهم دانستن گواهینامه سبز گفت: گواهینامه صنعت سبز یک امتیاز بالا است برای کارخانه ای که آن را دریافت می کند.
تیزهوش افزود: به هیچ وجه قضیه زیر سوال بردن یا تخریب شرکت نفت لرستان نیست اما بحث اصلی خساراتی است که از این شرکت به مردم منطقه وارد شده.
محسن تیزهوش درمورد آسیبی که شرکت نفت لرستان به اکوسیستم منطقه وارد کرده گفت: در یک سال گذشته اتفاقات زیادی در لرستان افتاد که باعث نابودی اکوسیستم بعضی مناطق این استان شد، به ویژه آسیب زیادی به شهرستان پلدختر که در جنوب استان واقع شده وارد شد.
تیزهوش گفت: اگر شرکت نفت لرستان به ایمنی کار بیشتر توجه می‌کرد، آلودگی به حداقل می‌رسید. حال که بعضی از خسارات توسط این شرکت جبران شده دیگر نیازی به تشویق نیست زیرا وظیفه شرکت نفت جبران آسیب‌های وارده است.
محسن تیزهوش در مورد خطوط انتقال نفت لرستان گفت: یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود تا شرکت نفت لرستان شایسته دریافت گواهینامه سبز نباشد، خطوط انتقال نفت استان است که فرسوده شده و احتیاج به بهسازی و تجدید شدن دارد اما بهسازی روند کندی دارد.
او افزود: ۲ سال پیش در منطقه روستایی شهدای تنگ فنی، نفت به چاه‌های زمین‌های کشاورزی راه پیدا کرد. تصفیه خانه شرکت نفت گفت که خسارت‌ها را جبران کرده خب از نظر محیط زیستی جبران خسارات وارد شده به محیط زیست یک وظیفه است و در صورت جبران، شرکت و صنعت خاطی را نباید تشویق کرد.
تیزهوش با اشاره به شرکت بریتیش پترولیوم گفت: در تمامی دنیا شرکت‌هایی که باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند زیاد هستند، به طور نمونه شرکت نفت بریتیش پترولیوم مجبور شد خساراتی را که به خلیج مکزیک وارد کرد، جبران کند اما هیچ کجا به دلیل جبران خسارت‌ها از آن شرکت تقدیر نشد چون جبران خسارات جز وظایف شرکتها است.


بنابراین گزارش خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی و ماجرای شکستگی، ترکیدگی و پوسیدگی این خطوط در سال‌های گذشته یکی از دغده‌های مردم استان لرستان است.
یکی از آسیب‌های وارده به اکوسیستم این منطقه توسط شرکت نفت لرستان، آلودگی نفتی رودخانه کشکان و مرگ ۳۰۰ هزار قطعه ماهی است. رودخانه چمشک در لرستان همچنان بوی گازوئیل می دهد، جادوآب بوی بنزین می دهد. در جنوب لرستان اهالی سراب رجب و روستای شهدای تنگ فنی با بوی نفت زندگی می کنند، روستای سراب جهانگیر هم به همین تازگی دچار آلودگی نفتی شده.
سال گذشته بعد از چمشک و جادوآب و ریخان، کرخه هم به گازوئیل آلوده شد تا این بار معصومه ابتکار خواستار رسیدگی به وضعیت آلودگی کرخه شود.
معصومه ابتکار در سفری که به لرستان داشت بعد از شنیدن انتقادات نماینده ولی فقیه در استان لرستان از وضعیت آلودگی خطوط انتقال نفت، قول داد که سازمان محیط زیست به طور جدی این معضل را پیگیری و بررسی کند تا بسترهای رفع این چالش بزرگ زیست محیطی فراهم شود.

کد خبر: 255307

وب گردی

وب گردی