تهران- ایسکانیوز: شش نویسنده صاحب‌نام از جمله «مایکل اونداجی» و «پیتر کری» به جریان تقدیر از مجله «شارلی ابدو» توسط برگزارکنندگان جایزه ادبی «پن» آمریکا اعتراض کرده‌اند و این حرکت آن‌ها موجب انتقاد «سلمان رشدی» نویسنده مرتد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، «پیتر کری»، «مایکل اونداجی»، «فرانسیس پروز»، «تجو کول»، «راشل کوشنر» و «تای سلاسی» اعتراض خود را نسبت به تجلیل از «شارلی ابدو» - نشریه فرانسوی که چند ماه پیش به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) توهین کرد - توسط بنیاد جایزه ادبی «پن» اعلام کردند.

این نویسندگان اقدام «پن» که «شارلی ابدو» را با عنوان «شجاعت در آزادی بیان» مورد تقدیر قرار داده، «شدیدا غلط» خوانده و از حضور در مراسم اعطای این جایزه در ماه آینده میلادی انصراف داده‌اند.

در این میان «سلمان رشدی» نویسنده مرتد «آیات شیطانی» به اعتراض این نویسندگان واکنش تندی نشان داده و از بنیاد «پن» آمریکا حمایت کرده است.

مرکز «پن» قرار است روز پنجم ماه می جایزه «تونی و جیمز سی گودیل» را به این نشریه پاریسی اعطا کند.

پس از انتشار کاریکاتور موهن، 12 نفر از کارکنان «شارلی ابدو» اوایل سال جاری میلادی توسط نیروهای تروریستی کشته شدند و این موجی از اسلام‌هراسی را در کشورهای اروپایی موجب شد.

«فرانسیس پروز» رمان‌نویس آمریکایی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: من هم طرفدار آزادی بیان بدون مرز هستم و دلم برای کشته‌شدگان در حمله به «شارلی ابدو» سوخت. اما این جایزه به معنای تحسین و احترام گذاشتن به کار این نشریه است و من نمی‌توانم خودم را در جمع مخاطبانی تصور کنم که به احترام «شارلی ابدو» به پا می‌ایستند.

به گزارش گاردین، «پیتر کری» نویسنده استرالیایی که از معدود افراد برنده دو جایزه بوکر است، در مصاحبه‌ای با «نیویورک تایمز» اظهار کرد: جنایتی هولناک رخ داده اما آیا موضوع، آزادی بیان بوده که مرکز «پن» آمریکا خواسته عدالت را برقرار کند؟ کل مسأله وقتی پیچیده می‌شود که به نظر می‌رسد «پن» نسبت به گردن‌افرازی ملت فرانسه چشمانش را بسته است. فرانسه با این کار (انتشار کاریکاتورها) قوانین اخلاقی بخش بزرگ، اما ضعیف جمعیتش را نادیده گرفت.

پس از بیان این سخنان در رسانه‌ها، «اندرو سولومون» مدیر مرکز «پن» با توجیه کار «شارلی ابدو»، اقدام آن‌ها را در راستای محکوم کردن باورهای افراطی گروهی از مسلمانان دانست! او در عین حال که قبول داشت بسیاری از مسلمانان انتشار کاریکاتور موهن پیامبر اکرم (ص) را توهین به خود و دین‌شان دانسته‌اند،‌ مدعی شد که این مساله ربطی به گروه در اقلیت و مظلوم ندارد و در مبارزه با افراط‌گرایی صورت گرفته است!

او همچنین افزود: ما متاسفیم که نمی‌توانیم این شش نویسنده را در مراسم ماه آینده ببینیم اما به اعتقادشان احترام می‌گذاریم.
کد خبر: 258058

وب گردی

وب گردی