ایسکانیوز: رییس مجلس اعلای اسلامی عراق پیش نویس طرح کنگره آمریکا را مساله ای خطرناک توصیف کرد و هشدار داد که هدف از این طرح، تشدید چنددستگی در جامعه عراق است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، در سخنانی در همایش هفتگی "فرهنگی" تاکید کرد: پیش نویس طرح کنگره برای تعامل با مناطق عراق به صورت مستقل و جداگانه، گامی خطرناک است و هدفش از آن تشدید چنددستگی در جامعه عراق و تجزیه کشور می باشد.

در پایگاه مجلس اعلای اسلامی عراق آمده است: حکیم از ملت عراق خواست تا هوشیاری و احتیاط پیشه کنند و با حفظ وحدت خود، به دفاع از عراق یکپارچه که عزت و کرامت را برای عراقی ها تضمین می کند، برخیزند.

حکیم با استناد به بحرانهای داخلی برخی کشورها که پیامدها و تبعات منطقه ای داشته است، تاکید کرد: بحران عراق فقط در عنوان یک بحران داخلی در سطح عراق نیست بلکه در واقع، یک بحران منطقه ای به شمار می آید. بعضی از کشورها نمی دانند که تعرض به مناطق حساس عراق، می تواند به تعرض به مناطق آنها بینجامد.

رییس مجلس اعلای عراق توضیح داد: بخش بزرگی از جنگ با داعش، جنگ شایعات و جنگ روانی است و حتی عملیات تروریستها بیش از تاثیر مادی یا امنیتی، بر ایجاد تاثیر روانی متمرکز می شود. بسیاری از عملیات انفجاری تروریستها در قالب بُعد روانی و برای ارسال این پیام به ملت عراق است که این گروههای تروریستی حضور دارد و عناصر آن قادر به تحرک هستند تا از این طریق، افکارعمومی را از پیروزی های واقعی نیروهای امنیتی منحرف کنند.

به دنبال مواجه شدن آمریکا با واکنش های تند مقامات و شخصیت های عراقی در اعتراض به پیش نویس کنگره، سخنگوی رسمی سفارت آمریکا در بغداد ادعا کرد: تمام تجهیزات و سلاح های آمریکایی به دولت عراق تحویل داده می شود و پیش نویس طرح ارایه شده در کنگره هم بیانگر سیاست دولت آمریکا نیست.

"جفری لوری" سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد مدعی شد: سیاست واشنگتن در قبال عراق، تغییر نکرده است و ما عراق یکپارچه را تایید می کنیم و تمام  تجهیزات نظامی از سوی دولت آمریکا به دولت عراق واگذار می شود.

دفتر مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم، بیانیه سفارت آمریکا را با توجه به پیش نویس کنگره درباره مسلح کردن اهل سنت و کردها با دور زدن دولت عراق، نشان دهنده سیاست های نامتوازن واشنگتن دانست.

سیاستگذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا روز دوشنبه با اشاره به نگرانی های روزافزون خود از آن چه به زعم خود، نفوذ ایران بر دولت بغداد خوانده اند، در طرحی،‌ خواستار به رسمیت شناخته شدن کشوری برای شبه نظامیان کرد و سنی عراق شده بودند.

در این طرح دفاعی سالیانه، کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا بودجه 715 میلیون دلاری را برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند، اختصاص داده است. این طرح قرار بود  29 آوریل، به رای گذاشته شود. حداقل 25 درصد این بودجه به نیروهای پیشمرگه، شبه نظامیان سنی و گارد ملی اهل تسنن اختصاص خ
کد خبر: 259162

وب گردی

وب گردی