تهران-ایسکانیوز: رئیس دستگاه نظارت و بازرسی دانمارک که صبح امروز به دعوت رسمی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور به تهران سفر کرده است به دیدار مسئولان بلندپایه قضایی خواهد رفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از  روابط عمومی سازمان بازرسی‌کل کشور، یورگن استین سورنسن رئیس دستگاه نظارت و بازرسی کشور پادشاهی دانمارک(آمبودزمان پارلمانی) با دعوت رسمی ناصر سراج بامداد امروز وارد تهران شد.

رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور 8 شهریور 1393 بنا به دعوت همتای خود به کپنهاگ سفر کرده بود تا طرفین تفاهم‌نامه‌ای را برای افزایش سطح همکاری‌ها به امضا برسانند و در جریان این سفر از یورگن استین سورنسن برای سفر به تهران دعوت کرد.

گفتنی است، دانمارک از نظر پاکی در بحث فساد رتبه اول را در بین تمامی کشورهای جهان داراست.

در کشور پادشاهی دانمارک، سازمان بازرسی یا آمبودزمان پارلمانی نهادی وابسته به پارلمان است که رئیس آن از سوی پارلمان انتخاب می‌شود. این سازمان به شکایات مربوط به سوء جریانات، تخلفات و نقض قوانین در نهادهای اداری رسیدگی می‌کند. نهاد آمبودزمان دانمارک مستقل از دولت بوده و می‌تواند رأساً تمامی امور مربوط به بازرسی را انجام دهد. هر شخصی که احساس کند یکی از دستگاه‌های دولتی مرتکب تخلف و نقض قوانین شده است می‌تواند پس از طی راه‌های قانونی و عدم حصول نتیجه، برای پیگیری موضوع به بازرس پارلمانی مراجعه کند.

وظیفه سازمان بازرسی یا آمبودزمان دانمارک، نظارت بر دولت، مقامات محلی و شوراهای شهر و سایر نهادهای دولتی است. در سال‌های اخیر، سازمان بازرسی دانمارک سالانه در حدود 4000 الی 5000 شکواییه از مردم دریافت کرده است. این نهاد درصورتی‌که موضوعاتی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده باشد، آن را در دستور کار خود قرار داده و علاوه بر دریافت شکایات مردمی، بازدیدهای نظارتی را نیز انجام می‌دهد.

رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور پیشتر از سفر این هیئت به تهران خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه کشور دانمارک رتبه اول مبارزه با فساد را در جهان دارد، بنا داریم همکاری‌های خود را افزایش داده و آکادمی مشترکی تعریف کنیم تا ان‌شاءالله از تجارب آن‌ها استفاده کنیم.

شایان ذکر است هیئت دانمارکی در جریان سفر به تهران دیدارهایی را با مسئولان بلندپایه قضایی کشورمان نیز خواهند داشت.
کد خبر: 260087

وب گردی

وب گردی