تهران-ایسکانیوز: رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی کشور در نشست خبری که به مناسبت برگزاری هجدهمین همایش روز جهانی آسم در کشور برگزار شد گفت: عوامل اجتماعی مثل فقر، تورم، عدالت، سواد و میزان سطح بهداشت و تغذیه در پیدایش بیماری آسم موثر است، این درحالی است که از هر ۳ کودک در تهران یک نفر به علائم آسم دچار است.
مصطفی معین گفت: در ۱۰۰ سال اخیر بیماری‌های مزمن و غیرواگیر جایگزین بیماری‌های عفونی و حاد شده‌اند، تلفات زیادی داشته و به تدریج از اواسط قرن بیستم به واسطه آپارتمان‌نشینی، استرس و زندگی شهری، بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی مثل آسم و آلرژی، سرطان و دیابت گسترش یافته‌اند.


3838_114
8 هزار میلیارد تومان ، هزینه سالانه آسم
رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: بیماری آسم و انسدادی مزمن ریه دو نوع شایع از بیماری‌های مزمن تنفسی هستند به طوری که در دنیا بیش از 5/1 میلیارد نفر به این بیماری دچارند. 300 میلیون نفر به آسم مبتلا هستند و 250 میلیون نفر به بیماری مزمن ریه و درصد بالایی بیماری آلرژی دارند.
مهدی نجفی گفت: هزینه ‌آسم در کشور برای یک فرد مبتلا و کودک سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است اما برای یک فرد بزرگسال یک میلیون و 800 هزار تومان است و در صورتی که کنترل نشود به 2 میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.
او ادامه داد که با توجه به شیوع تقریبی آسم در کشور برآورد می‌شود مجموعه هزینه‌های سالانه آسم حدود 8 هزار میلیارد تومان باشد درحالی که اگر برنامه خوبی برای کنترل آن داشته باشیم یک‌سوم هزینه‌های آن کاهش می‌یابد.
گامی به سوی کنترل آسم 
رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی کشور با اشاره به شعار هجدهمین همایش روز جهانی آسم با عنوان «شما می‌توانید آسم را کنترل کنید» گفت: هدف این همایش سالانه، توجه به گسترش این بیماری‌ها، توانمندسازی بیماران، خانواده‌ها و افزایش آگاهی پزشکان برای کنترل بیماری آسم است. البته عنوان «اجرای برنامه ملی، گامی به سوی کنترل آسم» نیز به این شعار اضافه شده که به نقش دولت‌ها در کنترل آسم توجه دارد.
رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت هم با اشاره به برنامه‌های راهبردی سازمان جهانی بهداشت در این زمینه گفت: روی چهار راهبرد تکیه شده؛ آموزش و اطلاع‌رسانی مردم نسبت به عوامل خطرزا، ایجاد نظام مراقبت بیماری، استانداردسازی خدمات تشخیصی و درمانی و کنترل عوامل خطر با همکاری بین‌بخشی از جمله این راهبردهاست.


7869_383
آسم گاهی به درستی تشخیص داده نمی‌شود
رئیس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی کشور از تشکیل کمیته آسم از حدود یک دهه گذشته در کشور خبر داد و گفت: بحث‌های کارشناسی آن به همراه برنامه راهبردی کنترل آسم به تصویب وزارت بهداشت رسیده و در مراحل نظام ارجاع قرار گرفته، در همین رابطه کارگاه‌های آموزشی برای پرستاران، پزشکان و بهداشت‌یاران مدارس برگزار می‌شود. این در حالی است که رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: در زمینه خدمات تشخیصی و درمانی، ‌آسم گاهی به درستی تشخیص داده نمی‌شود، گاهی درمان درستی تجویز نمی‌شود، پیگیری خوبی انجام نشده، بیمار رها می‌شود و با قطع درمان و مصرف خودسرانه دارو بیماری از حالت کنترل درمی‌آید.
مهدی نجمی افزود: از دو سال پیش در وزارت بهداشت سند راهبردی کنترل آسم با 4 راهکار جهانی تدوین شد و برنامه‌های خود را از سال گذشته در دانشگاه‌ها آغاز کردیم و برای افراد در معرض خطر کارگاه‌های مختلفی برگزار شده و آموزش‌های لازم را به مربیان بهداشت مدارس، کارگران و کارفرمایان صنایع، پلیس راهنمایی و رانندگی و نانواها داده‌ایم.


201459020359_asm-@
نقش عوامل اجتماعی در ایجاد آسم 
رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی گفت: از دود سیگار گرفته تا عوامل شیمیایی مثل آزبست در ساختمان یا آلاینده‌های بیولوژیکی مثل حشرات و سوسک‌ها، این بیماری را افزایش داده‌اند.
مصطفی معین هم با تاکید بر این نکته به فارس گفت: صنایع خودروسازی دوسوم آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند. کیفیت خودرو، سوخت، ترافیک و پرسه زدن اتومبیل‌های تک‌سرنشین می‌طلبد که سازمان محیط‌ زیست، وزارتخانه‌های صنعتی و شهرداری که با آن درگیر هستند، با وزارت بهداشت مشارکت کنند.


کد خبر: 260399

وب گردی

وب گردی