نشست خبری نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر سجادی در پاسخ به وضعیت مبهم فدراسیون وزنه برداری گفت: در این مدت کارها پیگیری می شده و به این صورت نبوده که همه چیز به امان خدا رها شود.

وی در پاسخ به این سوال که پس از جام جهانی و جام ملت های آسیا وزارت ورزش نظر مثبتی روی ادامه کار تیم ملی با کارلوس کی روش نداشت چه شد که به یکباره نظر برگشت و قرار بر تمدید قرارداد با این مربی شد اضافه کرد: فدراسیون های ورزشی در انتخاب مربیان تیم ملی در همه رده های سنی اختیار تام دارند و ما تنها بر روی کار نظارت داریم و اگر لازم باشد مشورت می دهیم.

وی افزود: ما از مشکلاتی از قبیل مالیات این مربی مطلع هستیم ولی لطفا موضوع را آنقدر مهم نکنید که به طور مثال دولت بخواهد در آن دخالت کند. مالیات باید پرداخت شود و ما با اینکه در ابتدای سال وضع مالی خوبی نداشتیم زودتر و خیلی بیشتر به فدراسیون کمک کردیم تا مشکل خود را حل کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما رویکرد خود را نشان دادیم و تنها به حل شدن موضوع کمک کرده ایم. این در حالی بود که خود فدراسیون از ما کمک خواست.

سوال دیگر مربوط انتخابات فدراسیون بسکتبال بود. آخر اردیبهشت ماه مهلت 6 ماهه سرپرست فعلی به پایان می رسد. مدت هاست که اسامی برای تأیید صلاحیت فرستاده شده اما هنوز جواب ها پس از گذشته 5 ماه نیامده است.

دکتر سجادی در پاسخ به تعداد بالای نامزدها اشاره کرد و گفت:  اسامی حدود 70 یا 80 نامزد در 5 رشته به دست ما رسیده که این موضوع زمان بالایی را می طلبد اما بسکتبال برای ما در اولویت قرار دارد و من ثابت کرده ام که یک روز هم کاری را نگه نمی دارم.

او در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال توسط سرپرست تصریح کرد: سر مربی هنوز به طور رسمی انتخاب نشده اما در غیاب رئیس هم فدراسیون کار خود را انجام می دهد زیرا کمیته مربیان و کمیته فنی مشغول فعالیت هستند و اگر بجای سرپرست رئیس هم بود فدراسیون کار خود را انجام می داد.

ضمنا هیچ ثبت نام مجددی نخواهیم داشت و به طور مثال تیم ملی جوانان در اردو به سر می برد تا برای اعزام به مسابقات جهانی آماده شود.

او به مجوز محمود مشحون رئیس سابق فدراسیون بسکتبال اشاره کرد و اعلام کرد که مجوز او صادر شده است.

بعد از قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در جام جهانی آمریکا کشتی گیران انتظار تقدیر ویژه ای را از وزارت ورزش داشتند اما ظاهرا بر اساس آیین نامه پاداشی به آنها تعلق نمی گیرد که این موضوع باعث دلخوری آنها شده است.

دکتر سجادی در این باره گفت: مطلقا چنین چیزی نیست که بین وزارت ورزش و فدراسیون ها تقابلی باشد. آیین نامه در زمان ما تنظیم نشده است اما این مسئله وجود دارد که پاداش فقط به قهرمانان جام جهانی تعلق می گیرد نه قهرمانی جهان ولی این دلیل نمی شود که از کشتی گیران تقدیر نکنیم. وزارت ورزش بدنبال کار همه رشته ها است تا جایی که وزیر ورزش برای ملاقات کشتی گیران با ریاست جمهوری درخواست کتبی داده است تا آنها با دکتر روحانی ملاقات کنند.

به نظر می رسید کشتی گیران مانند والیبالیست ها انتظار پاداشی مانند حواله خودرویی که به والیبالیست ها داده شد را داشتند. معاون وزیر در این خصوص گفت: بهتر است رشته ها را با هم مقایسه نکنیم. والیبالیست ها هنوز حواله خود را تحویل نگرفتند و این موضوع در حال بررسی در کمیسیون خاص است. البته این بدان معنا نیست که این پاداش داده نمی شود پرداخت آن محرز است و ما از کشتی گیران نیز تقدیر خواهیم کرد.

سوال بعدی باز به بسکتبال ارتباط داشت و خبرنگاری معتقد بود که زمان برای آمدن سر مربی بزرگ در حال از دست رفتن است این شائبه نیز وجود دارد که فدراسیون مربی مورد نظر خود را انتخاب کرده اما وزارت با توجه به جلسه ای که مشحون داشته فعلا این موضوع را متوقف کرده است.

دکتر سجادی با رد این موضوع خاطر نشان کرد: هیچ کدام از این موارد صحت ندارد و بررسی اولیه انجام شده و مربی خارجی برای آمدن به ایران باید مورد تایید نهادهای دیگر هم قرار بگیرد و از تعدادی مراجع قانونی تأییدیه بگیرد.

مراحل تأیید فنی این مربی انجام شده است و مراحل بعدی نیز در دست بررسی است.

وی افزود: به نظر من زمان از دست نرفته و با توجه به اینکه اسکلت تیم ملی ثابت است مربی بعدی جز چند تغییر سلیقه ای کار دیگری نخواهد داشت.

دکتر سجادی در پاسخ به این سوال که اساس نامه چه زمانی به تصویب نهایی می رسد گفت: بعد از عبور از سازمان های داخلی باید نظرات هیئت دولت و بعضی از نهادهای بین المللی را هم بگیریم.

به طور مثال در اساس نامه قبلی وزیر می توانست در امور فدراسیون ها دخالت کند که ما در اساسنامه جدید این مسئله را حذف کردیم.

معاون وزیر به تفکیک وظایف معاونت های ورزشی وزارتخانه اشاره کرد و افزود: مسئولیت به 11 فدراسیون با معاونت ورزش همگانی و 40 فدراسیون با ورزش قهرمانی بود اما از این پس نظارت بر ورزش هر حوزه بر عهده مسئول همان حوزه است در مورد امور مالی هم معاونت پشتیبانی تصمیم می گیرد.

دکتر سجادی با بیان اینکه روسای فدراسیون هایی که در حال حاضر با سرپرست اداره می شوند گفت: پیش از این تنها 2 یا 3 نفر در انتخابات هر فدراسیون کاندید می شدند اما حالا تعداد نامزدها افزایش چشمگیری پیدا کرده که این یک حسن محسوب می شود و نشان می دهد که فضای رقابتی سالم است.

او با اظهار امیدواری به اینکه کارگروهی تخصصی جهت اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک هر چه زودتر تشکیل شود در مورد وضعیت رشته های المپیکی در فاصله 15 ماه مانده به شروع این مسابقات گفت: ما کسب سهمیه المپیک را به عنوان یک برنامه ویژه می بینیم در برخی از رشته ها این اتفاق رخ داده و در برخی رشته ها هنوز مشخص نشده است. ما همین حالا هم در حال پشتیبانی هستیم اما حق می دهم که باید اطلاع رسانی بیشتری انجام شود.

ما نه تنها المپیکی ها که پارالمپیکی ها را نیز زیر نظر داریم و از آنها حمایت می کنیم.

او مسئولیت پیگیری ظهور فرقه های فرهنگی ضاله را به سازمان های خارج از وزارت مربوط دانست و گفت: این اتفاق ممکن است در ورزش، هنر و یا در دانشگاه بیافتد.

یکی از مهمترین سوالات خبرنگاران به بحث خصوصی سازی سرخابی ها مربوط بود و این سوال مطرح شده که وزارت ورزش پیش از این با آقای سبک دست برای فروش استقلال به توافق رسیده است.

دکتر سجادی در پاسخ به این سوال گفت: من چنین چیزی را نشنیده ام. مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش در تکمیل صحبت های سجادی گفت: من سبک دست را دیدم و همین سوال را از او پرسیدم که او گفت چنین چیزی نیست.

یکی دیگر از سوالات از دست دادن کرسی های آسیایی و جهانی مربوط بود که معاون وزیر در این خصوص اذعان کرد: ما هیچ یک از کرسی های خود را از دست نداده ایم به هر حال تغییر طبیعی است بخشی از این موضوع به حمایت فدراسیون ها بر می گردد و بخشی هم به نهادهای بین المللی که شاید دیگران فرد را نپسندند.

یکی از خبرنگاران انتقاد شدیدی به توزیع ناعادلانه فضاهای ورزشی داشت و بالاخص به رشته کبدی اشاره کرد که با وجود محرومیت های زیاد موفق به کسب مدال های آسیایی جهانی شده است.

دکتر سجادی با رد این موضوع گفت که من خودم دو بار به ورزشگاه بعثت سر زدم بازیکنان کبدی خابگاه دارند و یک زمین ساحلی برای آنها درست شده است و از سالن هم استفاده می کنند.

همچنین طی بازدید مفصلی که از ورزشگاه تختی داشتم فضاهای بالقوه ای را دیدم که به قرار است به چند رشته از جمله کبدی تعلق گیرد.

دکتر سجادی کانون مربیان رشته های ورزشی را NGO دانست و تأکید کرد: دولت نباید برای تأسیس چنین کانون هایی اقدام کند زیرا آنها NGO محسوب می شوند و حتی فدراسیون ها نیز نباید از آنها حمایت کنند. به طور مثال کانون مربیان فوتبال را خود مربیان تشکیل دادند. خود من و آقای وزیر در مراسم آنها شرکت کرده ایم و از آنها حمایت می کنیم.

مدیر روابط عمومی وزارت از دکتر سجادی خواست که در پایان در خصوص مبارزه با دوپینگ و صغر سنی نیز صحبت کند. معاون وزیر در این باره گفت: از زمانی که من کار را شروع کردم به طور جدی تر در مسائل دوپینگ وارد شدیم در سال 2014 ما 794 نمونه را برای آزمایشگاه کلن آلمان فرستادیم که تنها 18 مورد آن مثبت اعلام شد. 18 عدد در 794 نمونه خیلی کم است. از آغاز سال 2015 تا امروز نیز 9 مورد مثبت در 354 نمونه از 16 رشته ورزشی وجود داشته است.

من به عنوان مسئول ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام می کنم و تلاش خود را برای ورزش پاک انجام می دهم جلسات ما نیز مرتب به صورت ماهانه برگزار می شود.

او در پایان در خصوص صغر سنی گفت: ما شدیدا با این موضوع برخورد می کنیم و تلاش خود را می کنیم که ورزشکاران با سن های اصلی و واقعی در زمین های ورزشی حضور یابند.
کد خبر: 260561

وب گردی

وب گردی