علی مطهری در همایش بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: شهید مطهری بر استقلال فرهنگی و استقلال مکتبی تاکید داشتند و برای آزادی  تفکر و بیان  اهمیت زیادی قائل بود.


به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به  بررسی اندیشه‌های استاد  شهید مطهری  پرداخت و ضمن تبریک ولادت حضرت علی (ع) به مقام ایشان در موضوع امامت اشاره کرد و گفت : مقام امامت بالاتر از خود پیامبری و نبوت است و وقتی خداوند حضرت ابراهیم (ع) را آزمود و او از این آزمایش‌ها سرافراز بیرون آمد، مراتب عبودیت خود را ثابت کرد.


635664366468191250_B


وی با بیان اینکه نبوت پیام رسانی است افزود : مقام امامت از نبوت بالاتر است چرا که حرکت دادن جامعه و مردم کار مشکلی است.


مطهری با تاکید بر اینکه امام انسان مافوق است نه مافوق انسان اظهار داشت: اگر امام مافوق انسان بود، دیگر امام قابل پیروی نبود، در حالی که امامان الگو هستند تا ما خودمان را مانند آنان بسازیم.


وی انسان کامل از نگاه شهید مطهری را انسانی دانست که همه ارزشهای انسانی بطور هماهنگ و در حد اعلی در او رشد کرده باشد.


نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انسان نباید یک موجود یک بعدی باشد که فقط در یک بعد رشد کند، تصریح کرد: انسان باید در همه مسائل متعادل باشد و همچنین کمال انسان در تواضع و تعادل اوست. اینکه بتواند استعدادهای وجودی خود را رشد دهد و اگر نمی‌تواند انسان کامل باشد لااقل انسان متعادل باشد.

وی با اشاره به سخنان شهید مطهری درمورد جامعه متعادل گفت: همانطور که انسان متعادل داریم، جامعه متعادل نیز داریم و اگر جامعه فقط در یک جهت رشد کند،  جامعه تک بعدی می شود.

635664366437878750_B


مطهری، دموکراسی، عدالت خواهی، اصلاح داخل و نوع نگاه حکومت به مردم  را از ویژگیهای حکومت امام علی (ع) برشمرد و گفت :  امام علی(ع) حتی با مخالفان خودش خیلی با محبت برخورد می‌کرد و خوارج را نه زندانی و نه سهمیه آنها را از بیت المال قطع می‌کرد، بلکه به آنان اجازه می‌داد اظهار نظر کنند و عدالت را برای خدمت به مردم می خواست و تاکید می‌کرد که خداوند از علما پیمان گرفت زمانی که جامعه به دو طبقه سیر و گرسنگان تبدیل شد علما مسولیت دارند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع که جود بهتر است یا عدل گفت: در نگاه اول علمای اخلاق می‌گویند جود بهتر است چون جود یک نوع از خودگذشتگی است، اما عدل به معنی هر چیزی را سر جای خود قرار دادن است. با مقیاس فردی جود بهتر است و با مقیاس اجتماعی عدل ارزشمندتر است.


وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: شهید مطهری بر استقلال فرهنگی و استقلال مکتبی تاکید داشت و برای  آزادی تفکر و بیان اهمیت زیادی قائل بود بطوری که پیشنهاد داد که یک استاد مارکسیست در دانشکده الهیات تدریس کند و مدرسان اسلام هم عقایدش را بیان کنند تا دانشجویان انتخاب کنند و  نام این آزادی تفکر است.


در ابتدای این مراسم عبدالمجید حلمی نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ضمن خیرمقدم، ولادت حضرت علی (ع) و سالروز شهادت شهید مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم را تبریک و تهنیت گفت.


این همایش به همت دفتر فرهنگ اسلامی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: 261667

وب گردی

وب گردی