تهران-ایسکانیوز:آیین گرامیداشت یازدهمین سالگرد درگذشت غزل سرای معاصر حسین منزوی همراه با  رونمایی از کتاب "از عشق تا عشق" با حضور علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علی اشرف درویشیان، جلال سرفراز ، محمد سلمانی  و غزل و بهروز منزوی ،حسن فدایی، محمود لشگری محمد علی شیرازی ، سعید دبیری ، سید عباس سجادی و چهره های برجسته فرهنگی و هنری  شامگاه سه شنبه 15 اردیبهشت ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم بهروز رضوی به عنوان مجری این برنامه ضمن خوشامدگویی به کلیه حضار از حسین منزوی به عنوان شاعری یاد کرد که غزل معاصر ایران را دگرگون و نفس تازه ای به آن دمیده است.
رضوی اضافه کرد:منزوی غزل معاصر را از رخوت و از تکرر مکررات نجات داد وبه عنوان یک عاشقانه‌سرا شعر‌های اجتماعی و سیاسی خوبی نیز می‌نوشت و می‌توان این مهم را از شعر‌هایش به راحتی دریافت کرد .وی با ذکر این نکته که  بعضی‌ها از وی پیروی کردند اما متاسفانه ابداعات وی را با نام خود معرفی می‌کنند از سید عباس سجادی رییس بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران خواست تا به عنوان اولین سخنران در جایگاه حاضر شود.
سجادی در ابتدای صحبت‌هایش با خواندن غزلی از حسین منزوی در ارتباط با فعالیت‌های کانون ادبی نیاوران گفت :کانون ادبی نیاوران در دوره جدید فعالیت‌های  این بنیاد از اتفاقات بسیار خوبی است که به یمن توجه و نظر معاون هنری جناب آقای مراد خانی فعالیت‌های بسیار خوبی را شروع کرده است.این برنامه‌ها با مدیریت نفراتی برگزار می‌شوند که از اساتید و چهرهای فعال در امور فرهنگی هستند . همچنین کارنامه نخستین سال فعالیت سه شنبه‌های شعر نیاوران در نمایشگاه بین‌اللملی کتاب در سرای اهل قلم با عنوان "سه شنبه‌های نیاوران" رونمایی خواهد شد .

مهدی آذر سینا که از او به عنوان یکی از نزدیک ترین دوستان حسین منزوی یاد می‌شود سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی باذکر خاطرات و خواندن مقاله‌ای در ارتباط با شعر و موسیقی  اظهار داشت:منزوی کاری کرد کارستان. اثبات کرد که در حصار وزن‌هایی که یا در شعر‌های قدیم وجود داشت و یا خود ترکیب‌های جدید از آن را ابداع می‌کرد ماندن و احساس عجزی در کار نیست. وی در همان چهارچوب‌ها اشعار خودش را سرود . شعر منزوی ظرفیت بالای غالب‌های مساوی و حضور بی‌وقفه قافیه را نشان و ترویج می‌دهد.پیش از ظهور منزوی تصور اینکه راهی و مسیری غیر از راه و مسیر  شعر سپید بر سر راه شعر و شاعری وجود دارد برای من نوازنده نیز مشکلاتی بوجود آورده بود اما حضور منزوی باعث جهش  معجزه‌وار کلام در تصاویر ،مصراع‌ها تکرار‌های ردیف‌ها و قافیه‌ها می‌شود و در عین حال همین استفاده مفید از  وزن تاثیر را در من بیشتر می‌کند به طوری که در مواجهه با شعر منزوی هیچ حصاری را احساس نمی‌کنم. وی صحبت‌هایش را با غزلی از دوست قدیمی‌اش خاتمه داد.
بهروز منزوی برادر حسین منزوی سخنران دیگر این مراسم ، برادرش را چهره‌ای عنوان کرد که بعد از چند سال دارد شناخته می‌شود. وی با اظهار این نکته که حسین منزوی به تاریخ دل سپرده بود ادامه داد:من و خانواده افتخار می‌کنیم که نام خانوادگیمان منزوی است و زیر سایه آن سرو بلند صحیح روزگار می‌گذرانیم. وی صحبت‌هایش را با خواندن تصنیفی به زبان ترکی و به یاد حسین منزوی برای حاضرین خاتمه داد.
غزل منزوی دختر این شاعر نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم در سخنانی ضمن عرض تبریک به ابراهیم اسماعیلی به خاطر رونمایی از کتاب "از عشق تا عشق"  گفت :یادداشت های اولیه ای که ایشان برای من فرستاده بودند و من مطالعه کردم ، من را به حال و هوای دیگری برد که قابل وصف نیست . از او بسیار سپاسگذارم که این کتاب را آماده کرد . وی در ادامه، صحبت هایش را با خواندن شعری منتشر نشده  از حسین منزوی و ذکر خاطره ای  خاتمه داد.
جلال سرفراز آخرین سخنران این مراسم بود. وی نیز در سخنانی با ذکر خاطراتی ابراز داشت:با حسین منزوی در بحرانی ترین شرایط کشور با هم و در کنار هم بودیم. دهه چهل و پنجاه دهه هایی بودند که جوانان می‌خواستند دنیا را دگرگون کنند. در این میانه جهان تغییری نکرد اما این نسل تغییر کرد. حسین منزوی وقتی شعری را در گوشه ای از تهران می سرود حتما آن را برای من قرائت می‌کرد و ساعت‌ها با هم صحبت می‌کردیم و کارهایمان را نقد می‌کردیم .همدلی ما تمام ناپذیر بود . آخرین دیدار من با حسین منزوی سال 62 بود و از آن موقع به بعد مهاجرت کردم  و با او تنها از طریق اخبار  ارتباط داشتم ولی همیشه این احساس را داشتم که او دارد به پیشرفت‌های خوبی می‌رسد. مرگ حسین منزوی برای من ضربه بسیار سنگینی بود.
در خلال این مراسم کیومرث پور ناظری آهنگساز و نوازنده تار نیز بعد از اجرای برنامه به همراه سهراب پورناظری گفت:حسین منزوی یکی از اتفاقات شعر معاصر ایران است.نگاه نو و استخوانبندی که شعرش دارد را درآثار کمتر شاعری می‌توان دید. طرح و نقش ونگاه بسیار خاصی در آثار حسین منزوی می‌شود پیدا کرد .جایگاه حسین منزوی به این دلیل که جزو هیچ دسته‌ای نبود متاسفانه شناخته نشده است.
در ادامه این مراسم و بعد از شعر خوانی استاتید و  جوانان کانون ادبی نیاوران، با حضورساعد باقری ، جلال سرفراز ، محمد سلمانی ،غزل منزوی،حسن فدایی ،محمود لشگری ،محمد علی شیرازی ، سعید دبیری و سید عباس سجادی ، از کتاب  "از عشق تا عشق" رو نمایی شد.

کد خبر: 262260

وب گردی

وب گردی