بازدید میرزاده

قرار بود مراسم نکوداشت جناب آقای دعایی روز 27 فروردین گذشته که سالروز تولد ایشان است در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود و تمهیدات لازم برای انجام این مهم هم انجام شده بود . اما به توصیه بزرگان هم زمان و هم مکان این همایش تغییر کرد. بخاطر سر ارادت ما و آستان حضرت دوست،  ما هم از نکو داشت ایشان در مجموعه ای که وابسته به ریاست جمهوری است و هم آنجا جنبه ملی دارد ( کتابخانه ملی) خوشحال شدیم ولی از اینکه نتوانستیم دین خودمان را به این استاد فرزانه ادا کنیم تاسف خوردیم. بهر حال این زمان بگذار تا وقت دگر تا رسالت دانشگاهی خود را در قبال فرهیختگان و فرزانگان این مرزو بوم انجام دهیم.

بعد از انقلاب اسلامی مدیریت موسسه اطلاعات از خوش حادثه به کسی رسید که هم با توان بالای مدیریتی و هم با صبغه دینی و علمی و فرهنگی توانست نقش صور اسرافیلی روزنامه اطلاعات را برای ارتقا فرهنگ و تاریخ ایران تا بدانجا بالا برد که اکنون روزنامه اطلاعات در شمار 5 روزنامه ماندگار و با سابقه جهانی شود. روزنامه ای که  ظرف 35 سال مدیریت اقای دعایی بیش از 11000 روز منتشر شد و آن قدر بزرگ شد که دیگر در ساختمان مشهورش در خیابان خیام نمی گنجید و با توسعه آن اکنون موسسه اطلاعات یکی از بزرگترین مجموعه های مجهز و ماندگارترین روزنامه ها و انتشارات ایران و جهان شد.همین جا خوبست به این نکته اشاره کنم که وجه مدیریت قوی اجرایی این بزرگمرد در تابش درخشان آفتاب چهره فرهنگی و دینی ایشان کمرنگ شده است. اگر نبود مدیریت سطح بالای بی بدیل  و پشتکارکم  نظبر ایشان که به تنهایی به اندازه یک نهاد فرهنگی به فرهنگ این کشور خدمت کرده اند ،  امروز روزنامه و موسسه اطلاعات بدین جایگاه بالا و منزلگاه والا نمیرسید.عامل مهم دیگری که نقش اساسی در موفقیت مجموعه موسسه اطلاعات داشته و دارد ، مشی اعتدالی و میانه روی اقای دعایی بوده که آرشیو اطلاعات را به روی پژو هشگران و تاریخ نویسان باز کرد و باعث شد تا اطلاعات به عنوان یک رسانه ملی بماند این خود درس بزرگ مدیریتی برای ماست که راز ماندگاری و برقراری انتخاب مشی اعتدالی است چه اینکه افراط و تفریط در اتخاذ روشها و منش ها ضربه های هولناکی به کشوروارد میکند و باعث چند قطبی شدن  جامعه می شود. اقای دعایی انقلابی بود ولی ماجرا جو نبود و به همین دلیل اغلب طیف ها و نحله های سیاسی و فکری اورا دوست می دارند. در خاطرات ما از ایشان ،علاوه بر میانه روی و انصاف ، سادگی و صفا و نگهداری جانب اهل وفا ، بی تکلفی، بی ادعایی، خوش سخنی و شیرین دهنی و شوخ طبعی ، خوش قلبی و تواضع و مردم داری ، بی ریایی همراه با تدین و پاکدامنی و فضیلت و فرزانگی همه در اقای دعایی جمعند ودیده می شوند .براستی در باره ایشان می توان گفت آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری.

مراسم روز پنجشنبه گذشته در کتابخانه ملی تنها تکریم شخصیت این بزرگوار نبود بلکه حامل یک پیام ومولفه  فرهنگ سازی بود که جامعه ما نیازمند چنین فرزانگان و فرهیختگانی است. باید قدر امثال اقای دعایی را بدانیم. دردمندانه باید گفت امثال ایشان در روزگار ما زیاد نیستند و آنها که هستند،  بقول حافظ بزرگ:

به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد /  تورا در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده اند /  کسی به حق و ملاحت به یار ما نرسد

 

----------------------------------------------------------------
*رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
کد خبر: 262965

وب گردی

وب گردی